2026-01-22, 21:43
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vilka samarbetssvårigheter och motvilja?

Hur ska föräldrar kunna samarbeta med en myndighet som gör sig totalt omöjlig när föräldrar vill få ut sin dokumentation och vägrar låta sig granskas. Det är just detta som behöver ändras och det måste komma uppifrån för detta kan föräldrar inte ändra på oavsett hur mycket de demonstrerar.

Med samarbetssvårigheter syftar jag på den sinsemellan inte gentemot socialtjänsten, och med motvilja syftar jag på det du sa om att föräldrarna borde vara ute i samhället och göra sin röst hörd men istället väljer att vara tysta. Som sagt hur förväntar du att någon förändring ska ske på samhällsnivå om man inte organiserar sig och gör sig hörd? Det är ett beprövat recept för samhällsförändring som fungerar, att inte göra något är också ett val.
Citera
Idag, 08:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Med samarbetssvårigheter syftar jag på den sinsemellan inte gentemot socialtjänsten, och med motvilja syftar jag på det du sa om att föräldrarna borde vara ute i samhället och göra sin röst hörd men istället väljer att vara tysta. Som sagt hur förväntar du att någon förändring ska ske på samhällsnivå om man inte organiserar sig och gör sig hörd? Det är ett beprövat recept för samhällsförändring som fungerar, att inte göra något är också ett val.

Det är inte så lätt som du vill påskina, eftersom det handlar om känsliga uppgifter om barn. Många föräldrar är så nedbrutna av socialtjänsten att de inte får ut orden som skulle behövas. Det är det vi ser symtom på inom exempelvis FU-rörelsen.

Lösningen måste komma uppifrån och hela LVU-processen skulle behövas göras om i grunden, samt beslut om LVU borde sluta passera politiken och socionomer. Det ska bara skötas av riktiga experter på barn.
Citera
Idag, 10:30
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det är inte så lätt som du vill påskina, eftersom det handlar om känsliga uppgifter om barn. Många föräldrar är så nedbrutna av socialtjänsten att de inte får ut orden som skulle behövas. Det är det vi ser symtom på inom exempelvis FU-rörelsen.

Lösningen måste komma uppifrån och hela LVU-processen skulle behövas göras om i grunden, samt beslut om LVU borde sluta passera politiken och socionomer. Det ska bara skötas av riktiga experter på barn.

När har jag sagt att det var lätt?
Känsliga uppgifter har ingenting med saken att göra. Vill man ha förändring i samhället finns det tydligt etablerade vägar för det. Finns gott om exempel där folk enats och fått igenom samhällsförändring.

Det pratas om massvis av drabbade hela tiden, men inga av de drabbade lyckas organisera sig, föra fram ett konkret budskap, etc. Där har du anledningen till att det inte blir någon förändring.

FU tar inte emot pengar, tar inte officiellt in medlemmar, för de är inte intresserade av faktiskt förändring, deras beteende talar sitt tydliga språk. De vill ha resultatet men är inte villiga att lägga ner det arbetet som faktiskt krävs.

Senaste exemplet jag såg var stollarna i ”partiet” för allas bästa

De startade parti, satt i TikTok lives tillsammans med de övriga tokstollarna i LVU-sekten och hade massa åsikter, men allas egon är så uppblåsta så det blir inget av det, nu har detta parti som bara var 2 personer splittrats och blivit 2 partier med varsin medlem.

Detta är anledningen till varför förändringen du efterfrågar inte sker, alla går runt och ser sig själva som huvudpersoner i kampen och det verkar viktigare än själva förändringen som efterfrågas.

Vem ska man rösta på för att få förändringen anser du? Svaret är antagligen ingen av alternativen som finns, och att få fram ett eget alternativ är alla dessa otaliga drabbade helt oförmögna till, och ingen försöker ens gå med i ett etablerat parti för att försöka forma politiken själva.

Jävligt mycket snack och ingen hockey, det är problemet för samtliga.
Citera
Idag, 10:39
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Det är inte så lätt som du vill påskina, eftersom det handlar om känsliga uppgifter om barn.

Vad skulle det vara för känsliga uppgifter som behövs om barnen för att skapa opinion i samhället?

Citat:
Många föräldrar är så nedbrutna av socialtjänsten att de inte får ut orden som skulle behövas. Det är det vi ser symtom på inom exempelvis FU-rörelsen.

Som vanligt idiotförklarar du föräldrar. Men ändå står du fast vid att dom ändå är lämpliga föräldrar.

Dom är såpass nedbrutna och psykiskt misshandlade av socialtjänsten att deras föräldraförmåga blivit obefintlig, dom klarar inte längre av att ta rationella beslut, dom klarar inte av att prata med socialtjänst, dom klarar inte av att läsa en utredning, dom klarar inte av att lyssna på jurister och advokater, dom blir knarkare och missbrukare, sist men inte minst så klarar dom alltså inte ens av att demonstrera.
Dom är kort och gott helt handlingsförlamade grönsaker enl dig, men däremot att ta hand om sitt barn är något dom helt klart klarar av enl dig.
Citera
Idag, 10:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Vad skulle det vara för känsliga uppgifter som behövs om barnen för att skapa opinion i samhället?
Därför att journaler är känsliga personliga uppgifter och barn behöver skyddas från att dras in i offentlighetens ljus mot deras vilja? Ska det vara så svårt att förstå?

Citat:
Som vanligt idiotförklarar du föräldrar. Men ändå står du fast vid att dom ändå är lämpliga föräldrar.
Vad är det för halmgubbe? När har jag påstått det?

