Citat:
Jag försökte bara illustrera att det måste vara "lika för lika" så att säga. Har han krävt att andra föräldrar ska avgå i motsvarande situation så framstår det som hyckleri ifall han inte avgår. Har han krävt att de ska straffas (nej, det har han förstås inte, men som exempel) så framstår det som hyckleri ifall han försöker undkomma straff. Et cetera.
Jag tvivlar på att vi kommer att enas om något här, eftersom du menar att det måste vara sådana likheter i situationer. Jag anser att det är bredare än så och att man om man kritiserar andra på ett moraliska plan förbinder man sig till att ställa likadana krav eller ännu högre krav på sig själv. Den kritik av moralen hos medborgare eller den som vistas i landet en minister måste ministern leva upp till. Forssell menar att det brustit något i föräldraansvar hos de vars barn ansluter sig till extremistiska rörelser och det är en moralisk och svepande kritik.
Gott och väl, men då bör han ställa likadana eller hårdare krav på sig själv och gör han det måste han konstatera att han brustit på något sätt.
Citat:
Så då undrar jag fortfarande: På vilket sätt har han krävt att andra föräldrar ska ta ansvar för sina barns agerande, men gör det inte själv? (Och har han krävt att de ska ta ansvar, på detta sätt, för när deras barn inte gjort något olagligt utan bara umgås i "fel" kretsar? Annars är ju situationerna inte jämförbara till att börja med.)
Kan du besvara den frågan på ett rimligt sätt så kan ju mycket riktigt Forssell med rätta anklagas för hyckleri. Annars inte.
Kan du besvara den frågan på ett rimligt sätt så kan ju mycket riktigt Forssell med rätta anklagas för hyckleri. Annars inte.
Han har inkluderat om barnen engagerar sig i extremism bland de saker där han funnit brister i föräldraansvar.