• 1
  • 2
2025-06-28, 16:07
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Flytta på tråden om den hamnat fel, men ta för guds skull inte bort den. Det här är ett toppenämne!

Bob, som säljer sylt med sprutförpackning har inget med Dylan att göra utan står för Billigt Och Bra – BOB! Det är roliga fakta, om ni frågar mig!

Men frågar du en ungdom av idag vad JC, som i JC-boutiquen, står för svarar denne troligen: Jeans company. Men de facto heter JC efter Junior Center. JUNIOR CENTER! Engelska språkets två mest löjeväckande ord. Förstår att företaget skäms, SOM EN HUND.

MQ har, i likhet med JC försökt tvätta bort sin ursprungliga förkortning. I boutiquen idag såg jag att det var skyltat med MQ – Marqet. MARQET lyster i neon! Men det är också löjligt. MQ står för MAN och QVINNY, könen alltså. Ungefär som HM, Hennes och Mauritz.

Ofta tar jag med syskonbarnet till 4H-gården i Sollentuna, Bögs gård, gammalt namn. Men varför just fyra st. H? Är det häst, höns, hingst och hare? NEJ! 4H står för människoorganen: huvud, hjärta, hand, hälsa. Den sista punkten är inget organ förvisso, mer av ett tillstånd s.a.s.

Jag vill höra alla roliga och oroliga förkortningar på företag nedan! Börja genast!
Citera
2025-06-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Flytta på tråden om den hamnat fel, men ta för guds skull inte bort den. Det här är ett toppenämne!

Bob, som säljer sylt med sprutförpackning har inget med Dylan att göra utan står för Billigt Och Bra – BOB! Det är roliga fakta, om ni frågar mig!

Men frågar du en ungdom av idag vad JC, som i JC-boutiquen, står för svarar denne troligen: Jeans company. Men de facto heter JC efter Junior Center. JUNIOR CENTER! Engelska språkets två mest löjeväckande ord. Förstår att företaget skäms, SOM EN HUND.

MQ har, i likhet med JC försökt tvätta bort sin ursprungliga förkortning. I boutiquen idag såg jag att det var skyltat med MQ – Marqet. MARQET lyster i neon! Men det är också löjligt. MQ står för MAN och QVINNY, könen alltså. Ungefär som HM, Hennes och Mauritz.

Ofta tar jag med syskonbarnet till 4H-gården i Sollentuna, Bögs gård, gammalt namn. Men varför just fyra st. H? Är det häst, höns, hingst och hare? NEJ! 4H står för människoorganen: huvud, hjärta, hand, hälsa. Den sista punkten är inget organ förvisso, mer av ett tillstånd s.a.s.

Jag vill höra alla roliga och oroliga förkortningar på företag nedan! Börja genast!
Det första jag kommer att tänka på är HM, Hennes och Mauritz.
Citera
2025-06-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det första jag kommer att tänka på är HM, Hennes och Mauritz.

Det var ett sällsynt tråkigt exempel därför att:
  • Alla känner redan till Hennes och Mauritz, således inte oväntat, som rubriken efterfrågar.
  • Orden i sig är inte roliga, inte alls i klass med Junior center.

Bättre kan du!
Citera
2025-06-28, 16:33
Medlem
Citat:
  • Alla känner redan till Hennes och Mauritz, således inte oväntat, som rubriken efterfrågar.

Bättre kan du!
Alla känner inte alls till Hennes och Mauritz. Berätta för någon minus 40 att du ska dit, och de har inte en aning. JC finns för övrigt inte längre.
Citera
2025-06-28, 16:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Bättre kan du!
HM hette från början bara Hennes. Mauritz kom från Mauritz Widforss när man köpte deras herrkonfektionsdel, jaktbutiken heter sedan dess blott Widforss.

LG hette först Goldstar, sedan Lucky Goldstar (= LG) som sedan blev Life’s Good (också LG)
Citera
2025-06-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
HM hette från början bara Hennes. Mauritz kom från Mauritz Widforss när man köpte deras herrkonfektionsdel, jaktbutiken heter sedan dess blott Widforss.

LG hette först Goldstar, sedan Lucky Goldstar (= LG) som sedan blev Life’s Good (också LG)

Det var ett riktigt pinsamt namn. Lucky som i Lucky Luke och Lucky Strike (samma konglomerat?), som hör min och mångas barndom till. Och guldstjärna som sheriffen har i western. Tänker på high chaparral! Cowboyboots! T-bone with sauce at hooters! 2nd amendment! Och så vidare...

Sen gömmer de sig bakom Lifés good. Tack för ett toppeninlägg, en goldstar till dig!
Citera
2025-06-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

LG är ju koreanskt, och "Lucky" kommer från "Lak Hui" som ingick i deras ursprungliga företagsnamn. Flera av deras tidiga produkter kallades också för Lucky (t.ex. deras Lucky Cream).

Hur det blev Life’s Good är förstås lite konstigt.

ÖoB eller Överskottsbolaget är också kul. Anspelar på ÖB, överbefälhavaren. Företaget kommer ju ursprungligen från militärens FFV:s överskottsförsäljning i Solna.
Citera
2025-06-28, 17:44
Medlem
Sqrbankens avatar
Alla vet inte att Ica står för Inköpscentralernas AB, ursprungligen ett samarbetsorgan mellan olika grossisthandlare. Man ville först heta Sica, Svenska Inköpscentralernas AB vilket dock var upptaget. Nått sånt. Delar med mig av det jag minns lite löst från en wikipediaartikel som jag läste härom åren.
Citera
2025-06-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Flera av deras tidiga produkter kallades också för Lucky (t.ex. deras Lucky Cream).
Låter mer som titeln på en p-rulle.
Citera
2025-06-28, 19:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Humor
/Moderator
Citera
2025-06-29, 13:09
Medlem
Huntsmans avatar
EPA var en förkortning av Enhetsprisaktiebolaget, en varuhuskedja med billigare grejor, grundat av ett par judar.
EPA blev sedermera en synonym för skräp & dålig kvalitet, men numera används detta ord för att beskriva en A-traktor.
Citera
2025-06-29, 18:16
Medlem
OK mackar finns ju inte längre. Men stod för Olje Kompaniet. Men vet de som uttalade det okey.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in