Dessa nät håller på att avvecklas så troligtvis inget "problem".
3G-nätet i Sverige håller på att stängas ner och planeras vara helt avvecklat av de flesta operatörer i slutet av 2025. Detta innebär att tjänster och produkter som är beroende av 3G för sin uppkoppling kommer att sluta fungera om de inte uppgraderas eller byts ut.
Nedstängningen av 3G är en del av en större teknikuppgradering där 4G och 5G näteten blir de nya standarderna. Det görs för att frigöra resurser i nätet och för att kunna erbjuda snabbare och mer pålitlig uppkoppling.
Har ni mobilnät i obygden? Jag trodde att det var fax och nokia 3310 som gällde fortsatt. Om ni nu faktiskt har 3G/4G så gissar jag att det rör sig om något problem med någon mast, ryssorsakat eller ej.
Observerade bara nätet på min högst analoga mast-mätare
Verkar som att 3/4G nätet ligger nere runt Dalälven i större område vad händer? Ryssen? Afrikanska hackare igen?
Att 3G inte fungerar så bra är inget konstigt. Det är troligt helt nere innan året är slut. Och det beror inte på några ryssar.
Ibland kan det vara bra att läsa nyheter, typ Aftonbladet.
Mobiltelefoner, trygghetslarm och annan elektronisk utrustning som endast kommunicerar via mobilnäten 2G och 3G slutar nu att fungera. I hela landet berörs konsumenter när de gamla mobilnäten stängs ner till förmån för 4G och 5G-näten.
Att 3G inte fungerar så bra är inget konstigt. Det är troligt helt nere innan året är slut. Och det beror inte på några ryssar.
Mobiltelefoner, trygghetslarm och annan elektronisk utrustning som endast kommunicerar via mobilnäten 2G och 3G slutar nu att fungera. I hela landet berörs konsumenter när de gamla mobilnäten stängs ner till förmån för 4G och 5G-näten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!