Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Folk misstar sig lite nr det gller dessa sammanstllda register ssom misstankeregister och brottsregister. Dessa gallras, men det r fr att myndigheterna som snabbt r i behov av att finna en sammanstlld bild av dig inte behver 5 r gamla uppgifter. Dremot kommer handlingarna att finnas kvar under sekretess, precis som att domarna finns kvar i all evighet (eller ja, fram tills arkivet brinner upp). Bde polisens inre verksamhet och spos inre verksamhet har fullstndiga uppgifter om envar i alla upprttade handlingar. Om sjuttio r kommer du sedan att kunna se dig sjlv i arkiven.
S ja, du kan komma att f krngliga frgor i en skerhetsprvning om du har en historik av att importera illegala substanser. Nu r ett vilset paket rtt oskyldigt, d du bara kan sga att du vet om hndelsen dr ngon frskte skicka ett paket till dig. Men har du andra, mer allvarliga, incidenter p dig s kommer du inte ens igenom klass 3.
Jag r medveten om att jag sannolikt blev skligen misstnkt fr dopningsbrott, d jag fick mina rttigheter upplsta under ett telefonfrhr med Tullverket. Det var kopplat till ett paket som innehll testosteron och som var adresserat till mig. Jag frnekade att jag hade bestllt det, och rendet lades ner utan tal eller dom. Det r det enda gngen i mitt liv jag varit i kontakt med rttsvsendet i ett sdant sammanhang.
Jag frstr att det kan pverka skerhetsintervjun vid antagningen till polishgskolan, srskilt eftersom de sannolikt kommer att frga om jag ngonsin varit misstnkt fr brott. Jag vill vara ppen och transparent, men det r svrt att veta hur mycket information myndigheterna faktiskt har kvar, ven om rendet r avslutat.
Det sgs ofta att gamla misstankar inte syns i register, men jag har frsttt att sdana uppgifter nd kan finnas kvar internt hos polisen eller Spo, ven om de inte r offentliga eller str i belastningsregistret. Det gr mig orolig, eftersom jag inte vill framst som orlig eller som ngon som dljer ngot.
Jag vet helt enkelt inte hur jag ska svara p den frgan. Ska jag vara helt rlig och sga som det var att jag faktiskt bestllde det dr paketet eller ska jag st fast vid det jag sa i frhret, att jag inte hade med det att gra? Det knns bara vldigt jobbigt. Jag vet att det var ett misstag, och jag har lrt mig av det, men nu knns det som att ett enda snedsteg kan frstra hela min drm om att bli polis.