• 1
  • 2
2025-07-01, 16:03
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
… på grund av för mycket stölder. Totalt berörs 85 butiker i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten.

Enligt Stefan Eriksson, medlems- och kommunikationschef är det ett växande problem med stölder kopplade till betalsättet.

I vissa fall har det rört sig om stora stölder.
https://www.sverigesradio.se/artikel...butiker-berors

Låt oss diskutera denna nyhet ur ett IT-säkerhetsperspektiv.

Hur fungerar betalsättet?
I vilka situationer kan det användas?
Hur kan det utnyttjas för att stjäla?
Citera
2025-07-01, 16:07
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Coop Scan & Pay

Med Scan & Pay skannar du dina varor direkt med Coop-appen i mobilen. Betala med Swish, kontokort, Matkonto eller Apple Pay. Enkelt, eller hur?

Med ett tryck får du full koll över din varukorg och kan enkelt lägga till eller ta bort varor. När du handlat klart betalar du enkelt, utan att behöva gå till kassan eller stå i kö.

Just nu pågår utrullningen av Scan & Pay i våra butiker och det tillkommer successivt nya butiker.

I Coop-appen ser du om din butik erbjuder Scan & Pay. Finns din butik ännu inte i appen så håll utkik. Du identifierar dig enkelt i via BankID. Är du medlem får du självklart poäng varje gång du handlar.
https://www.coop.se/medlem/tjanster--verktyg/scan--pay/

Jag reagerar på denna mening som potentiell attackvektor:
”När du handlat klart betalar du enkelt, utan att behöva gå till kassan eller stå i kö.”
Citera
2025-07-01, 16:12
Varför? Scan and Pay är bra. För att lämna Coop ska man scanna kvitton 🧾 vid utgången
Citera
2025-07-01, 16:12
Vet inte hur interfacet ser ut då jag aldrig testat det, men kan inte tro att det filtrerar bort notiser m.m som pockar på ens uppmärksamhet vilket kan störa köpprocessen.

Bojkottar just min närmaste Willys för att de inte erbjuder självscanning med handtag utan bara har en liknande lösning som Coop har.
Citera
2025-07-01, 16:14
Medlem
WetCigarettes avatar
I deras FAQ finns det två relevanta frågor och svar:
Citat:
Jag kan inte passera utgången, grinden fungerar inte
Butikspersonalen hjälper dig att öppna grinden om utscanningskoden inte skulle fungera.
Citat:
Jag har inget svenskt personnummer eller bankID, kan jag handla med Scan & Pay ändå?
Nej, just nu går det tyvärr inte att logga in i appen utan ett svenskt bankID. Vi ser över möjligheten att införa alternativa identifieringssätt.
https://www.coop.se/medlem/tjanster-...an--pay---faq/

En potentiell metod är att man ljuger om att koden för att ta sig ut inte fungerar. Då får man hjälp av personalen att ta sig ut. Troligtvis utan nämnvärd kontroll av att man har betalat.

Man ska inte kunna använda Scan & Pay utan att använda bankID. Kan det vara så att folk helt enkelt skiter i att deras identitet blir kopplad till en stöld? Polisen kanske inte tar anmälan på allvar och undersöker. Eller tror ni folk använder sig av målvakter?
Citera
2025-07-01, 16:14
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Den nya befolkningen kan inte hantera dessa system då de inte förstått detta med ditt och mitt så vem är förvånad. Varför inte ha en viktplatta som du är tvungen att stå på när du går in i butiken och en när du går ut ur butiken. Då ser man snabbt om varorna du handlat överensstämmer med vikten du "lagt" på dig.
Citera
2025-07-01, 16:18
Medlem
WetCigarettes avatar
Vänta. Ibland börjar man gräva efter en lösning när den står rakt framför en. Det självklara är väl att folk bara skiter i att scanna alla varor de plockar på sig. Krävs inget säkerhetshål för detta.

En fråga till er som har använt systemet. Har ni någonsin stött på eller sett någon annan stöta på en kontroll av köpet vid användandet av Scan & Pay?
Citera
2025-07-01, 16:24
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Man ska inte kunna använda Scan & Pay utan att använda bankID. Kan det vara så att folk helt enkelt skiter i att deras identitet blir kopplad till en stöld? Polisen kanske inte tar anmälan på allvar och undersöker. Eller tror ni folk använder sig av målvakter?

Med tanke på hur många falska identiteter som är i omlopp är det inte osannolikt att det används. Målvakter har tidigare fungerat vid falskregistrering av bilar så det funkar nog här också.
Citera
2025-07-01, 16:25
Medlem
Utifrån de tre utpekade landskapen känner jag mig övertygad att det är främst mindre Coopbutiker som drabbats så bara den vanliga personalen på plats i butiken.

Min lokala Lidl håller till i ett...fattigare område och där är minst en vakt på plats var tredje gång jag handlat i rusningen efter jobbet på vardagar.

Misstänkta grupper utifrån ålder är tonåringar (som alltid) men även enstaka pliriga pensionärer som vid ev granskning av korgen mot scan kommer ursäkta sig att de är fumliga i så här nya system.
Citera
2025-07-01, 16:27
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Vänta. Ibland börjar man gräva efter en lösning när den står rakt framför en. Det självklara är väl att folk bara skiter i att scanna alla varor de plockar på sig. Krävs inget säkerhetshål för detta.

Precis. Det är så Arga Snickaren brukar göra. Skita i att scanna de dyra varorna och bara scanna de billiga. Dyr ost och entrecote "missar" han att scanna och han reagerar inte när han checkar ut att matkassen är flera hundra billigare än den borde vara. Snickarn' är så klart inte ensam om detta tillvägagångssätt.
Citera
2025-07-01, 16:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineShoeTrend
Varför? Scan and Pay är bra. För att lämna Coop ska man scanna kvitton 🧾 vid utgången

Det hjälper ju inte om kvittot inte stämmer med vad du har tagit för något.
Citera
2025-07-01, 16:31
Medlem
eldrattans avatar
De skall ju fortfarande ha kvar shop express (handtag). Kan tänka mig att det har att göra med att handtagen kör mer kontroller, tex hur man rör sig i butiken m.m. Det är nog svårare att ta in sådan information från telefonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in