2025-07-02, 16:48
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är uppenbart att ett B-körkort inte är tillräckligt för att få äga en traktor. Många b-förare saknar nödig kännedom om a-traktorer. Tyvärr så visar det sig i olycksstatistiken!
Jag gissar att grabben kört en ombyggd volvo 740 med dåliga vägegenskaper redan innan fjädringen togs bort. Volvo är en favorit hos ungdomar då det med enkla medel går att manipulera hastighetsbegränsningen.

Man tar inte bort någon fjädring i a-traktorer och det är ingen skillnad mellan olika märken när det gäller ta bort hastighetsbegränsningen. Du tänker på EPA-Traktorer från 70-talet.
Citera
2025-07-02, 17:03
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Man tar inte bort någon fjädring i a-traktorer och det är ingen skillnad mellan olika märken när det gäller ta bort hastighetsbegränsningen. Du tänker på EPA-Traktorer från 70-talet.
Nej, jag tänker på bilar där fjädrarna är avkapade eller helt borttagna. Så här kan det se ut:
https://www.op.se/2024-08-02/a-trakt...nerna-hann-ut/
Äldre Volvo som är begränsade via tändspolen så är det enkelt att montera en extra tändspole som inte är begränsad. Ingen plombering bryts och det är enkelt att återställa. Detta vet ungdomarna om.
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-07-02 kl. 17:23.
Citera
2025-07-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Hur gick det för trädet?
Känner samma, denna a traktor gick garanterat inte lagligt.
Är man så jävla dum att man låter sin 15 åring trimma sin bil är det faktiskt lite karma om nät händer.

Såklart hemskt att ens barn dör men vafan, att låta en 15 åring köra en bil i en hastighet han kanske inte kan hantera är inte bra
Citera
2025-07-02, 20:47
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0rdYpsilon
Troligtvis trimmad/ej mekaniskt strypt. Du varken förlorar kontrollen över fordonet eller skadas allvarligt om du kolliderar med ett träd när du färdas i 30 blås.

Min kollega rullade in i en lytktstolpe i 20km/h ungefär efter ett nattpass Med bälte, han somnade och sov förvisso, men det har orsakat livslångt lidande och permanenta skador som gör honom oförmögen med att klara av ett vanligt kontorsjobb efter olyckan. Det är ett dagligt bekymmer att försöka klara av smärtor, balansera smärtlindring och att fortfarande orka komma varje dag.

Det kan gå jävligt fel jävligt fort om man är på fel plats vid fel tid. Morgan kommer aldrig få tillbaka sitt liv före den "långsamma" krocken, det är lätt att tycka att "men oj så långsamt" men vem vet, det kanske är du som råkar sitta åt lite fel håll lite vriden sådär och blir involverad i en olycka. Vem vet, 70km/h kan vara inte en skråma, 20km/h kan ge livslång verk som påverkar din vardag så pass att den aldrig blir sig lik.
Citera
2025-07-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0rdYpsilon
Troligtvis trimmad/ej mekaniskt strypt. Du varken förlorar kontrollen över fordonet eller skadas allvarligt om du kolliderar med ett träd när du färdas i 30 blås.
Du vet inte vad du pratar om. Du kan inte hålla emot ett tvärstopp från 7 km/t med dina armar. Det är testat och visat på TV flera gånger på 70/80-talet. På den tiden man hade motorprogram (Trafikmagasinet) på TV. Möjligen var du inte med då.
Citera
2025-07-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Du vet inte vad du pratar om. Du kan inte hålla emot ett tvärstopp från 7 km/t med dina armar. Det är testat och visat på TV flera gånger på 70/80-talet. På den tiden man hade motorprogram (Trafikmagasinet) på TV. Möjligen var du inte med då.
7 km/h är den hastighet en vuxen person har (i axelhöjd) om man faller framåt från stående.
Det är inget man klarar att parera,känner

/T
Citera
2025-07-03, 07:53
Medlem
borrasss avatar
Gick inte i 30..
2 a-traktorer som tävlade och den ena skar ner i diket och fick kast och över till andra sidan och voltade, inget bälte så flög ur bilen och bilen landade på hans ben.
Citera
2025-07-03, 09:15
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Gick inte i 30..
2 a-traktorer som tävlade och den ena skar ner i diket och fick kast och över till andra sidan och voltade, inget bälte så flög ur bilen och bilen landade på hans ben.
Var det inte tal om en kollision med ett träd!
Vet du vad det var för bilmodell?
Citera
2025-07-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson

Det är därför man har säkerhetsbälte. Jag har krockat med vildsvin i 30 blås och jag klarade mig utan en skråma.
Citera
2025-07-03, 12:05
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Var det inte tal om en kollision med ett träd!
Vet du vad det var för bilmodell?

En 850 sedan tror jag. Jo han voltade in i ett träd.
Citera
2025-07-03, 12:51
Medlem
Fruktansvärt och sorgligt. Hoppas innerligt att pojken klarar sig.
Citera
2025-07-04, 00:11
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Föräldralös eller varför var han ute vid 01?

Varför skulle han vara föräldralös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in