• 1
  • 2
2006-07-31, 13:34
Medlem
Meccans avatar
Var köper jag aktier från IMI, H&K, Izhmash, BAE Systems Bofors, etc.? Tänkte lägga lite pengar i vapen nu när det börjar röras om lite i grytan. Problemet är att jag inte vet var jag ska köpa dem. Företagen verkar antingen ha väldigt konstiga namn på börslistorna eller så är de noterade någonstans där jag inte har letat. Ni som har lite koll, var ska jag leta? Många svenska banker verkar tycka att det är extremt oetiskt att handla med vapen. Vilken bank ska jag vända mig till? Är det smartare att handla dem via internet via en amerikansk bank eller dylikt?
Citera
2006-07-31, 21:56
Medlem
skinner5000s avatar
Jag har handlat lite via en finansbank i Luxemburg vid ett besök där i våras samt så har jag köpt aktier via Deutsche bank. Jag äger aktier i många av dom stora vapentillverkarna. Dessutom har jag en rysk fond med många vapentillverkare i.

Den ryska vapenfonden innehåller dessa företag om jag inte minns fel (fråga om du undrar något om företagen och vad dom tillverkar):
Sukhoi, Uralvagonzavod, Tupolev, IZH, Kamaz, Mikoyan-Gurevich förut ingick även Omsk Transmash men dom gick i KK.
Dom rysska försvarskonsernerna går kanonbra. Rysska försvaret gör igenom sin största modernisering sedan den efter amdra värdskriget. Dessutom exporterar ryssland supermycket vapen. Dras Syrien in i mellanösternkonflikten så kommer ryssarna att få sälja ännu mera vapen.

Dessutom äger jag andelar i dessa företag genom aktier eller fonder:
H&K, Krauss-Maffei Wegmann (dom går otroligt bra), Marine Alutech Oy, BAE Systems och Glock.

Skicka PM eller skriv i tråden om du har några frågor.
Citera
2006-07-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Jag har handlat lite via en finansbank i Luxemburg vid ett besök där i våras samt så har jag köpt aktier via Deutsche bank. Jag äger aktier i många av dom stora vapentillverkarna. Dessutom har jag en rysk fond med många vapentillverkare i.

Den ryska vapenfonden innehåller dessa företag om jag inte minns fel (fråga om du undrar något om företagen och vad dom tillverkar):
Sukhoi, Uralvagonzavod, Tupolev, IZH, Kamaz, Mikojan-Gurevich förut ingick även Omsk Transmash men dom gick i KK.
Dom rysska försvarskonsernerna går kanonbra. Rysska försvaret gör igenom sin största modernisering sedan den efter amdra värdskriget. Dessutom exporterar ryssland supermycket vapen. Dras Syrien in i mellanösternkonflikten så kommer ryssarna att få sälja ännu mera vapen.

Dessutom äger jag andelar i dessa företag genom aktier eller fonder:
H&K, Krauss-Maffei Wegmann (dom går otroligt bra), Marine Alutech Oy, BAE Systems och Glock.

Skicka PM eller skriv i tråden om du har några frågor.

Har MIG konkat?
Nu till frågorna.

Har du länk till Foden?

Annars så har vi Saab
Citera
2006-07-31, 22:26
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Har MIG konkat?
Nu till frågorna.

Har du länk till Foden?

Annars så har vi Saab
Mig nej, dom har inte konkat. Mikoyan-Gurevich

Fonden heter något med kyrliska bokstäver, jag ska se om jag kan söka upp den, annars finns den att handla via WGZ i Luxemburg. Jag snackade lite med en kvinna där och sade att jag ville investera 2.000 euros i vapenindustrin. Då rekomenderade hon jag pratade med fonden i fråga.
Citera
2010-07-11, 14:03
Medlem
muskelstals avatar
Militärutrustning aktier?

Hej, har jobbat nu undersommaren sedan jag tog studenten bor fortfarande hemma så mitt liv kostar inte mycket. Därför tänkte jag chansa och köpa aktier för majoriteten av min lön. Jag kan ärligt talat säga att jag är helt ny inom finans värden, (hade några Rysslands fonder jag tyvär var tvungen att sälja för att skaffa mig ett körkort). Så jag har nu suttit och funderat över vad jag ska köpa för aktier men efter som att varje gång jag läser något om finansen så nämns det 0om hur Volvo eller typ Elektrolux ena dagen är sjunkit och andra dagen höjts pga av finans krisen så blir jag osäker. har hört att man ska satsa långsiktigt vilket jag tänkt göra så vad som händer dag till dag spelar ju kanske ingen vidare roll. Men sen så slog det mig att så länge USA är i Irak och Afghanistan så måste ju Militär utrustning sälja.

