2025-06-29, 22:57
Medlem
Alltså, tycker ni att somrarna har blivit varmare i Sverige? Nej knappast.

Har vintrarna blivt varmare? Nej.
Några vintrar var milda, sedan blev det snöiga vintrar igen. Jag är öppen för idén om global warming och det låter rimligt på många sätt, men snälla kom med faktiska bevis, och inte "det har ökat 0,2grader i genomsnitt senaste 100åren"

Värmebölja var det i hela Medelhavet förra året också, och året innan det, samt innan det. Går det inte hitta alla dessa artiklar eller tas dom bort? Det ör ju alltid värmebölja där, inget ovanllgt. Dock förra sommaren ska jag erkänna var riktigt het. Om det håller i sig även denna sommar och nästa så kan vi börja spekulera.

Tänk att 40+ är standard på sommaren i Arabien. Det är väl ökenvindarna som blåser mot Medelhavet ibland. Medelhavet har runt 35 grader som standard hela sommaren, det kan också skilja mycket från stad till stad, en stad kan ha 32 hela sommaren, medans staden brevid har 36 hela sommaren.

Edit:Kollade och det handlar om 1.1 grad genomsnittsökning sedan 1800talet.

Alltså det låter inte mycket, utan som en naturlig variation. Har inte kollat närmare hur undersökningen har gjorts, men skulle inte förvåna mig om de flesta mätningar är gjorda i städer som självklart har blivit lite varmare med tanke på alla avgaser, elektricitet, värme, och mer folk+byggnader. Tror inte heller att man på 1800talet mätte så noga, och inte mitt ute i ingenstans, utan de flesta mätningar skedde nog i just storstäderna. Att dessa har blivit varmare när bilar kom istället för häst och vagn är väl inte helt orimligt. Borde tom vara mer än bara 1,1 grad
Senast redigerad av Narrowshadow 2025-06-29 kl. 23:50.
Citera
2025-06-29, 22:58
Medlem
Iwasbanned2s avatar
600 pers är ingenting. Klart värt det för en högsommar.
Citera
2025-06-29, 23:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://www.svt.se/vader/hettan-drar...ar-det-sverige
Vädervideo finns i länken.

"En ny extremhetta är på väg in från Afrika och slår mot Europa.
Nu larmar myndigheter om värmen.
– Man har gått ut och varnat allmänheten om att uppemot 600 personer kan dö, säger SVT:s meteorolog Nils Holmqvist.

De senaste dagarna har temperaturen stigit till 45 grader på flera håll i Europa.

Frankrike har utfärdat gula och orange vädervarningar, och i Storbritannien väntas hettan dra in i slutet av veckan – men innan dess sveper den in över Sverige.

Den nuvarande prognosen visar att temperaturen kan stiga till omkring 30 grader här.

Men hur länge håller värmen i sig? Hör SVT:s meteorolog Nils Holmqvist i klippet ovan."

Visst ska det bli skönt med lite härlig sommarvärme?

Man undrar ju hur varmt det är i Afrika, när det är >45 grader i Portugal?
Citera
2025-06-29, 23:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Hade vi kunnat halvera befolkningen till hälften, eller helst ännu mer och göra det ganska raskt.
Säg att vi gör det under innevarande år så är det helt andra utsläppssiffror år 2028.
Sen är det inte utsläppen som skapar klimatet, men viktigt för psykologin för de sinnesslöa som tror människan skapar klimatförändringar...

Hade tänkt erbjuda dessa en timme med att få hålla mig i handen och gråta ut sin oro men kom på att jag har bara två händer och det är miljoner som behöver hålla en hand och gråta för de lever med vanföreställningar...

Så mitt råd är bygg stora förbränningsugnar och fyll dem med människor, de ugnarna får gå dygnet runt.
Någon utredning får reda ut hur många procent vi skall ha kvar i vilka åldersgrupper.
Där bör man även ta hänsyn till etnicitet om man vill ha sköna trevliga människor som inte spränger, skjuter, våldtar och så vidare....

