2025-07-09, 15:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är väl just det Forsell gjort som är SKILLNADEN.
När han fått veta att sin son är i fel kretsar har han agerat, sonen lämnat och Forsell tagit sitt ansvar som förälder.
Det är en jävla skillnad mot när invandrare inte får sina barn ur fel umgänge.

Riktigt så enkelt är det ju kanske inte. När började sonens engagemang? När fick föräldrarna kännedom om det? När agerade de?

Du kan säkert fråga din en morsa i Rinkeby, vars 14-årige son just åkt dit för att ha agerat springpojke. Stor sannolikt att hon pratat med sonen och att hon säger att hans umgänge med kriminella är avslutat. Men det är ju inte som att socialtjänsten nödvändigtvis bör nöja sig med enbart det svaret.

Modern tror väl kanske gott om sin son, och litet på honom. Så även JF.
Citera
2025-07-09, 15:08
Medlem
Citat:
Moderaternas biträdande partisekreterare Martin Borgs nekar till att ha ringt till en enskild skribent på Västerbottens-Kuriren. Nu slår dagstidningen tillbaka.
– Jag har en skärmdump på att han ringde, säger Sofia Mirjamsdotter, opinionsredaktör.

Samtalet var ett sätt att påverka publiceringen, menar hon.
https://www.etc.se/inrikes/tidning-o...har-skaermdump

Vad fula dom är i moderaterna som ringer en journalist för att påverka publiceringen.
Där går gränsen för vad som är okej. Pressfrihet är det något moderater inte känner till.
Nåväl nu har GD också skrivit ut Johan Forssells namn och varför man ska publicera.

Citat:
Forssell kallas till utskott: ”Korten på bordet”
SvD också , GP. TV 4, sydsvenskan
Senast redigerad av Browser 2025-07-09 kl. 15:27.
Citera
2025-07-09, 15:12
Moderator
Diagorass avatar
Tidigare rubrik: Expo: Minister har nära anhörig som är "aktiv i den våldsbejakande extremhögern"

/ mod
Citera
2025-07-09, 15:19
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Han har inkluderat om barnen engagerar sig i extremism bland de saker där han funnit brister i föräldraansvar.

Jag köper i stort sett vad du säger. Känns dock fortfarande högst oklart hur extremistiskt sonens engagemang faktiskt varit. Själva klubben har jag svårt att se något anstötligt med, nationalister som tränar tillsammans är inte extremism i min bok, och de olämpliga kontakterna ter sig rätt långsökta. Ett meddelande på endera sociala mediet är väl det enda som framkommit.

DN:s Kristina Lindquist är bokstavligen gift med en framträdande AFA-propagandist. Hon har inte skrivit ett uppmuntrande meddelande till en våldsbejakande extremist på Facebook vid ett tillfälle, utan hon delar säng och lägenhet med honom. Etablerade medier har så vitt jag sett inte sagt ett knyst om detta och hon är fortfarande en respekterad opinionsbildande journalist.

Visst, det är stor skillnad mellan en minister och en opinionsbildare. Men jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan att vara gift med en våldsbejakande extremist och att skicka ett meddelande på Facebook till en sådan är betydligt större.

Men, men. Vad jag egentligen oroar mig över är naturligtvis att Forssell, och andra inom den etablerade högern, ska känna sig pressade att bli ännu mesigare i invandringspolitiken och ännu mer obenägna att peka ut de problem som nu äntligen blivit erkända i breda kretsar. Och det är naturligtvis det som är vänsterns mål, att skapa kopplingen "när man säger att invandrare är ett problem skapar man extremism, alltså ska vi hålla tyst om problemen".
Citera
2025-07-09, 15:22
Medlem
0rganets avatar
Nu följer DN med och publicerar namnet och därmed trotsar Regeringens försök att tysta ner skandalen.
BV:
https://www.dn.se/sverige/johan-fors...ogerextremism/

Bara regeringstrogna SVT/SR och TV4 censurerar som regeringen vill av riksmedierna.
Värt att notera att tystnadskulturen verkar vara extremt stark i Tidöhögern och inte ens den uppmärksamhetssökande fjollan och höjdutmanande Hanif Bali har yttrat något om detta!

EDIT: TV4 följer strömmen NU!!!

