Citat:
Ursprungligen postat av
100.1000
Kort bakgrund: Jag ses som ett problem av min arbetsgivare och har drfr blivit omplacerad i ett mycket genomskinligt frsk att f mig att sga upp mig sjlv. Jag har nu drfr ingen som helst lust att fortstta frska gra det s bra och smidigt som mjligt fr alla andra.
I min tidigare roll har jag ngra dokument som jag har ansvar fr och som jag delar med flera andra. I min nya roll r dessa dokument helt orelevanta. Jag vet att jag hgst troligt inte fr radera ngra dokument, men ingen har efterfrgat dem eller tagit till handling fr att sjlva ha hand om dokumenten. Eftersom det nu i min nya roll inte r relevant eller ens lmpligt att jag har ansvar fr att dela dessa, kan det ha arbetsrttsliga konsekvenser fr mig att sluta dela dokumenten?
Eftersom du uppenbarligen gr det uppstligen och med syfte att orsaka skada eller olgenhet fr din arbetsgivare s kan det f bde arbetsrttsliga och civilrttsliga konsekvenser.
Och bara s du vet, omplaceringen r inte fr att du ska sga upp dig, ven om det troligen skulle uppfylla arbetsgivarens nskan. Du erbjuds en omplacering fr att om du vgrar omplaceringen kan du sgas upp omedelbart och arbetsgivaren kan ignorera turordningsreglerna. Om du accepterar omplaceringen men inte klarar av din nya uppgift kan du erbjudas ny omplacering och frska igen. Om du fortfarande inte klarar den uppgiften s kan du sgas upp. Om du accepterar omplaceringen och klarar av den nya uppgiften, d r alla glada.