2025-06-30, 19:55
Medlem
Mindmes avatar
Jag har en vårdutbildning i bagaget och ett jobb.
Men nu vill jag läsa upp gymnasiet och kanske läsa en kurs på universitetet

Läser man kurser på universitetet för att det är roligt eller för att få jobb? Jag skulle vilja läsa historia. Men är det en fördel på något sätt sedan?

Jag är osäker på vad jag vill bli ”när jag blir stor” men känner att det vore kul att få testa på studentlivet.
Citera
2025-06-30, 20:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Vill du verkligen uppleva studentlivet så är nog program mer att föredra. Så du läser med samma personer under en längre tid. Att bara läsa kurser bli ju bara en termin. Det blir mindre sammanhållet. I ett program kommer det ju bli allt det här med inspark och ni kommer läsa tillsammans under några år.
Citera
2025-06-30, 20:30
Medlem
OnkelUnkass avatar
Läsa upp gymnasiet är slöseri med tid, har man gått ut gymnasiet är det bättre att satsa på högskoleprovet för att komma in på universitetet
Citera
2025-06-30, 20:40
Medlem
Om du vill läsa historia så ska du göra det för att det är kul/intressant, inte för att få jobb. Historia handlar om att förstå människor, mänskligheten, och världen, det är inte kunskaper man får jobb av utan något som får en att växa som människa.

Studentlivet är inte för alla. En del tycker det är kul, andra tycker det är trist. Jag tror att man ska vara extrovert och ääääälska att möta nya människor för att riktigt trivas med det.
Citera
2025-06-30, 23:45
Medlem
kalkryggars avatar
Börja med att boka in en träff med en studievägledare för universitet och högskola. Då kan du få info och hjälp med att förstå vad för utbildningar det finns. Då kan du också få reda på vad som krävs för att komma in på olika utbildningar.

Sen bokar du in en träff med en studievägledare för komvux som kan hjälpa dig förstå vilken väg just du ska gå. Läsa upp betyg eller göra högskoleprovet etc.

Sen får du fundera och känna efter. Om du känner att du har tiden så kan du lägga en termin på att läsa en kurs i historia. För all del. Speciellt om du kan jobba under tiden.

Den kursen kanske taggar dig till att söka in till och läsa ett program för Teknisk Fysik, Socionom eller arkeologi.

Tanken är väl att man ska plugga något man känner intresse för och vill tänka sig vara ens yrkesliv.

Ta det lugnt, välj med omsorg efter intresse och sköt skolan så ska du se att du aldrig kommer ångra att du pluggade och blev något.
Citera
2025-07-01, 06:45
Medlem
CarlXIIs avatar
Har du inget emot vård/medicin så fortsätt studera det? Du har redan erfarenhet och det är mycket efterfrågat. Tanken har slagit mig ibland.
Citera
2025-07-01, 07:59
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Varför har du den i bagaget?
Det är ett uttryck man brukar använda.

Ts, vad är det för vårdutbildning du har om det inte är på gymnasienivå? Antar att det är usk-utbildning ? Saknar du ändå några kurser till universitet? Rekommenderar att du löser upp dem isåfall. Ofta kan du göra på egen hand via distans genom skolan i din kommun. Väldigt smidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in