2025-06-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Genom INTERNET-banken på en datamaskin.

Tyvärr har bankerna börjat styra över möjligheterna så att man skall tvingas använda smartphone och bankapp och mobilt bankid. Har ett exempel från igår. Skulle föra över en större summa (200000) från ett konto på en bank till en annan. Maxgräns 30000 /dag. För att föra över 200000 måste jag vänta i 21 dagar. Hade jag valt att göra överföringen via mobilapp hade jag kunnat föra över 250000 direkt. Av någon outgrundlig anledning tycker banken att det är säkrare med smartphone än dator. Eftersom jag är allergisk mot smartphones och appar hit och dit fick jag ringa upp banken och "tvinga" dem göra överföringen.
Citera
2025-06-28, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Vad är fördelarna med det egentligen? Att först hitta en bankomat, och kanske köa där för att ta ut papperspengar, som man sen ger till affärsidkaren som betalmedel?

Så mycket enklare att blippa betalkortet. Eller som jag, betala med Apple Pay på mobilen.

Visst är betalkort det bästa alternativet men alla tar inte kort. Med lite planering behöver man inte söka upp en bankomat varje gång man skall göra en kontanttransaktion. Man kan "lagra" en summa i en gammal hederlig plånbok.
Citera
2025-06-28, 09:41
Medlem
Mot en dumbphone och en mp3 spelare till 100% när jag är hemifrån.

Skulle dock tvinga mig att skaffa dator hemma vilket jag inte riktigt känner vore. Nödvänfigt.
Citera
2025-06-28, 10:44
Moderator
Chantres avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Telefoni, surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera
2025-06-28, 11:37
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag har en relativt ny dumbhone, gör allt annat på datorn/ laptopen och det har gått hur bra som helst. Men tänker skaffa en begagnad smartphone nu pga att man behöver mobilt bank_ID till så mycket.
Citera
2025-06-28, 11:42
Medlem
Hade det inte varit för att det är smidigt att alltid ha tillgång till bank-id och swish så hade jag också bytt. Jag vet inte hur ni andra gör men även vid de tillfällen när jag gör ärenden på datorn så är det smidigare att använda telefonens bank-id.
Citera
2025-06-28, 12:56
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Skule ni kunna tänka er att ersätta eran smartphone mot en ”dumb phone” som fokuserar på de mest basala funktionerna som att ringa och skicka meddelanden. Med fysiska knappar som på den gamla goda tiden . Tydligen många som börjar göra det .

https://www.aftonbladet.se/teknik/a/...erm=challenger

Javisst, problemet är bara att samhället har format sig efter smartphones.
Det jobbigaste blir ju att sköta allt jobbrelaterat, Bank-ID, Swish osv.

Fast alla mobiler har en fantastisk funktion, man kan stänga av internet!
Citera
2025-06-28, 13:10
Medlem
Jag kör med dubbla lurar.

En Nokia "Dumbphone" som telefon och en vanlig Samsung klösbräda som fickdator till bank-id och skit.

Oftast när jag går ut har jag bara Nokian med mig.

Och riktiga pengar i fickan så klart.
Citera
2025-06-28, 15:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Jag förstår inte vitsen med att byta till en dumtelefon. Är väl bara att sluta använda alla smarta funktioner, förutom när man verkligen behöver dem. Problemet löst!

Vad många behöver är snarare självdisciplin, inte en ”dum” telefon.

Skulle väl möjligtvis vara för att ha en telefon med extra lång batteritid om man tex ska vara på resande fot där man inte har tillgång till laddare, eller om man bor så att man riskerar nedblåsta ledningar om det stormar så man har ökad risk för långa strömavbrott, då kan en "dumlur" och en bra powerbank räcka väldigt länge.
Senast redigerad av Sereena 2025-06-28 kl. 15:52.
Citera
2025-07-08, 00:36
Medlem
Jag köpte en billig knapplur och avgiftadr mig själv. Funkar riktigt bra. Folk kan få tag i mig ifall de vill. Och jag får mer tid över till annat än att zombiesvajpa.
Citera
2025-07-11, 18:39
Medlem
Jag använder en Mudita Kompakt, den klassas väl som en typ utav dumbphone.
Vägrar smartphones och Google

https://mudita.com/
Citera
2025-07-11, 19:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men har man en dator hemma kan man ju göra allt det där som man kan göra på en smartphone.
Så länge man är hemma ja. Ja vill kunna köpa biljetter och liknande även när jag t ex är ute och reser.
Skulle inte byta ut min nuvarande lur mot en dumbphone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in