Citat:
Dom är såpass nedbrutna och psykiskt misshandlade av socialtjänsten att deras föräldraförmåga blivit obefintlig, dom klarar inte längre av att ta rationella beslut, dom klarar inte av att prata med socialtjänst, dom klarar inte av att läsa en utredning, dom klarar inte av att lyssna på jurister och advokater, dom blir knarkare och missbrukare, sist men inte minst så klarar dom alltså inte ens av att demonstrera.
Nej de är traumatiserade. Du får nog ta och läsa på hur traumatiserade människor fungerar.

Citat:
Dom är kort och gott helt handlingsförlamade grönsaker enl dig, men däremot att ta hand om sitt barn är något dom helt klart klarar av enl dig.
Det kan vara möjligt att de klarade av ja. Risken är stor att socialtjänsten fuskat i barnutredningen som systemet är upplagt.
Citera
Idag, 11:09
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Därför att journaler är känsliga personliga uppgifter och barn behöver skyddas från att dras in i offentlighetens ljus mot deras vilja? Ska det vara så svårt att förstå?
Varför skulle journaler och känsliga personliga uppgifter om barn behövas för att skapa opinion? Eller på en demonstration? Har du exempel på demonstration där man viftat med sina journaler?

Citat:
När har jag påstått det?
Du behöver inte spela dum, i princip hela tiden. Det är ditt standardsvar.

Citat:
Nej de är traumatiserade. Du får nog ta och läsa på hur traumatiserade människor fungerar.

Det kan vara möjligt att de klarade av ja. Risken är stor att socialtjänsten fuskat i barnutredningen som systemet är upplagt.

Okej. Så trots traumatisering klarar dom av att sköta barn/vara förälder, men inga juridiska/samhällsmässiga åtaganden?
Citera
Idag, 11:14
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

Varför skulle barnen behöva bli involverade öht för att organisera sig och demonstrera och starta partier för att gå den demokratiska vägen till samhällsförändring? Detta är en falsk dikotomi.
Citera
Idag, 11:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Varför skulle barnen behöva bli involverade öht för att organisera sig och demonstrera och starta partier för att gå den demokratiska vägen till samhällsförändring? Detta är en falsk dikotomi.

Det är det inte, eftersom det är vuxnas överdrifter, påhitt och lögner som ligger till grund för rättsosäkerheten inom socialtjänstens arbete med barn.

Hur tänkte du att man argumenterar utan att blanda in huvudpersonerna?
Citera
Idag, 11:59
Medlem
Citat:
Det är det inte, eftersom det är vuxnas överdrifter, påhitt och lögner som ligger till grund för rättsosäkerheten inom socialtjänstens arbete med barn.

Hur tänkte du att man argumenterar utan att blanda in huvudpersonerna?
Behöver man berätta ingående om sina barn på en demonstration , behöver alla tala på en demonstration räcker det inte med några som talar och övriga 100- 1000 personer som finns runt talarna och lyssnar .
Var en demo av socionomer för någon vecka sedan , några talare och en större samling deltagare som inte sa något men som ändå deltog i demon
Citera
Idag, 12:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Behöver man berätta ingående om sina barn på en demonstration , behöver alla tala på en demonstration räcker det inte med några som talar och övriga 100- 1000 personer som finns runt talarna och lyssnar .
Var en demo av socionomer för någon vecka sedan , några talare och en större samling deltagare som inte sa något men som ändå deltog i demon

Det är tekniska detaljer som behöver diskuteras. Det är svårt att göra genom att demonstrera. Demonstrationer mot socialtjänsten i klassisk form fungerar inte, utan behöver bli mer på utredningsteknisk nivå.

Att demonstrera utan att blanda in barnen är tekniskt omöjligt, eftersom utredningarna som är grovt bristande handlar om just barnen ifråga.
Citera
Idag, 12:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför skulle journaler och känsliga personliga uppgifter om barn behövas för att skapa opinion? Eller på en demonstration?
Därför att bristerna i utredningarna skulle behöva belysas offentligt så svenska folket förstår hur illa det är ställt med rättssäkerheten i barnutredningar.

Citat:
Har du exempel på demonstration där man viftat med sina journaler?
INgen aning, jag har ingen koll på sådana demonstrationer.

Citat:
Du behöver inte spela dum, i princip hela tiden. Det är ditt standardsvar.
JAna citera mig då, mr halmgubbe.

Citat:
Okej. Så trots traumatisering klarar dom av att sköta barn/vara förälder, men inga juridiska/samhällsmässiga åtaganden?
Nej det är en halmgubbe igen. Jag har aldrigt sagt det. Vad jag jag sagt är att det KAN vara så givet hur illa situationen är med de bristande barnutredningarna är.

Om det är så vet jag inte. Jag har inte tillgång till dokumentationen.
Citera
Idag, 12:11
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det är tekniska detaljer som behöver diskuteras. Det är svårt att göra genom att demonstrera. Demonstrationer mot socialtjänsten i klassisk form fungerar inte, utan behöver bli mer på utredningsteknisk nivå.

Att demonstrera utan att blanda in barnen är tekniskt omöjligt, eftersom utredningarna som är grovt bristande handlar om just barnen ifråga.

Bara packa ihop och ge upp då helt enkelt. Man måste tydligen publicera barnens journaler i ens partiprogram annars går det inte. Synd då, men då har du iaf kommit till insikten att förändring inom ramarna för ett demokratisk samhälle är omöjligt för just LVU-drabbade föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in