2025-07-01, 14:42
Medlem
Hej!
Jag blev uppringd av Tullen fr ett tag sen angende ett paket som fastnat, innehllandes testosteron. Jag nekade till allt i ett kort telefonfrhr. En kvinna frn Tullen sa att klagare skulle titta p rendet. Ngra veckor senare hrde jag av mig och fick veta att det hade lagts ner direkt.

Jag undrar nu:

- Kan man bli registrerad i misstankeregistret ven om rendet lades ner direkt?
- Om en tulltjnsteman sger att man r misstnkt, rknas det d som en formell misstanke?
- Kommer detta synas i ngot register, t.ex. vid skerhetsprvning eller om man sker till polishgskolan?
- Finns det ngot stt att sjlv f reda p om man varit formellt misstnkt?

Jag har aldrig blivit dmd fr ngot, aldrig kallats till fysiskt frhr, och aldrig ftt ngot papper om misstanke.

Tacksam fr all insikt.
Citera
2025-07-01, 15:32
Medlem
Jag undrar nu:

Nej, r det nedlagt s frsvinner det ur Mr.

- Om en tulltjnsteman sger att man r misstnkt, rknas det d som en formell misstanke?
Har du blivit delgiven misstanke och ftt dina rttigheter upplst av frhrsledaren? Om inte s nej, du har troligen varit skligen misstnkt men att det blivit nedlagt innan du formelt blivit delgiven misstanken.

- Kommer detta synas i ngot register, t.ex. vid skerhetsprvning eller om man sker till polishgskolan?
Ja och nej. Spo kan se. Polismyndigheten kan inte se. Eftersom spo gr prvningen br du uppge fr det kommer att komma fram.

Nej. Tyvrr.
Citera
2025-07-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Jag undrar nu:

Nej, r det nedlagt s frsvinner det ur Mr.

Har du blivit delgiven misstanke och ftt dina rttigheter upplst av frhrsledaren? Om inte s nej, du har troligen varit skligen misstnkt men att det blivit nedlagt innan du formelt blivit delgiven misstanken.

Ja och nej. Spo kan se. Polismyndigheten kan inte se. Eftersom spo gr prvningen br du uppge fr det kommer att komma fram.

Nej. Tyvrr.

r man formellt misstnkt torde man veta om det.
Citera
2025-07-02, 07:25
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Nej p samtliga men du blir frmodligen "flaggad" vilket innebr att s fort du ska skicka ngot eller ta emot ngot som passerat grnsen s kollar dom din frsndelse extra.
Citera
2025-07-02, 10:09
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Skitsnack i trden som vanligt, bara fr att du varit misstnkt fr brott och dr misstankarna avskrivs s kommer det gallras ur misstankeeregistret.

SPO kan inte se allt.
Citera
2025-07-03, 11:34
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Skitsnack i trden som vanligt, bara fr att du varit misstnkt fr brott och dr misstankarna avskrivs s kommer det gallras ur misstankeeregistret.

SPO kan inte se allt.

Uppriktig nyfikenhet, r du sker p det? Det om SPO d. Ngon slags klla dr man kan lsa mer eller s?
Citera
2025-07-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

SPO kan inte se allt.

Polisen gallrar INGENTING ngonsin.
Citera
2025-07-03, 11:57
Medlem
Folk misstar sig lite nr det gller dessa sammanstllda register ssom misstankeregister och brottsregister. Dessa gallras, men det r fr att myndigheterna som snabbt r i behov av att finna en sammanstlld bild av dig inte behver 5 r gamla uppgifter. Dremot kommer handlingarna att finnas kvar under sekretess, precis som att domarna finns kvar i all evighet (eller ja, fram tills arkivet brinner upp). Bde polisens inre verksamhet och spos inre verksamhet har fullstndiga uppgifter om envar i alla upprttade handlingar. Om sjuttio r kommer du sedan att kunna se dig sjlv i arkiven.

S ja, du kan komma att f krngliga frgor i en skerhetsprvning om du har en historik av att importera illegala substanser. Nu r ett vilset paket rtt oskyldigt, d du bara kan sga att du vet om hndelsen dr ngon frskte skicka ett paket till dig. Men har du andra, mer allvarliga, incidenter p dig s kommer du inte ens igenom klass 3.
Citera
2025-07-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Folk misstar sig lite nr det gller dessa sammanstllda register ssom misstankeregister och brottsregister. Dessa gallras, men det r fr att myndigheterna som snabbt r i behov av att finna en sammanstlld bild av dig inte behver 5 r gamla uppgifter. Dremot kommer handlingarna att finnas kvar under sekretess, precis som att domarna finns kvar i all evighet (eller ja, fram tills arkivet brinner upp). Bde polisens inre verksamhet och spos inre verksamhet har fullstndiga uppgifter om envar i alla upprttade handlingar. Om sjuttio r kommer du sedan att kunna se dig sjlv i arkiven.

S ja, du kan komma att f krngliga frgor i en skerhetsprvning om du har en historik av att importera illegala substanser. Nu r ett vilset paket rtt oskyldigt, d du bara kan sga att du vet om hndelsen dr ngon frskte skicka ett paket till dig. Men har du andra, mer allvarliga, incidenter p dig s kommer du inte ens igenom klass 3.

