• 1
  • 2
2025-06-27, 14:21
Medlem
Min far avled i slutet på maj och han äger en bostadsrätt. De kontanta medel som finns på kontot täcker begravningen, han har pratat om någon försäkring som faller ut och betalar ut en summa, men någon sådan försäkring verkar inte finnas. Han verkar inte haft några försäkringar alls, för det har inte kommit något papper från något försäkringsbolag, varken till mig som dödsbodelägare eller dödsboet.

Går jag in på skatteverkets hemsida så är handläggningstiden 9 veckor innan de ens tar en första titt på bouppteckningen. Det kommer betyda att dödsboet kommer få en hyresskuld på, minst, tre månader, jag räknar juli-september. Det känns bara dumt om räkningar ska gå till Kronofogden för indrivning när det finns pengar om än bundna i värdet av lägenheten.

Jag har inte råd att betala dubbla hyror så jag kan inte ligga ute med pengarna för att sedan få tillbaka dem när lägenheten säljs. Finns det något kryphål eller lagtext som jag kan peka på som gör att mäklaren kan sälja lägenheten innan bouppteckningen är klar? Värdet av försäljningen tas upp i bouppteckningen ändå och då till det värde den säljs för, inte det uppskattade värdet.

Min halvbror vill inte ha något med farsgubben att göra så han har inte några synpunkter på att lägenheten säljs, varken nu eller senare.
Citera
2025-06-27, 14:27
Citat:
Ursprungligen postat av PsykSnackarn
Min far avled i slutet på maj och han äger en bostadsrätt. De kontanta medel som finns på kontot täcker begravningen, han har pratat om någon försäkring som faller ut och betalar ut en summa, men någon sådan försäkring verkar inte finnas. Han verkar inte haft några försäkringar alls, för det har inte kommit något papper från något försäkringsbolag, varken till mig som dödsbodelägare eller dödsboet.

Går jag in på skatteverkets hemsida så är handläggningstiden 9 veckor innan de ens tar en första titt på bouppteckningen. Det kommer betyda att dödsboet kommer få en hyresskuld på, minst, tre månader, jag räknar juli-september. Det känns bara dumt om räkningar ska gå till Kronofogden för indrivning när det finns pengar om än bundna i värdet av lägenheten.

Jag har inte råd att betala dubbla hyror så jag kan inte ligga ute med pengarna för att sedan få tillbaka dem när lägenheten säljs. Finns det något kryphål eller lagtext som jag kan peka på som gör att mäklaren kan sälja lägenheten innan bouppteckningen är klar? Värdet av försäljningen tas upp i bouppteckningen ändå och då till det värde den säljs för, inte det uppskattade värdet.

Min halvbror vill inte ha något med farsgubben att göra så han har inte några synpunkter på att lägenheten säljs, varken nu eller senare.

Vad gör det om det går till Kronofogden? Han är ju död redan. Tar dessutom längre tid än 3 månader för obetalda fakturor att hamna hos Kronofogden och indrivning sker långt efter. Du kanske försöker sälja lägenheten snabbt innan brorsan dyker upp och kräver sin del misstänker jag starkt.
Citera
2025-06-27, 14:28
Medlem
Citat:

Det är dödsboet som ska betala för bostadsrätten inte du! Du ska ringa till den som äger huset och tala om att din pappa har dött!
Citera
2025-06-27, 14:32
Medlem
Jag hade pratat med BRF:en och förklarat läget för dem. De borde kunna gå med på att hyran betalas i efterskott, när lägenheten har sålts.
Citera
2025-06-27, 14:34
Medlem
Det där ska du inte bry dig om. Allt som händer är att han får en skuld som sen justeras när pengar kommer in. BRF kommer troligen gå med på det.

Oroa dig inte. Det är inte du som blir skuldsatt.
Citera
2025-06-27, 14:59
Medlem
Om din far har två barn så kommer ni att få dela på arvet. Tillgång är främst en bostadsrätt. Ni har två alternativ.
1. Sälj den så fort som möjligt för att få loss pengar till utgifter och för att slippa månadsavgift. Om det görs före godkänd bouppteckning kan det bli en del krångel, men är ni två arvingar och båda skriver på så löser det sig nog.
2. Vänta med försäljning till bouppteckning är godkänd. Hör av er beträffande räkningar och säg att pengar finns först senare för att om möjligt slippa avgifter.
Troligen blir arvet som ni delar på större för alternativ 1. Vilket som bör ni ta fram bouppteckning så fort som möjligt. Om det inte är komplicerat kan ni göra det själva, Skatteverket har bra hjälp. Onödigt att lägga ut pengar på att en dyr jurist gör detta.
Citera
2025-06-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qozoker
Vad gör det om det går till Kronofogden? Han är ju död redan. Tar dessutom längre tid än 3 månader för obetalda fakturor att hamna hos Kronofogden och indrivning sker långt efter. Du kanske försöker sälja lägenheten snabbt innan brorsan dyker upp och kräver sin del misstänker jag starkt.