Senast redigerad av 0rganet 2025-07-09 kl. 15:26.
Citera
2025-07-09, 15:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Nu följer DN med och publicerar namnet och därmed trotsar Regeringens försök att tysta ner skandalen.
BV:

Bara regeringstrogna SVT/SR och TV4 censurerar som regeringen vill av riksmedierna.
Värt att notera att tystnadskulturen verkar vara extremt stark i Tidöhögern och inte ens den uppmärksamhetssökande fjollan och höjdutmanande Hanif Bali har yttrat något om detta!

EDIT: TV4 följer strömmen NU!!!

Sveriges Radio skriver att "Den minister vars nära anhörig har kunnat kopplas till ett högerextremt nätverk kallas nu till socialförsäkringsutskottet.", i praktiken censurerar Sveriges Radio då riksdagsarbetet!
Citera
2025-07-09, 15:33
Medlem
Citat:
Johan Forssell tog avstånd från all extremism – det duger inte
https://www.sydsvenskan.se/2025-07-0...et-duger-inte/

Nej, det duger absolut inte. Undrar hur krishanteringen ser ut på regeringskansliet.
Citera
2025-07-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
BV:

Nej, även ETC höll ut in i det sista: https://www.etc.se/inrikes/daerfoer-...inte-ministern Men efter att Vänsterpartiet kallat Forssell till ett utskott har det blivit omöjligt att inte namnge honom. Väldigt svagt av Forssell att försöka ducka det här.
Citera
2025-07-09, 16:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag köper i stort sett vad du säger. Känns dock fortfarande högst oklart hur extremistiskt sonens engagemang faktiskt varit. Själva klubben har jag svårt att se något anstötligt med, nationalister som tränar tillsammans är inte extremism i min bok, och de olämpliga kontakterna ter sig rätt långsökta. Ett meddelande på endera sociala mediet är väl det enda som framkommit.

DN:s Kristina Lindquist är bokstavligen gift med en framträdande AFA-propagandist. Hon har inte skrivit ett uppmuntrande meddelande till en våldsbejakande extremist på Facebook vid ett tillfälle, utan hon delar säng och lägenhet med honom. Etablerade medier har så vitt jag sett inte sagt ett knyst om detta och hon är fortfarande en respekterad opinionsbildande journalist.

Visst, det är stor skillnad mellan en minister och en opinionsbildare. Men jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan att vara gift med en våldsbejakande extremist och att skicka ett meddelande på Facebook till en sådan är betydligt större.

Men, men. Vad jag egentligen oroar mig över är naturligtvis att Forssell, och andra inom den etablerade högern, ska känna sig pressade att bli ännu mesigare i invandringspolitiken och ännu mer obenägna att peka ut de problem som nu äntligen blivit erkända i breda kretsar. Och det är naturligtvis det som är vänsterns mål, att skapa kopplingen "när man säger att invandrare är ett problem skapar man extremism, alltså ska vi hålla tyst om problemen".

Jag förstår, men är det värt då att försvara Forssell som person när det är saken som är viktig? Det är ju det som det politiska trovärdighetsproblemet riskerar att göra, att bakbinda Forssell i just de frågorna.
Citera
2025-07-09, 17:17
Medlem
Kan vi få någon trådsammanfattning på:

1) Vilken anhörigrelation handlar det om?
2) På vilket sätt har Forsell agerat sedan han fick reda på den anhöriges aktiviteter?
3) Vad gör den anhörige idag?
Citera
2025-07-09, 17:22
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen

2) På vilket sätt har Forsell agerat sedan han fick reda på den anhöriges aktiviteter?

4) Vad är det för något förkastligt som den anhöriga har sysslat med? Något olagligt?
Citera
2025-07-09, 17:24
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen

1, minderårig son, runt 17år.
2, Moderaterna har gått ut med att de inte vill diskutera ämnet då det gäller en minderårig, inte offentlig, person.
Man har sagt att personen är djupt ångerfull och har lämnat grupperingar.
Gissningsvis har far och son haft djupa diskussioner kring ämnet och de hoppas på att det ska ebba ut med tiden.
Beroende på hur många vågor som drar igång det igen (nu senast idag, publicering av namn på ministern) lär M agera då det är lite över ett år till val, man vill inte ha detta som en blöt filt över sig.
3, gissningsvis sommarlov, men ska ha lämnat grupperingen och är djupt ångerfull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in