Citat:
Ursprungligen postat av
CoolTjej84
Fick du genomgå någon speciell utredning för att få den diagnosen?
Kan du känna dig ledsen för att du är som du är, eller har du hittat en ok tillvaro?
Jag har inte fått diagnosen, men däremot skulle det inte förvåna mig om jag uppfyller kriterierna. Det skulle också kunna förklara varför jag har fått vård i olika former ett helt liv och det inte har hjälpt.
För min del skulle det sparat mycket energi.
Jag behövde gå hos en psykiatriker eller psykolog, troligtvis runt 10 möten. Det avslutades med att jag brevledes fick hem massor av papper som satt ihop, ungefär som en telefonkatalog, massvis av frågor och checkrutor. Jag besvarade det med enkelhet och skickade tillbaka. Jag tror att efter detta så fick jag diagnosen. Jag var ca 25 år gammal.
Före jag fick diagnosen så mådde jag ibland dåligt över vem jag var. Inte p.g.a. självkänsla utan för att jag var så annorlunda mot andra. Efter jag fick diagnosen så blev det ett inre lugn som sitter i än idag. Jag använder aldrig min diagnos som en ursäkt inför någon annan, t.ex. "Ursäkta att jag betedde mig sådär men jag har en diagnos så hela samhället får anpassa sig efter mig", utan snarare har jag inför mig själv ursäktat mig, och om jag börjat tänka på att jag inte är social som andra, så tänker jag på min diagnos och accepterar att jag helt enkelt inte har samma behov som andra och att det är okej.
När jag läser Wikipedia för schizoid personlighetsstörning så stämmer allt in, på pricken, förutom det med sex. Typiskt schizoida är att dom inte vill ha sex, förutom möjligtvis med sig själva, alltså onani. Jag "älskar" dock både onani och sex, och jag har en fru som jag regelbundet har sex med, hon har större sexdrift än mig men inte så att jag inte pallar med.
Jag äter inga mediciner och behandlas inte och har aldrig gjort, för min diagnos. Jag anser mig må bra, och lida av 0% psykisk ohälsa, och jag har inga bekymmer i mitt liv som beror eller inte beror på min diagnos.