Då tänker jag mig inte dom som säljer stridsvagnarna utan tillverkare av skyddsvästar hjälmar och vanlig utrusning som även inom viss mån har en civil marknad.

Så min fråga är är det värt att satsa på ett sådana aktier? kan man köpa sådana aktier? Någon som har en aning om vilka företag det är?
För finans krisen påverkar väll inte en militär marknad lika mycket som en civil?
Har faktiskt ingen aning.
Om jag är helt ute och cyklar så sätt mig gärna på rätt spår
Mvh/muskelstal
Citera
2010-07-11, 14:13
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal
Hej, har jobbat nu undersommaren sedan jag tog studenten bor fortfarande hemma så mitt liv kostar inte mycket. Därför tänkte jag chansa och köpa aktier för majoriteten av min lön. Jag kan ärligt talat säga att jag är helt ny inom finans värden, (hade några Rysslands fonder jag tyvär var tvungen att sälja för att skaffa mig ett körkort). Så jag har nu suttit och funderat över vad jag ska köpa för aktier men efter som att varje gång jag läser något om finansen så nämns det 0om hur Volvo eller typ Elektrolux ena dagen är sjunkit och andra dagen höjts pga av finans krisen så blir jag osäker. har hört att man ska satsa långsiktigt vilket jag tänkt göra så vad som händer dag till dag spelar ju kanske ingen vidare roll. Men sen så slog det mig att så länge USA är i Irak och Afghanistan så måste ju Militär utrustning sälja.

Då tänker jag mig inte dom som säljer stridsvagnarna utan tillverkare av skyddsvästar hjälmar och vanlig utrusning som även inom viss mån har en civil marknad.

Så min fråga är är det värt att satsa på ett sådana aktier? kan man köpa sådana aktier? Någon som har en aning om vilka företag det är?
För finans krisen påverkar väll inte en militär marknad lika mycket som en civil?
Har faktiskt ingen aning.
Om jag är helt ute och cyklar så sätt mig gärna på rätt spår
Mvh/muskelstal

Jag vill gratulera dig till att du nu har hittat en hobby som både är rolig och lönsam.

Många nybörjare gör dock misstag. Något som kan hjälpa mot det är att läsa bra böcker i ämnet. Det finns flera trådar om det.

Jag tror nog din analys har ganska många drag av lekmannamässighet över sig. För att en aktie ska vara lönsam investering så måste bolag öka i omsättning. Ericsson har haft en ganska dålig kursutveckling länge, anledningen ska tydligen vara att det inte finns något stort utrymme att öka på telekommarknaden. Det är så att säga ett bra bolag men en dålig aktie.

Vidare är det en väldigt nischad aktie du efterfrågar. Kan nog vara väldigt svårt att hitta.
Citera
2010-07-11, 14:20
Medlem
muskelstals avatar
Okej. Ska läsa igenom några större aktie här, Har du någon sida att tipsa om?
(Läser för tillfället lite på http://www.aktiespararna.se/start)

tack på förhand
Citera
2010-07-11, 14:31
Medlem
talgoxens avatar
Spara mindre, få ut mer - Claes Hemberg

Den här boken tyckte jag var rätt ok, jag tror den är kan passa en nybörjare.

Vidare kan det vara smart att spara i en KF-depå.

Nu i början måste du fokusera på att lära dig mer om aktiesparande innan du börjar fundera på vilka aktier du ska köpa.
Citera
2010-07-11, 14:31
Medlem
optimalcosmoss avatar
Ska du köpa Svenska eller utländska aktier, Saab AB är förvars och säkerhetsproduker. I England finns BAE Systems som äger Hägglunds och Bofors om jag inte minns fel.
Senast redigerad av optimalcosmos 2010-07-11 kl. 14:38.
Citera
2010-07-11, 14:42
Medlem
muskelstals avatar
Utländska eller svenska spelar personligen ingen roll. Men jag har inte läst på om det finns några speciella regler för inhemska eller utländska aktier. Så en regel kan vara avgörande.
Citera
2010-07-11, 14:58
Medlem
skinner5000s avatar
Här har du lite kända vapentillverkare. Hoppade över alla mindre och alla tillverkare i Östeuropa, Ryssland, Asien mm.

