Citat:
Ursprungligen postat av
BoneUtroparen
Ofta när vi män bråkar kan vi kalla varandra kärringar och typ "din fega lilla fitta". Detta är ju väldigt misogynt, varför kallar vi varandra för kärringar och fittor om det inte skulle vara förknippat med något negativt? Det är inte som att kvinnor kallar varandra för gubbar och kukar när de bråkar.
En man har fru och flera döttrar men kallar gubbarna på arbetsplatsen för kärringar och fega fittor.
Så frågan är:
Respekterar ni verkligen kvinnor eller ser ni de bara som underlägsna sexobjekt till ert förfogande?
Sidospår men jag tycker det är oerhört intressant när killar säger till andra killar "sug min kuk". Nej tack, jag är inte homosexuell men jag respekterar att du är det.
Vad jag vill säga med det är att ord efter väldigt lång användning tenderar att förlora sin laddning och till viss del betydelse. När jag var llten sa vi "sprang som en jude" varvid min mamma en gång sa: "ja, de springer ju fort har jag hört".
Ett uttryck behöver alltså inte ha något med att respektera någon. Om jag kallar någon sosse, så är det för att de beter sig som en sosse. Det finns enskilda socialdemokrater jag respekterar
Så även om könsord har en misogyn laddning i sitt ursprung, är slentriananvändandet måhända vulgärt, men jag skulle säga att det är fullt möjligt att respektera folk ändå.