• 1
  • 2
2025-06-30, 16:02
Medlem
KirkHammetts avatar
Jag planerar att sluta arbeta när jag fyllt 50 år.

Jag kommer att behöva 250.000 kronor per år i 40 år.

Jag vill inte räkna in pensionsinkomst i ekvationen.

Hur kan jag räkna ut detta på ett smidigt sätt, men åtanke att 250.000 kronor idag inte kommer vara värda detsamma om 20-40 år.

Tack på förhand.
Citera
2025-06-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett

Hur kan jag räkna ut detta på ett smidigt sätt, men åtanke att 250.000 kronor idag inte kommer vara värda detsamma om 20-40 år.

Tack på förhand.

250’ kommer att motsvara cirka 370’ om 20 år och 550’ om 40 år. Detta vid en inhalation på 2 procent

Tänk även på att drygt 20, i månaden per är medför låg levnadsstandard.
Citera
2025-06-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
250’ kommer att motsvara cirka 370’ om 20 år och 550’ om 40 år. Detta vid en inhalation på 2 procent

20 rent ger låg levnadsstandard?
Ja om man har lån kanske,men ska man pensionera sig vid 50 utgår iallfall jag från att man är skuldfri.
Utan vansinniga boendekostnader blir det ungefär 12-15 över varje månad till mat bil nöje kläder spara etc.
Ungefär vad väldigt många arbetare med 30 rent och bo/bil/konsumtionslån har idag.

Lyxliv är det knappast,men helt normalt Svenssonliv går utmärkt.
Citera
2025-06-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ja om man har lån kanske,men ska man pensionera sig vid 50 utgår iallfall jag från att man är skuldfri.
Utan vansinniga boendekostnader blir det ungefär 12-15 över varje månad till mat bil nöje kläder spara etc.
Ungefär vad väldigt många arbetare med 30 rent och bo/bil/konsumtionslån har idag.

Nu får givetvis TS göra som hen vill men jag tänker så här. Om man vill gå så tidigt i pension gör man det väl för att leva livet i annat fall har man nog ett oerhört trist jobb. Dessa jobb är sällan av den arten att de ger hög lön så att man kan spara undan tillräckligt till tidig pension utan i så fall återstår arv eller spelvinst. Vi anta med ditt resonemang att TSl är skuld fri vid 50 oavsett om TS arbetar vidare eller gör verklighet av pensionen. Ett bättre alternativ är att arbeta låt säga halvtid. Detta alternativ ger en betydligt mer kvalitativ fritid än att pensionera sig med låg inkomst.

Sedan krävs det en väldigt hög inkomst fram till 50 för att kunna lägga undan dess pengar så frågan är om TS har dessa möjligheter eller det mer faller under avdelningen drömmar?
Citera
2025-06-30, 16:52
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

AI säger:

Sammanfattning:

Med 4 % avkastning och 2 % inflation: ca 5,6 miljoner kr behövs som startkapital för att ta ut 250 000 kr/år i 40 år, justerat för inflation.

Vid lägre avkastning eller högre inflation krävs mer kapital. Vid högre avkastning krävs mindre.

Om du vill använda den enklare 4-procentsregeln (utan exakt indexering): 250 000 × 25 = 6,25 miljoner kr

.

Alla dessa beräkningar förutsätter att kapitalet är investerat och att du justerar uttagen för inflation varje år.
Citera
2025-06-30, 16:59
Medlem
Citat:

Underbar felskrivning.
Citera
2025-06-30, 17:22
Medlem
Citat:
Nu får givetvis TS göra som hen vill men jag tänker så här. Om man vill gå så tidigt i pension gör man det väl för att leva livet i annat fall har man nog ett oerhört trist jobb. Dessa jobb är sällan av den arten att de ger hög lön så att man kan spara undan tillräckligt till tidig pension utan i så fall återstår arv eller spelvinst. Vi anta med ditt resonemang att TSl är skuld fri vid 50 oavsett om TS arbetar vidare eller gör verklighet av pensionen. Ett bättre alternativ är att arbeta låt säga halvtid. Detta alternativ ger en betydligt mer kvalitativ fritid än att pensionera sig med låg inkomst.

Sedan krävs det en väldigt hög inkomst fram till 50 för att kunna lägga undan dess pengar så frågan är om TS har dessa möjligheter eller det mer faller under avdelningen drömmar?

Nej naturligtvis har du rätt i att ett ordentligt kapital krävs för att kunna leva på avkastning.
Under 1MUSD är inte att tänka på om man nu inte tänker sig leva på studentnivå.

Problemet med att fortsätta arbeta på deltid är att man blir låst till hemorten förutom under semestern som alla andra myror.
Det går inte spontansticka till Grekland på sista minuten eftersom man ska vara på jobbet Torsdag Fredag.
Att bara slappa på tomten en sommarskön onsdag gick inte heller eftersom jobbet förväntade att man var där.

Men folk får göra som de vill.
För vissa kanske det räcker med att ha fyradagarshelg varje vecka,andra vill vara helt lediga och ta något påhugg när det passar dem och inte en arbgiv.
Citera
2025-06-30, 18:05
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Exakt. Helt skuldfri. Ingen bil. Låg hyra. Mina fasta utgifter är 12.000 kronor totalt per månad.
Citera
2025-06-30, 18:06
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:

Har cirka 8 milj i tillgångar nu, och har 7 år kvar att arbeta.
Citera
2025-06-30, 18:07
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
AI säger:

Sammanfattning:

Med 4 % avkastning och 2 % inflation: ca 5,6 miljoner kr behövs som startkapital för att ta ut 250 000 kr/år i 40 år, justerat för inflation.

Vid lägre avkastning eller högre inflation krävs mer kapital. Vid högre avkastning krävs mindre.

Om du vill använda den enklare 4-procentsregeln (utan exakt indexering): 250 000 × 25 = 6,25 miljoner kr

.

Alla dessa beräkningar förutsätter att kapitalet är investerat och att du justerar uttagen för inflation varje år.

Jo tanken är att ha hela kapitalet på global indexfond.

Men hur ser den matematiska formeln ut, eller hur hittade du den där AI uträkningen?
Citera
2025-06-30, 18:08
Medlem
Citat:
Exakt. Helt skuldfri. Ingen bil. Låg hyra. Mina fasta utgifter är 12.000 kronor totalt per månad.

Oj det var mycket, du kanske kan få ner den kostnaden om du köper ett hus? Eller bor du i en storstad?
Citera
2025-06-30, 18:11
Medlem
KirkHammetts avatar
Så den ultimata frågan är:

Vilket kapital måste finnas på ISK global indexfond för att det ska räcka att ta ut 250k per år i 40 år.

Räkna med en genomsnittlig tilllväxt på 4-6% och en inflation på 2%

Kan ni förklara hur matematiken ser ut, eller vilken sida ni använder som verktyg för att räkna ut detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in