Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Börjar bakifrån:
Du pratar inte med AI, du har gjort en sökning på internet med hjälp av en LLM. Det är inte en person, den ljuger exakt lika bra som den talar sanning.
Göthe's livsverk var väl Unge Werthers Lidande? Eller det kanske bara var bästsäljaren? Sen var han forskare också men... sketsamma.
Jag läste in "utopismen" för att jag försökte på ett ärligt och schysst sätt läsa din post. Om du tror att Marx, Göthe mm var styrda av satan är det litet svårt att svara på - och vette fan vad det gör i historia istället för religion eller paranorma?
Oulanem, en pjäs en 21-åring skrev ett enda kapitel av bevisar genuint inget. Han precis som varenda jävla tysk hade en sturm und drang period verkar det som - och det var väl sättet 21-åriga akademiker fick knulla på den tiden? "Oh jag skriver en pjäs".
Är den inspirerad av Göthe? Japp. Prometheus tydligen... Är det en deklaration av Marx satanism? Nej, det är en ostig pjäs skriven av en 21-åring som borde runka mindre och fokusera på sina studier.
Google visar dom bilder som snabbast kopplas ihop med sökordet. I det här fallet en ostig pjäs som religiösa galningar har åsikter om. Det har inget med fakta att göra, utan bara vilka som pratar mest om den.
Jag antog helt enkelt att du/dom menade att Jordan "Bädda säck" Peterson och hans polare pratade om kulturhistorisk analys och dom utopistiska dragen i Göthe som reflekterats i Tysk historia under dom åren upp till revolutionstiden. Men tydligen snackar dom om Gud och Satan... finns ju inte mycket jag kan dra in med där om jag inte delar deras grundpremiss om Guds varande. Blir litet svårt menar jag.
Jag orkar inte titta på en podd med två trista herrar som har väldigt mycket att säga när dom får klippa och klistra själva. Kan inte du berätta vad DU menar baserat på vad dom säger?
Jag ser en koppling mellan Göthe's Faust och Karl Marx Oulanem yup. En formade en hel tysk konststil och berättarform och sex år efter han dog och var i som mest i ropet släppte den unge Kalle kuken i tio minuter och fattade pennan för att charma till sig nån som kunde göra enmanssporten till en lagansträngning.
Som så många unga män i hela mänsklighetens historia.
Chatgpt påstår att Göthe jobbade med Faust under 60 år, så på så vis ska det vara hans livsverk.
Podden handlar mest om Marx och hans satanism, i text som Oulanem och hans dikter och mer praktiskt manifesterat i manifestet och Das kapital.
Det hävdas att:
Marx favoritcitat, från innan Oulanem och till graven var Mephistopheles:
"Everything that exists deserves to perish,"
Marx kunde allt Mephistopheles tal (vilket är rätt många sidor) utantill.
Hans omgivning vittnade om att han ibland såg ut att vara besatt av en demon.
Hans son kallade honom "min kära djävul" och hans far skrev på liknande tema (glömt exakt).
Marx diktade att han hade ett kontrakt med djävulen och att hans själ tillhör helvetet.
Han diktade om självmord med gift och två av hans döttrar tog livet av sig på så vis senare.
Han arbetade aldrig utan snyltade pengar från sina föräldrar.
Hade en sexslav som han fick barn med utan att ta ansvar för det.
Var på alla sätt en genomvidrig person.
Så svar på dessa påståenden och dess historiska relevans på tex Hitler är ämnet för tråden. Och eventuellt om Göthes eventuella medvetna ansvar för detta.
Religion och historia vävs ofta ihop, på något vis i alla historiska händelser. Marx menar jag efter mina studier använde sig av rationell sekularism bara som täckmantel för sin verkliga religion, dvs djävulsdyrkan. Smart för som du hävdar att ämnet bör förpassas till religion så kliar det nog i fingrarna även på moderatorn. På så vis, genom den upplevda fånigheten och löjligheten av den religiösa sfären har ämnet glidit undan.
130 miljoner mördade, ännu fler i djupt lidande och tickande glider därmed under radarn som någon form av "utilitaristiskt" olyckligt misslyckande.