Jag r medveten om att jag sannolikt blev skligen misstnkt fr dopningsbrott, d jag fick mina rttigheter upplsta under ett telefonfrhr med Tullverket. Det var kopplat till ett paket som innehll testosteron och som var adresserat till mig. Jag frnekade att jag hade bestllt det, och rendet lades ner utan tal eller dom. Det r det enda gngen i mitt liv jag varit i kontakt med rttsvsendet i ett sdant sammanhang.

Jag frstr att det kan pverka skerhetsintervjun vid antagningen till polishgskolan, srskilt eftersom de sannolikt kommer att frga om jag ngonsin varit misstnkt fr brott. Jag vill vara ppen och transparent, men det r svrt att veta hur mycket information myndigheterna faktiskt har kvar, ven om rendet r avslutat.

Det sgs ofta att gamla misstankar inte syns i register, men jag har frsttt att sdana uppgifter nd kan finnas kvar internt hos polisen eller Spo, ven om de inte r offentliga eller str i belastningsregistret. Det gr mig orolig, eftersom jag inte vill framst som orlig eller som ngon som dljer ngot.

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska svara p den frgan. Ska jag vara helt rlig och sga som det var att jag faktiskt bestllde det dr paketet eller ska jag st fast vid det jag sa i frhret, att jag inte hade med det att gra? Det knns bara vldigt jobbigt. Jag vet att det var ett misstag, och jag har lrt mig av det, men nu knns det som att ett enda snedsteg kan frstra hela min drm om att bli polis.
Citera
2025-07-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallerfoot
Jag r medveten om att jag sannolikt blev skligen misstnkt fr dopningsbrott, d jag fick mina rttigheter upplsta under ett telefonfrhr med Tullverket. Det var kopplat till ett paket som innehll testosteron och som var adresserat till mig. Jag frnekade att jag hade bestllt det, och rendet lades ner utan tal eller dom. Det r det enda gngen i mitt liv jag varit i kontakt med rttsvsendet i ett sdant sammanhang.

Jag frstr att det kan pverka skerhetsintervjun vid antagningen till polishgskolan, srskilt eftersom de sannolikt kommer att frga om jag ngonsin varit misstnkt fr brott. Jag vill vara ppen och transparent, men det r svrt att veta hur mycket information myndigheterna faktiskt har kvar, ven om rendet r avslutat.

Det sgs ofta att gamla misstankar inte syns i register, men jag har frsttt att sdana uppgifter nd kan finnas kvar internt hos polisen eller Spo, ven om de inte r offentliga eller str i belastningsregistret. Det gr mig orolig, eftersom jag inte vill framst som orlig eller som ngon som dljer ngot.

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska svara p den frgan. Ska jag vara helt rlig och sga som det var att jag faktiskt bestllde det dr paketet eller ska jag st fast vid det jag sa i frhret, att jag inte hade med det att gra? Det knns bara vldigt jobbigt. Jag vet att det var ett misstag, och jag har lrt mig av det, men nu knns det som att ett enda snedsteg kan frstra hela min drm om att bli polis.

Nu var det nog inte just dopingbrott som du blev misstnkt fr utan snarare brott mot lkemedelslagen alt. narkotikalagstiftningen, d import av reglerade lkemedel (testosteron) enbart kan ske med tillstnd. Men eftersom det blev nedlagt p studs har de inte kunnat knyta dig som bestllare. Drfr skulle jag bara sitta lugnt och inte sga ngot om det tills frgan kommer. D sger du bara att du r medveten om att Tullverket har intervjuat dig, men eftersom det stod klart att paketet var skickat till fel adress s lades fallet ned. Detta br inte pverka din antagning till polishgskolan. Men ser du ut som en testo-tlp i vrigt s lr nog intervjuaren inte kpa att din adress var p paketet helt slumpmssigt. Frgan r sedan vad polismyndigheten i verkligheten har om dig och det fallet. De kan ha uppgifter om att du har betalat och bestllt substansen, men att klagaren ansg att bevisvrdet var svagt fr tal.

(Ska man vara moralpekare s vill vi nog inte ha en massa batongviftande testo-tlpar p vra gator... Vi har tillrckligt med babbar inom ordningsmakten)
Citera
2025-07-03, 15:02
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallerfoot

De finns inte internt, det r en skrna som folk med ideologiska motiv (oftast sossar d de lskar kollektivism) anvnder fr att skrmma upp folk.

Det finns tydliga lagar som styr fr nr gallring ur brottsregister respektive misstankeregister sker ur Polisens hll.

Din historia r inget unikt, jag vet ett par bekanta som varit misstnkta fr liknande brott.
Oftast ngon bestllning gjord av cannabis frn utlandet i tonren som lades ner pga bristande bevis pga nekande.

Det r ingenting som har tagits upp under en skerhetsprvningsintervju av den som stller frgorna och samtliga jobbar skerhetklass 3 och ingenting de har sjlva tagit upp under intervjun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in