Mitt tips är att du först läser på om aktier och om hur börsen och marknaden fungerar. Sedan väljer du ut några företag som du läser på om. Saab är ett bra tips att börja med då det finns mycket information på Svenska. Läs gärna vad analytiker skriver om bolaget, men bilda dig en egen uppfattning också. Analytiker har ofta egenintressen.

Stockholmsbörsen:
Saab B - Den börsnoterade delen av Saab har bara namnet gemensamt med biltillverkaren. Saab tillverkar kommunikationsutrustning, robotar, eldvapen (Carl Gustaf, AT4, NLAW), kamouflagesystem, radar, spanings och kommunikationssystem, simulatorutrustning (för stridsutbildning) mm. Stora kunder förutom det svenska försvaret är bl.a. USA, Storbritannien, Indien, Pakistan mm

Oslobörsen:
Kongsberg
- Tillverkar robotar och fartyg. Man är även underleverantör till rymdindustrin.

Frankfurtbörsen:
ThyssenKrupp
- Sysslar med allt möjligt men har HDW (krigsfartygsvarv), Blohm + Voss (krigsfartygs och ubåtsvarv), Kockums (svenskt ubåts och krigsfartygsvarv), Atlas Elektronik (tillverkar torpeder, sonarsystem mm). Thyssenkrupp levererar även stål som används till kanoner, pansar mm.

Rheinmetall - Stor tillverkare av olika former av kanoner och artilleripjäser men även stridsfordon. Man äger även Mauser som ju tillverkar lättare vapensystem. Rheinmetalls kanoner sitter på allt ifrån amerikanarnas M1 Abrahams till Leoparder och japanernas Typ 90. Man är även delägare i Puma projektet som kommer att bli tyskarnas nya IFV men man är även med i upphandlingarna av USAs ersättare till Bradleyn. Där finns det STORA pengar att tjäna.

Londonbörsen:
BAE Systems
- Europas största vapentillverkare. Tillverkar alltifrån stridsflygsplan till fartyg, stridsfordon, handeldsvapen och robotar. Man är även delägare i EADS och Airbus. BAE Systems är dessutom största ägaren av svensk försvarsindustri då man äger kanontillverkningen hos gamla Bofors, gamla Hägglunds och söner (tillverkare av CV90, bandvagnar mm).

Parisbörsen:
Thales Group
- Tillverkar robotar, torpeder och sonarsystem. Sysslar även med en hel del civilt.

Pan-Europeiskt (handlas på tyska, franska, spanska mf börser):
EADS
- Ägare av Eurofighter och Eurocopter. Även europas största tillverkare av olika former av robotar och missiler. EADS är även största ägaren i Airbus och europas största tillverkare av satelliter och rymdfarkoster.

New York börsen:
Alliant Techsystems
- En av de största leverantörerna av ammunition, handgranater, granater mm till USAs försvarsmakt. Tillverkar även robotar och den kända Bushmaster-kanonen.

Boeing - Tillverkar alltifrån kärnvapen till flygplan (civila och militära) och robotar. Mycket mångsidigt företag.

General Dynamics - Tillverkare av alltifrån M1 Abrahams till Minigun och hangarfartyg. Äger bl.a. Bath Iron work, Gulfstream och MOWAG.

Lockheed Martin - USAs största vapentillverkare sätt till hur många miljarder man säljer för. Tillverkar F-22 Raptor (tillsammans med Boeing), C-130 Hercules, F-35 JSF (tillsammans med några andra tillverkare) och flera andra flygplan. Stora även inom robot och missil där man tillverkar Hellfire, Javelin, MLRS, Trident och mycket mer.

Northrop Grumman - Världens största krigsfartygstillverkare även stor tillverkare av komponenter till flygindustrin och stor tillverkare av Robotar. Northrop Grumman äger även Vinnell som är ett mycket stort "Private Military" företag

Ruger - Tillverkare av pistoler, revolvrar, automatvapen, prickskyttegevär, hagelvapen och civila jakt och skyttevapen.

Smith & Wesson - USAs största tillverkare av pistoler.
Senast redigerad av skinner5000 2010-07-11 kl. 15:11.
Citera
2010-07-11, 15:06
Medlem
skinner5000s avatar
http://www.e24.se/business/ovrig-ind...er_2169869.e24

Läsvärt om Saab.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto