2025-07-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajkan
Enligt uppgifter jag fått till mig gick den betydligt fortare än de lagliga 30 km/h. Ska ha kommit upp i typ 180 km/h. Idiotiska ungj*valt som inte har vett att förstå vilka konsekvenser det kan leda till.
Oerhört tragiskt är det ändå att grabben skaffade sig så mycket, hoppas han klarar det!

i 180 lär det smälla rätt bra så det var nog smärtfritt i alla fall
Citera
2025-07-05, 09:03
Medlem
Man blir ändå lite glad av att trafikpolisen faktiskt tar A-traktor problematiken på allvar.
Citera
2025-07-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Jag säkert fler än 99%. Det är som sagt redan förbjudet och ger straff.

Skitsnack, inte en jävel följer bestämmelserna. Så fort de tror att ingen ser så trycker ungjävlarna på en knapp och vips är "epan" en bil som går i 200!
Citera
2025-07-05, 11:43
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Skitsnack, inte en jävel följer bestämmelserna. Så fort de tror att ingen ser så trycker ungjävlarna på en knapp och vips är "epan" en bil som går i 200!
Hur ser denna "knapp" ut och vem har monterat den?
Det borde vara högre krav än B-körkort för att få äga en a-traktor. B-förare har inte rätt kompetens för traktor.
Citera
2025-07-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Hur ser denna "knapp" ut och vem har monterat den?
Det borde vara högre krav än B-körkort för att få äga en a-traktor. B-förare har inte rätt kompetens för traktor.

Har du någonsin kört en traktor?

B-kort räcker mer än väl. Däremot är det diskutabelt om AM-kort räcker. Strikt juridiskt krävs det inte något kort alls för att köra en vanlig traktor så länge som du (knappt) visar dig på vanlig väg.

Själv har jag kört traktor i mer än 50 år, i början med traktorkort. Efter något år tog jag B-kort (fick A på köpet). Senare har jag tagit CE-kort.
Citera
2025-07-05, 16:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Skulle ha kunnat vara en lyktstolpe, men sannolikheten att krocka mot ett träd är större, eftersom det finns fler av dom...
Sommarlov och hans föräldrar är förmodligen white trash som levde precis lika oansvarigt i ungens ålder.

Moderna lyktstolpar viker sig vid påkörning, träden har inte utvecklats på samma sätt...

LL
Citera
2025-07-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bassking
Heter barnet I J

A H överlevde inte och fyllde 14 för en månad sen. Vad gjorde han bakom ratten på en a-traktor överhuvudtaget? Och vems traktor?
Citera
2025-07-05, 19:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Har du någonsin kört en traktor?

B-kort räcker mer än väl. Däremot är det diskutabelt om AM-kort räcker. Strikt juridiskt krävs det inte något kort alls för att köra en vanlig traktor så länge som du (knappt) visar dig på vanlig väg.

Själv har jag kört traktor i mer än 50 år, i början med traktorkort. Efter något år tog jag B-kort (fick A på köpet). Senare har jag tagit CE-kort.
Självklart har jag kört en traktor!

Jag ifrågasätter kompetensen hos B-förare som köper a-traktorer till sina avkommor utan vetskap om vilka lagar och regler som gäller.

Det räcker med traktorkort för att få framföra en traktor på väg. Trafikreglerna äro samma oavsett vilket fordon som framförs.
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-07-05 kl. 19:18.
Citera
2025-07-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0pen
A H överlevde inte och fyllde 14 för en månad sen. Vad gjorde han bakom ratten på en a-traktor överhuvudtaget? Och vems traktor?
Är A H från M-ås och 14år? Galet men inte omöjligt
Citera
2025-07-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bassking
Är A H från M-ås och 14år? Galet men inte omöjligt

Fel av mig, en annan dödsolycka A H var inblandad i.
Citera
2025-07-05, 22:16
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Men oj vilken otrevlig ton min herre har.
Ber ödmjukast om ursäkt om det är felaktiga uppgifter jag överhörde när räddningstjänst som var på plats diskuterade.
Oavsett önskar jag dig en trevlig helg!

Ja om du var på plats inom höravstånd så lär du väl själv även ha sett om ett fordon har hamnat på någons ben.
#idioti
Citera
2025-07-05, 22:17
Bannlyst
Lider med föräldrarna. Det haglar och kommer fortsätta hagla kommentarer om hur föräldrarna är ansvariga eller delvis ansvariga för att detta har hänt, och jag själv tänkte den tanken att den som sätter sin unge i ett sådant här fordon får skylla sig själv, men jag tycker inte så egentligen. Innerst inne så vet jag att om pojkar inte får det dom vill så tar dom, alltså får han inte en bil i present så kommer han köpa eller stjäla eller låna en. Han kommer hamna bakom ratten förr eller senare. Sedan det här med trimmad motor, alla epor är redan trimmade men behöver aktiveras manuellt.

Om det uppdagas att en bil är trimmad så är det väl olagligt och polisen kan ingripa? Vissa kommer säga att denna olycka är polisens fel eftersom dom inte har tagit bilen ifrån personen. Men hur ska polisen kunna ta bilen? Dom behöver lagstiftning och personal för det, och som alla vet så går all deras tid till att leta efter narkotika, trafikfrågor är inte prioriterat.

Jag anser att det är sonen som tagit beslutet att inaktivera säkerhetsspärrar och sedan lekt och haft roligt med livet som insats. Därmed är det hans ansvar. Om han har en trimmad epa så är han uppenbarligen bilintresserad och har hört 999+ historier om hur fel det kan gå med trimmade epor. När han hörde den sista historian så beslutade han sig för att han redan hört alla historier och varje historie hädanefter kommer ignoreras. Som bilintresserad så vet man att det blir bara skrot kvar om en bil krockar i 100km/h. Även om man är 15 år gammal. Det är därför bara att konstatera att det är sonen som är skyldig till denna olycka. Att han dog är tragiskt men det är sånt som händer. Det ska inte hända, det är vi överens om, vi har till och med uppsatta mål om 0 dödsfall i trafiken per år. Ändå så hände precis en sån här olycka en tid före denna olycka, och det har hänt igen och igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in