2025-06-29, 15:20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
När jag växte upp så var datorer hett. Det fanns en dröm att datorer skulle automatisera och kunna hjälpa människan. Vilket inträffade tydligt på 2000-talet.

Nu är det samma sak igen. Fast ett annat ord.
Vi kan ta t.ex. ordet WiFi. Jag minns när alla skulle skrota sitt trådlösa nätverk..och köpa en enhet med WiFi...men det var ju samma koncept i ett annat paket.

Samma sak gäller AI. AI har funnits hos oss väldigt länge. Jag anser att det är bara stora företag som utnyttjar dessa fina teknologiska ord för att sälja samma koncept fast i ett annat paket.

Dessutom är jag inte så imponerad av AI. Det är fortfarande programmering och statistik bakom som det var på 90-talet. Skillnaden är att datorerna kan göra beräkningarna snabbare. Annars är det inte nytt.

Första ansiktsigenkänningen skapades 1991 och kallades Eigenfaces. Det var en statistisk analys med att använda Principalkomponentanalys (PCA) som skapades år 1901 av britten Karl Pearson. Liksom 90-år senare exakt så kunde man använda samma teori och metodik, till ett annat paket.

Neurala nätverk uppfanns till och med år 1943 av Warren McCulloch and Walter Pitts. Neurala nätverk är ett sätt att lösa ett olinjär ekvationssystem.

När jag läser inläggen här så tolkar jag detta som majoriteten av Flashbacks medlemmar tror att AI är något form en levande simulering. Flashbacks medlemmar imponerar inte.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2025-06-29 kl. 15:25.
Citera
2025-06-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
När jag läser inläggen här så tolkar jag detta som majoriteten av Flashbacks medlemmar tror att AI är något form en levande simulering.
Det speciella med det hopp AI-mjukvara gjorde via chatGTP är att den blivit övertygande. Mer övertygande än saker en majoritet redan blir övertygade av, som aftonbladet. Det spelar ju ingen roll att det är en politisk skvallertidning; den lyckas övertyga folk om att den levererar något annat.

Det stämmer att stegen i övrigt inte är så anmärkningsvärt stora idag. Dessa LLMs är helt enkelt ganska kassa på det mesta, och den ekonomiska vinsten av dem är därför väldigt små.

Men det säger sig självt: kan den övertyga folk så kan den övertyga folk. Då blir de naturligtvis övertygade.
Citera
2025-06-29, 15:45
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det speciella med det hopp AI-mjukvara gjorde via chatGTP är att den blivit övertygande. Mer övertygande än saker en majoritet redan blir övertygade av, som aftonbladet. Det spelar ju ingen roll att det är en politisk skvallertidning; den lyckas övertyga folk om att den levererar något annat.

Det stämmer att stegen i övrigt inte är så anmärkningsvärt stora idag. Dessa LLMs är helt enkelt ganska kassa på det mesta, och den ekonomiska vinsten av dem är därför väldigt små.

Men det säger sig självt: kan den övertyga folk så kan den övertyga folk. Då blir de naturligtvis övertygade.

ChatGBT är bara Python + C++ i bakgrunden. Det är som jag skulle säga det som: En automatiserad sökmotor. Istället för Google 1.0 så är ChagGBT Google 2.0 så att säga.

Men ChagGBT är låååångt ifrån rätt. Den är rätt kass tycker jag. Men man verkligen vara säker på informationen så får man alltid verifiera den själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in