2025-07-14, 19:18
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Hej.

Efter många år i öppenvården blev jag utremitterad utan att må bättre och utan att få någon förklaring över huvud taget. (otroligt typiskt gjort av just psykiatrin) .

Jag läste i min journal att läkaren skrivit att jag har "schizoida drag" vilket jag aldrig hört talas om. Men när jag läste om det stämmer det in nästan 100% på mig.

Nu funderar jag på lite saker:

* Är "schizoida drag" nåt vården brukar slänga sig med i allmänhet, typ som "depressiva drag", eller brukar man syfta på specifikt personlighetssyndromet schizoid?

* Är det någon mening att jag söker hjälp på en mottagning för personlighetssyndrom eller ska jag ge upp att få hjälp?

Jag har alltid avskytt relationer och önskat att jag inte hade några relationer alls. Men samtidigt har jag velat ha hjälp eftersom mitt sätt att vara blir otroligt utsatt och stigmatiserat, kanske särskilt eftersom jag är kvinna. Jag har tex aldrig varit intresserad av att bilda familj. Samtidigt är jag sorgsen för att jag är som jag är. Jag är också otroligt passiv vilket i sig gör livet nästan helt meningslöst.

* Ska jag istället dra mig undan mer aktivt och göra det jag trivs med, trots att det för mig längre bort från "det normala"? Alltså sluta sträva efter att "bli frisk"

Hoppas någon förstår vad jag svamlar om.

De har väl ingen behandling och det kanske inte skitzoid som ett problem?
Om du bor i sthlms-trakten kan du be läkare remittera dig till personlighetsprogrammet på psykiatri sydväst
Citera
2025-07-14, 19:36
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
De har väl ingen behandling och det kanske inte skitzoid som ett problem?
Om du bor i sthlms-trakten kan du be läkare remittera dig till personlighetsprogrammet på psykiatri sydväst
ja, jag funderade på det. Men min tes är att det är så som du säger- att det inte finns behandling för det egentligen. Jag tror också att det är därför ingen har pratat med mig om det.

Läkare inom psykiatrin tycker jag generellt har varit helt otroligt dåliga på att kommunicera. Tror aldrig jag har träffat någon som verkar bry sig!
Citera
2025-07-15, 07:03
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
ja, jag funderade på det. Men min tes är att det är så som du säger- att det inte finns behandling för det egentligen. Jag tror också att det är därför ingen har pratat med mig om det.

Läkare inom psykiatrin tycker jag generellt har varit helt otroligt dåliga på att kommunicera. Tror aldrig jag har träffat någon som verkar bry sig!

Jag tror också attityden till schizoid är att ingen lider till följd av syndromet.
”Hen vill ju dra sig undan”
Citera
2025-07-15, 07:06
Medlem
Longest-covids avatar
Jag tror jag har schizotyp och/ eller undvikande/ fobisk personlighetssyndrom.
Jag vill, med andra ord, ha sociala kontakter, vänner och ett socialt liv men tycker det är för obehagligt och stressande.
Blir paranoid att jag ska granskas hårt (vilket jag har varit med om eftersom jag är avvikande och ”svår”)
Citera
2025-07-15, 09:11
Citat:
Jag tror också attityden till schizoid är att ingen lider till följd av syndromet.
”Hen vill ju dra sig undan”

Ja, kanske. Men det är ju ofta inte så enkelt. De längst ut på spektrumet kanske är fullständigt nöjda med situationen. Men för många blir det hårda konsekvenser om inte annat, att vara på det sättet.

Jag har tex ont av att känna mig ständigt utanför. Jag får dåligt samvete eftersom det känns som att jag gjort nåt fel och att alla hatar mig och jag är äcklig på nåt vis.
Trots att jag drar mig undan, önskar jag mig samtidigt att jag inte var sån. Hela samhället är ju uppbyggt kring att vara social och ha kontakter.

Jag hade troligtvis mått utmärkt om jag bodde i en liten by i djupaste norrland och träffade nån granne en gång i månaden. Men nu bor jag i en storstad, jag jobbar, jag har en släkt. Det ska copeas med och blir ledsamt och utmattande när man samtidigt känner att man aldrig nånsin duger. Så att man försöker är inte värt ett skit, man är alltid sämst. Tyvärr känner jag ofta så.
Citera
2025-07-15, 09:22
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:

Jag har tex ont av att känna mig ständigt utanför. Jag får dåligt samvete eftersom det känns som att jag gjort nåt fel och att alla hatar mig och jag är äcklig på nåt vis.
Trots att jag drar mig undan, önskar jag mig samtidigt att jag inte var sån. Hela samhället är ju uppbyggt kring att vara social och ha kontakter.