Så illa är det inte, brorsan vill inte ha ett öre, så osams var han och farsgubben, jag får dra allt lasset själv. Jag känner mer stress för att saker tar tid, helst som jag vill slippa ha en tom lägenhet ståendes länge och det finns de som är intresserade av att köpa lägenheten. Tålamod och vänta är inte min bästa sport, jag vill slippa "problem" så fort det bara går.
Citera
2025-06-27, 17:06
Medlem
Citat:

Finns det något lagligt hinder egentligen att sälja innan bouppteckningen är registrerad? Värdena i bouppteckningen är ju vad som gällde vid dödsdagen. Säljaren av bostadsrätten är dödsboet. Din halvbror får lämna dig fullmakt att företräda dödsboet som säljare. Likviden kommer in till dödsboet konto och vid arvsskiftet delar arvingarna upp vad som blir kvar efter skatt.
Citera
2025-06-27, 18:14
Medlem
Wikitomtes avatar
Lämna över ärendet till en jurist så sänker du blodtrycket på köpet.

Citat:
Dödsboets tillgångar får inte avyttras innan bouppteckningen är klar

https://www.familjensjurist.se/fraga...ingen-ar-klar/

Case closed
Tråden kan låsas
Citera
2025-06-27, 18:44
Medlem
MrMadoffs avatar
Du får nog kontakta försäkringsbolaget själv. Dom asen tycker inte om när pengarna går åt fel håll. Sp de får du jaga rätt på. Kan det vara en försäkring han haft genom facket eller någon annan organisation han var medlem i? Jag skulle vilket fall gissa på Folksam. Ring till dom.
Citera
2025-06-27, 19:50
Medlem
Ska du sälja en bostadsrätt så kontakta en mäklare. Dom kan hjälpa dig med allt. Det går att skriva in en klausul om att lägenheten kan säljas innan bouppteckningen är registrerad.

Tre månaders hyra är väl inget att oroa sig över. Vissa försäljningar kan ta över 1-2 år innan det blir klart beroende på omständigheterna.
Citera
2025-06-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimt
Om din far har två barn så kommer ni att få dela på arvet. Tillgång är främst en bostadsrätt. Ni har två alternativ.
1. Sälj den så fort som möjligt för att få loss pengar till utgifter och för att slippa månadsavgift. Om det görs före godkänd bouppteckning kan det bli en del krångel, men är ni två arvingar och båda skriver på så löser det sig nog.
2. Vänta med försäljning till bouppteckning är godkänd. Hör av er beträffande räkningar och säg att pengar finns först senare för att om möjligt slippa avgifter.
Troligen blir arvet som ni delar på större för alternativ 1. Vilket som bör ni ta fram bouppteckning så fort som möjligt. Om det inte är komplicerat kan ni göra det själva, Skatteverket har bra hjälp. Onödigt att lägga ut pengar på att en dyr jurist gör detta.

Att försöka sälja en fastighet eller ett arrende i en fastighet (bostadsrätt) före en godkänd bouppteckning är omöjligt idag. TS läs inte kunna ha någon som helst fullmakt som dödsbodelägare att sälja före bouppteckningen är gjord. Du kan inte heller sälja eller köpa fastigheter eller arrendat av fastighet (ink. bostadsrätt) utan ett löfte om banklån i dagens virriga Sverige. Banken kommer att se att bostadsrätten är skriven och arrenderad på ett dödsbo som inte är avslutat.

BRFen bör ha protokoll för hur de hanterar dödsbon, för det kan inte vara den enda gubben i deras BRF som har trillat av pinn.

När det gäller boupptecknigen är det bara att ta fram en av de miljontals bouppteckningar som finns på internet (i Sverige, över 400 år) och använda en som mall. De har inte ändrats på de sista 300 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in