2025-06-27, 13:56
Medlem
Med tanke på hur orolig världen tyvärr är i dagsläget, och troligen en bit in i framtiden, tänkte jag investera en slant i olika vapentillverkare.

Har dessa lirare i åtanke:

Lockheed Martin - Dominerar stridsflyg & missiler
Raytheon - Starka missilsystem, radar
Northrop Grumman - Drönare, stealth, rymdförsvar
BAE Systems - Stabil europeisk spelare
Rheinmetall - Europeiskt fokus, stark EU-order
Thales - Elektronik, cyberförsvar

Någon tanke runt detta urval? Missar jag någon, eller bör jag kanske undvika någon av dessa bolag?
Citera
2025-06-27, 13:57
Medlem
DenverAirports avatar
(FB) Köpa vapenaktier
Citera
2025-06-27, 14:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken-81
Med tanke på hur orolig världen tyvärr är i dagsläget, och troligen en bit in i framtiden, tänkte jag investera en slant i olika vapentillverkare.

Har dessa lirare i åtanke:

Lockheed Martin - Dominerar stridsflyg & missiler
Raytheon - Starka missilsystem, radar
Northrop Grumman - Drönare, stealth, rymdförsvar
BAE Systems - Stabil europeisk spelare
Rheinmetall - Europeiskt fokus, stark EU-order
Thales - Elektronik, cyberförsvar

Någon tanke runt detta urval? Missar jag någon, eller bör jag kanske undvika någon av dessa bolag?

En i och för sig bra tanke, som är tänkt typ tre år för sent. Se ex SAAB (normalt en riktig tråkaktie) som gått 10x på tre och ett halv år.
Citera
2025-06-27, 14:15
Medlem
Citat:
Risken finns att det mesta av framtiden redan är inprisat. Jag har redan sålt BAE och en hel del SAAB. De övriga har jag inget av.

Sedan kommer de säkert fortsätta att stiga, men man ska nog inte räkna med någon hysterisk prisutveckling.
Citera
2025-06-27, 14:42
Medlem
ingetbranicks avatar
För bättre diversifiering och med chans att få med sektoraktierna som inte följt med i rusningen och samtidigt minska risken att köpa en aktie på topp (Saab, Rheinmetall?) så rekommenderar jag en fond eller ETF framför enskilda aktier i nuläget.

Finserve och DNB har fonder med försvarstema, och det finns ett antal ETF:er med global eller europeisk inriktning.
Senast redigerad av ingetbranick 2025-06-27 kl. 15:06.
Citera
2025-06-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
För bättre diversifiering och med chans att få med sektoraktierna som inte följt med i rusningen och samtidigt minska risken att köpa en aktie på topp (Saab, Rheinmetall?) så rekommenderar jag en fond eller ETF framför enskilda aktier i nuläget.

Finsecure och DNB har fonder med försvarstema, och det finns ett antal ETF:er med global eller europeisk inriktning.

Tack för tipset. Jag var osäker på om det fanns några vettiga fonder med inriktning mot vapen då det inte kan ses som helt 'rumsrent'.
Men ska ta en kik på dessa.
Citera
2025-06-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En i och för sig bra tanke, som är tänkt typ tre år för sent. Se ex SAAB (normalt en riktig tråkaktie) som gått 10x på tre och ett halv år.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Risken finns att det mesta av framtiden redan är inprisat. Jag har redan sålt BAE och en hel del SAAB. De övriga har jag inget av.

Sedan kommer de säkert fortsätta att stiga, men man ska nog inte räkna med någon hysterisk prisutveckling.

Oja, den bästa värdestegringen har sannolikt passerats, så jag har inga förväntningar om att ställa mig i kön till Ferrari-butiken om 6 mån.
Men en ökning på 6-9 % skulle jag vara nöjd med.
Citera
2025-06-27, 14:56
Medlem
Citat:
Tack för tipset. Jag var osäker på om det fanns några vettiga fonder med inriktning mot vapen då det inte kan ses som helt 'rumsrent'.
Mitt blygsamma månadsspar har jag styrt om nästan helt till "Finserve Global Security Fund", tror fortfarande på branschen, men inte att man ska lägga massor på ett bräde och hoppas på en enorm utveckling framöver. Men över tid, och som månadsspar, absolut. Dock hög avgift på mitt exempel.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1096906/finserve-global-security-fund-i-sek-r
Citera
2025-06-27, 15:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Finserve heter bolaget och inget annat, har ändrat nu. Hos Avanza hittar jag åtminstone två fonder med försvarsinriktning, Finserve Global Security Fund (omnämnd av Stiffinger ovan) med 2,24 % i årsavgift och nystartade DNB European Defence med 1,77 % i årsavgift. Båda är aktivt förvaltade fonder, till skillnad mot ETF:er som i regel följer ett index.

Noterbart att största innehavet i DNB:s fond är nederländska Adyen som sysslar med betallösningar. Så uppenbarligen har man tagit ett brett tag om begreppet "defence" här. Det finns ju även en del mer renodlade cybersäkerhetsfonder och ETF:er som skulle kunna vara intressanta här.

Själv äger jag två ETF:er på tema säkerhet, WisdomTree Europe Defence (0,41 % i årsavgift) och WisdomTree Cybersecurity (0,47 % i årsavgift). Jag har nyligen sålt alla mina försvarsaktier och tänker mig att det räcker med dessa båda framöver.
Citera
2025-06-27, 18:52
Medlem
Jag tror absolut försvarsaktierna har mycket mera att ge framöver. Fonder är ett bra tips och börjar själv titta på det alternativet. Har gjort en bra vinst på vissa stora bolag, men lite för mycket jojo den senaste tiden. Med Trump bakom rodret så känns allting osäkert numera.

Vill du investera i enskilda bolag så titta även på Hensoldt och Astor som ett komplement till din lista. Två bolag som jag själv ligger kvar i och tror har potential att öka på lång sikt.
Citera
2025-06-27, 23:13
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du har ju även svenska Advenica.

Sysslar med att utveckla, tillverka och sälja cybersäkerhets- och krypteringslösningar. Bolagets kunder återfinns hos myndigheter, försvarsorganisationer och bolag med höga säkerhetskrav.

Har gått bra i år, men har nog mer att ge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in