Samma här… tror det var Dr. Honda (psykolog som driver ”psychology in Seattle) som menar att schizoida personer innerst inne vill ha kontakt med andra och har en önskan och dröm att vara en del av en gemenskap men kanske inte vet hur eller inte kan.
Detta är väl ur ett psykodynamiskt perspektiv.

Kolla hans videoserie på YouTube (psychology in Seattle).
Citera
2025-07-15, 09:24
Citat:
Samma här… tror det var Dr. Honda (psykolog som driver ”psychology in Seattle) som menar att schizoida personer innerst inne vill ha kontakt med andra och har en önskan och dröm att vara en del av en gemenskap men kanske inte vet hur eller inte kan.
Detta är väl ur ett psykodynamiskt perspektiv.

Kolla hans videoserie på YouTube (psychology in Seattle).
Ja men precis. Tack för tipset, ska kika.
Citera
2025-07-15, 10:28
Medlem
aisha51s avatar
Schizoida drag är ju egentligen bara en beskrivning av hur din personlighet uppfattas. Den säger att du är lite blyg, reserverad eller tillbakadragen i sociala sammanhang. Eventuellt kan du uppfattas som lite kylig, Någon förklaring mer än att de här dragen finns i din personlighet, antagligen också hos någon av föräldrarna, behöver du inte få. Alla har vi drag av något. De som är schizoida i sin personlighet har samma behov av att vara i ett sammanhang och ha relationer som andra. Ensamheten är sällan självvald.
De här intervjuerna där du fyller i massa frågor är utformade av AI så du kan ju göra om "bedömningen" med hjälp av GPTchaten. Det som framkom kan ju ha berott på att du vid tillfället var ledsen, var i kris.
Citera
2025-07-16, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Schizoida drag är ju egentligen bara en beskrivning av hur din personlighet uppfattas. Den säger att du är lite blyg, reserverad eller tillbakadragen i sociala sammanhang. Eventuellt kan du uppfattas som lite kylig, Någon förklaring mer än att de här dragen finns i din personlighet, antagligen också hos någon av föräldrarna, behöver du inte få. Alla har vi drag av något. De som är schizoida i sin personlighet har samma behov av att vara i ett sammanhang och ha relationer som andra. Ensamheten är sällan självvald.
De här intervjuerna där du fyller i massa frågor är utformade av AI så du kan ju göra om "bedömningen" med hjälp av GPTchaten. Det som framkom kan ju ha berott på att du vid tillfället var ledsen, var i kris.

Tyvärr så tror jag du har fel, man brukar inte benämna någon som schizoid för att den är lite blyg eller tillbakadragen. Det är inte ett ord man använder i det sammanhanget.

(Jag har aldrig gjort ett sådant test heller. Men det kanske inte var mig du svarade).
Citera
2025-07-16, 13:30
Medlem
Citat:
en skillnad mellan aspergers och schizoid verkar vara att folk med aspergers har ofta flera intressen. Om jag förstår det rätt. Ett problem med schizoid tycker jag är avsaknad av intressen och att inte tycka saker är intressanta eller roliga. (Visst händer det, men sällan)
Håller med om att relationer är besvär. Men kan ändå önska att jag inte tyckte det. Hade ju hellre valt att fungera mer normalt i detta sociala samhälle vi lever i.

Att vara introvert är också automatiskt någonting dåligt i samhället, tycker jag det verkar.

Jag tror att vissa av oss fungerar bäst i relationer som inte kräver ständig närhet och ständigt engagemang. Det kan bli alldeles för mycket för en introvert person.
Och ja, man ska inte stirra sig blind på en diagnos. Bakom varje psykiatrisk diagnos finns en unik människa med sin egen personlighet och sin egen unika livssituation.

Har du några som helst intressen? Ett sådant kan ju i s f vara en väg till relationer. Vissa andra kanske föredrar internet vänner som kanske bara ses någon eller några gånger om året. Relationer kan se väldigt olika ut.
Citera
2025-07-16, 13:35
Medlem
Citat:

Nu är det längesedan jag jobbade inom psykiatrin, men min bild var att vissa personer behövde en hjälp som i första hand inte var psykologisk utan snarare färdigheter i att hantera sociala situationer som för dem kändes jobbiga och kunde få dem att krisa eller att dra sig tillbaka och isolera sig.
Citera
2025-07-18, 08:36
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu är det längesedan jag jobbade inom psykiatrin, men min bild var att vissa personer behövde en hjälp som i första hand inte var psykologisk utan snarare färdigheter i att hantera sociala situationer som för dem kändes jobbiga och kunde få dem att krisa eller att dra sig tillbaka och isolera sig.

Tror du har helt rätt. Mycket synd att man inte satsar mer på sånt, istället för massa dövande mediciner eller smärtsam terapi som inte hjälper. Jag vet att det hjälper vissa men absolut, andra har en annan typ av problem som inte går att lösa genom att prata om sin barndom :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in