• 1
  • 2
2025-06-30, 09:23
Medlem
Citat:
Länsförsäkringar Bank köper ”Avanzadödaren” Savr
Länsförsäkringar Bank köper sparappen Savr, som konkurrerar med Avanza och Nordnet om småspararnas pengar.

Länsförsäkringar Bank förvärvar samtliga aktier i Savr, och bedömer att det efter FI-prövning ska kunna fullbordas i år.

https://www.di.se/digital/lansforsak...adodaren-savr/

Vad tror ni det blir av detta? Kommer Länsförsäkringar pressa avgifterna när man handlar fonder via dem och kommer övriga marknaden tvingas hänga med. Eller kommer de istället försöka döda det här konceptet så de kan fortsätta som vanligt?
Citera
2025-06-30, 10:03
Medlem
BuckshotBills avatar
De kommer sannolikt smyghöja avgifter och/eller minska rabatter om något år när nyheten blåst över. Att döda prispressen direkt kommer nog få för många att protestflytta även om det inte skulle vara billigare.

Det känns väldigt trist detta. Jag kommer inte dra mig för att flytta allt igen om det skulle vara mer gynnsamt.
Senast redigerad av BuckshotBill 2025-06-30 kl. 10:09.
Citera
2025-06-30, 10:30
Medlem
Man kan ju hoppas att det kommer bli ett större utbud. I dag är det alldeles för dåligt.
Citera
2025-06-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Vad tror ni det blir av detta? Kommer Länsförsäkringar pressa avgifterna när man handlar fonder via dem och kommer övriga marknaden tvingas hänga med. Eller kommer de istället försöka döda det här konceptet så de kan fortsätta som vanligt?
På intervjun med tf VD för LF så tycker jag det låter mest som att de vill komma åt SAVRs tekniklösningar https://www.di.se/ditv/borsmorgon/la...nde-mojlighet/ SAVR går ju uppenbarligen med förlust och har relativt få kunder och inte mycket totalt sparkapital så att forsätta driva vidare den låter osannolikt på sikt. Så jag skulle inte bli förvånad om de väljer att försöka integrera väl valda delar i sin egna app/plattform och sen stänger ner SAVR.

Det lär sannolikt ske utan att plocka med SAVRs prismodell där t.ex. kickback på fonder betalas ut till kunderna. I bästa fall kanske de tar med lite av SAVRs utbud och t.ex. gör det möjligt att handla ETF:er hos LF. Men det konkurrerar ju med deras enga fonder som de tjänar bra med pengar på så det är nog inget man ska räkna med heller.

Avanza, Nordnet mfl. ska nog snarare vara glada åt att SAVR köps upp av LF än att vara rädda för att de kommer bli en svårare konkurrent med LF som ägare... Jag har inte orkat skapa något konto på SAVR själv men detta var ändå en lite tråkig nyhet att läsa.
Citera
2025-06-30, 17:28
Medlem
Citat:

Min gissning är att LF köper dem för tekniken och att de kommer integrera den i LFs plattform då deras egen är totalkass. SAVR är ju en klart sämre plattform än Avanza och Nordnet, men de är fortfarande ljusår före LF.

På sikt kommer de säkert justera upp priserna något.

Ett alternativ är att de kör SAVR parallellt som en mer "hipp" produkt, precis som de gör med Sejfa. Ett sätt att attrahera en yngre målgrupp, då LFs normalkund är äldre.
Citera
2025-07-01, 11:51
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Min gissning är att LF köper dem för tekniken och att de kommer integrera den i LFs plattform då deras egen är totalkass. SAVR är ju en klart sämre plattform än Avanza och Nordnet, men de är fortfarande ljusår före LF.

På sikt kommer de säkert justera upp priserna något.

Ett alternativ är att de kör SAVR parallellt som en mer "hipp" produkt, precis som de gör med Sejfa. Ett sätt att attrahera en yngre målgrupp, då LFs normalkund är äldre.
Den är enklare, absolut inte sämre. Jag är aktiv i både Nordnet och SAVR. SAVR är faktiskt bättre på flera sätt. Framförallt är SAVR billigare, det är stor skillnad. Man behöver inte fundera på om det är värt att köpa/sälja pga transaktionskostnader.

Det är riktigt trist detta. Jag hörde Länsförsäkringars VD pladdra om detta och de tänker absolut inte leverera någon prispress. Han duckade och svamlade bort när DI frågade om Länsförsäkringars kunder nu skulle kunna handla billigare framöver.
Citera
2025-07-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Den är enklare, absolut inte sämre. Jag är aktiv i både Nordnet och SAVR. SAVR är faktiskt bättre på flera sätt. Framförallt är SAVR billigare, det är stor skillnad. Man behöver inte fundera på om det är värt att köpa/sälja pga transaktionskostnader.

Håller inte med om att den är enklare, den är rörigare, fler klick för att komma till en affär går inte att redigera längd på långtidsordrar, går inte att lägga dolda ordrar, de följer inte best exection (GS skär emellan och använder inte SOR), likviden från delfyllda säljordrar går inte att använda intradag.

SAVR är betydligt dyrare för oss som handlar mycket/stora ordrar.
Citera
2025-07-01, 19:52
Medlem
Min första tanke var att LF vill komma in på aktiemarknaden. Är kund hos bolaget sedan tjugo år, och hade inte en aning om man redan tidigare kunde göra aktieaffärer hos dom.
Citera
2025-07-01, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Min första tanke var att LF vill komma in på aktiemarknaden. Är kund hos bolaget sedan tjugo år, och hade inte en aning om man redan tidigare kunde göra aktieaffärer hos dom.

deras webbgränssnitt i internetbanken när det kommer till aktier/fonder känns väldigt förlegad.. deras telefonapp är rätt fräsh men de behöver verkligen all hjälp dom kan få med internetbanken
Citera
2025-07-01, 21:46
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

Coolt.

Något händer och det rör sig hos storbankerna. Konkurrensen ökar.

Yay!

Bra för kunderna!
Citera
2025-07-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Coolt.

Något händer och det rör sig hos storbankerna. Konkurrensen ökar.

Yay!

Bra för kunderna!
Storbankerna är väl inte det första man väljer för handel med värdepapper. Möjligen som exempelvis månadsspar till någon fond.
Citera
2025-07-01, 21:51
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Storbankerna är väl inte det första man väljer för handel med värdepapper. Möjligen som exempelvis månadsspar till någon fond.
Exakt.

Därför ökar dem nu konkurrensen mellan sig själva och de andra bankerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in