Citat:
Ursprungligen postat av
Sorken-81
Tack för tipset. Jag var osäker på om det fanns några vettiga fonder med inriktning mot vapen då det inte kan ses som helt 'rumsrent'.
Men ska ta en kik på dessa.
Finserve heter bolaget och inget annat, har ändrat nu. Hos Avanza hittar jag åtminstone två fonder med försvarsinriktning, Finserve Global Security Fund (omnämnd av
Stiffinger ovan) med 2,24 % i årsavgift och nystartade DNB European Defence med 1,77 % i årsavgift. Båda är aktivt förvaltade fonder, till skillnad mot ETF:er som i regel följer ett index.
Noterbart att största innehavet i DNB:s fond är nederländska Adyen som sysslar med betallösningar. Så uppenbarligen har man tagit ett brett tag om begreppet "defence" här. Det finns ju även en del mer renodlade cybersäkerhetsfonder och ETF:er som skulle kunna vara intressanta här.
Själv äger jag två ETF:er på tema säkerhet, WisdomTree Europe Defence (0,41 % i årsavgift) och WisdomTree Cybersecurity (0,47 % i årsavgift). Jag har nyligen sålt alla mina försvarsaktier och tänker mig att det räcker med dessa båda framöver.