Svårt att få till någon utredning så kan jag lösa det på 6-8 månader för den ringa ersättningen av 20 miljoner, då ingår ett excelark där förloppet förklaras.

SÅ!!!
Kan vi enas om att detta är den bästa lösningen på ALLT???

Jag är beredd att hålla med, så länge jag slipper åka i ugnen närmaste året😁
Jag har jobb och sambo varav båda har jobb och inkomst och klarar sig bra.
Vi är båda över åldern för att skaffa barn och redan nu valt ett liv utan. Inget vi ångrar ska tilläggas.

Vi är givetvis svenskar och utan brottsregister förutom någon parkeringsböter och fortkörning.
Citera
2025-06-29, 23:24
Medlem
Lillarapunzels avatar
Tittade på Klarts jämförsida för min håla. Den var samstämmig kring att det på tisdag 1/7 på em kunde peaka på +26.C och någon enstaka timme, i övrigt runt +24-25.C och sol den dagen. Resten av dagarna den veckan bjöd på samma klassiska svenska sommarväder som tidigare veckor; kring +16-18.C och varierande skurar.
Kan inte se att de timmarna skulle ha någon större negativ effekt för vare sig enskilda, hålan som stort och än mindre hela regionen. Det är liksom inte sommaren 2018 vi pratar om nu. pratar vi extremhetta. Men +26.C någon enstaka timme en eftermiddag i juli skulle jag snarare klassa som klassiskt svensk högsommar. Åtminstone ur mitt snart 30 åriga tidsperspektiv.
Citera
2025-06-29, 23:44
Medlem
BernardLoutres avatar
I morgon ska det vara 36 grader i Madrid vilket är rätt så normalt där på sommaren.
Citera
2025-06-29, 23:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man undrar ju hur varmt det är i Afrika, när det är >45 grader i Portugal?

Kring +20 i Nairobi. Det är inte +45 i Portugal.
Senast redigerad av HerrGickhan 2025-06-30 kl. 00:00.
Citera
2025-06-29, 23:56
Medlem
Vad är det för dårar som vallfärdar till Sydeuropa under sommaren egentligen? 20-25 är redan för mycket.
Citera
2025-06-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
. Det är liksom inte sommaren 2018 vi pratar om nu. pratar vi extremhetta. Men +26.C någon enstaka timme en eftermiddag i juli skulle jag snarare klassa som klassiskt svensk högsommar. Åtminstone ur mitt snart 30 åriga tidsperspektiv.
Sommaren 2018 var riktigt bra, men det var aldrig någon "EXTREMHETTA" Däremot var det varmt och soligt varje dag, tillskillnad från Sveriges annars regniga kalla somrar.

Citat:
2018 hade Stockholm 18 dagar med en temperatur på minst 30°C, vilket också är nytt rekord.

Citat:
Högsommardagar
Högsommardagar är dygn då maximitemperaturen är minst 25,0°C. Temperaturen registreras av SMHI vid mätstationen i Observatorielunden i centrala Stockholm. För denna indikator avses temperaturdygnet, som sträcker sig mellan klockan 19-19 svensk tid enligt SMHIs nuvarande definition. Data finns tillgängliga på SMHIs hemsida med startår 1941.

Medelvärdet för normalperioden 1991-2020 var 24 högsommardagar per år.
Man mäter alltså mitt i centrala Stockholm, och undrar varför det är en grad varmare med alla bilar istället för häst och vagn på 1800talet.
Senast redigerad av Narrowshadow 2025-06-30 kl. 00:10.
Citera
2025-06-30, 00:36
Medlem
Raderat
Senast redigerad av Anonym523 2025-06-30 kl. 00:39.
Citera
2025-06-30, 01:43
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
600 pers är ingenting. Klart värt det för en högsommar.

En sommar som 2018 igen med 30 grader varje dag hade varit värt några tusen
Citera
2025-06-30, 01:46
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De14Orden
En sommar som 2018 igen med 30 grader varje dag hade varit värt några tusen

Sommaren 2018 var den bästa sommaren i Sverige någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in