• 1
  • 2
2025-06-26, 18:34
Avstängd
Jag har hört att judar och muslimer tar bort förhuden genom omskärelse när de föds.

Det fick mig att undra en sak.

Människan hade en gång i tiden en svans, men eftersom vi inte längre använde den, förlorade vi den helt genom evolutionen.

Så då undrar jag: skulle det kunna vara så att muslimer och judar i en mycket avlägsen framtid kommer att evolvera till att födas utan förhud?

Anledningen till att jag tänker så är att, till skillnad från andra grupper, tar de konsekvent bort förhuden genom kirurgi. Om man tar bort förhuden under hundratusentals generationer, borde det då inte, enligt evolutionens logik, kunna leda till att de till slut föds utan den?
Citera
2025-06-26, 18:40
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag har hört att judar och muslimer tar bort förhuden genom omskärelse när de föds.

Människan hade en gång i tiden en svans, men eftersom vi inte längre använde den, förlorade vi den helt genom evolutionen.

Så då undrar jag: skulle det kunna vara så att muslimer och judar i en mycket avlägsen framtid kommer att evolvera till att födas utan förhud?

Anledningen till att jag tänker så är att, till skillnad från andra grupper, tar de konsekvent bort förhuden genom kirurgi. Om man tar bort förhuden under hundratusentals generationer, borde det då inte, enligt evolutionens logik, kunna leda till att de till slut föds utan den?

Trofim Lysenko.................

Om det skulle bli så så vore det en upprättelse för Lysenko
Citera
2025-06-26, 18:45
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
asså dina gener vet ju inte om du blir omskuren eller ej, hade de däremot inte gjort omskärning och samhällsmässigt ställt fram väldigt liten förhud som någon form av skönhetsideal så skulle nog de med liten förhud få ligga mer och på så vis föra vidare sina lite-förhud-gener.

På samma tema som att du inte kommer få rödhåriga barn om du ligger med någon som färgat håret rött.

Allt Gott
Citera
2025-06-26, 18:48
Medlem
EnCartes avatar
Nej, det är ingen biologisk fördel i att vara omskuren.

För att det skulle vara det, skulle de som föddes med liten eller ingen förhud, om de finns, ha en biologisk fördel och därigenom sprida sina gener vidare.
Men omskärelse påverkar inte generna. Lika lite som om man blivit skjuten i magen, skulle skottskadan föras vidare genetiskt.
Citera
2025-06-26, 18:49
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalinjenhotwarya
asså dina gener vet ju inte om du blir omskuren eller ej, hade de däremot inte gjort omskärning och samhällsmässigt ställt fram väldigt liten förhud som någon form av skönhetsideal så skulle nog de med liten förhud få ligga mer och på så vis föra vidare sina lite-förhud-gener.

På samma tema som att du inte kommer få rödhåriga barn om du ligger med någon som färgat håret rött.

Allt Gott

Det var bra förklarat för TS
Citera
2025-06-26, 18:51
Medlem
Det enda vore om kvinnor hellre skaffade barn med män som har mindre förhud eller om det vore någon annan fördel annars nej.
Citera
2025-06-26, 18:56
Medlem
Epimaness avatar
Finns det ett evolutionärt tryck?

Dör det en massa barn på grund av omskärelsen som hade klarat sig om deras förhud varit annorlunda? Inget jag hört något om...

Det enda jag kan komma på är att de som fungerar dåligt efteråt(på grund av nedsatt känsel) inte skaffar lika många barn. En vild killgissning bara. Så ökad känsel snarare än mindre förhud.
Citera
2025-06-26, 18:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalinjenhotwarya
asså dina gener vet ju inte om du blir omskuren eller ej

Bra fras! Giraffer får inte långa halsar för att deras föräldrar sträckte sig efter löv i träden. Och ingen jävel har förlorat nån jävla svans för att de inte använder den. Det är inte så evolutionen funkar och det lär man sig redan i mellanstadiet. Men ändå är det förvånansvärt många som tror det.

Inte undra på att massa stollar som ifrågasätter den biologiska evolutionen får massa följare när så otroligt många inte fattar det mest grundläggande om vad som driver att populationer av organismer förändras över tid.

TS är jävla mupp men han är inte ensam direkt om det... "Enligt evolutionens logik" - jo säkert... 5 min hade det tagit för TS att läsa på Wikipedia för att inse "evolutionens logik" inte alls funkar på detta sätt. Men orka!
Senast redigerad av Hurt-Åke 2025-06-26 kl. 19:01.
Citera
2025-06-26, 19:31
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Hur i hela helvete kan du inte ha lärt dig evolutionslära?

Plus är det här första gången du har hört talas om omskärelse? "Jag har hört"?

Men kort: nej. Nej för att du inte ens förstår vad evolution är och jag blir genuint arg på dina grundskolelärare när jag läser det här så jag måste anta att du försöker trolla litet.

Ffs mitt blodtryck är taket just nu.
Citera
2025-06-26, 19:47
Citat:

En tradition som pågått pga religion i ett par tusen år gör nog ingen märkbar skillnad 2000 eller 20 000 år framåt. Evolution kräver tid och då handlar det om miljontals år. Har svårt och tro dessa religioner eller den moderna människan överlever så länge.

Det skulle däremot vara möjligt om man ändrade i människans gener så att en eller två generationer föddes utan förhud och på så vis skulle en större förändring ske men det är ju inte heller lätt eftersom lika många har en tradition av att inte klippa av förhuden.
Citera
2025-06-26, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hur i hela helvete kan du inte ha lärt dig evolutionslära?

Plus är det här första gången du har hört talas om omskärelse? "Jag har hört"?

Men kort: nej. Nej för att du inte ens förstår vad evolution är och jag blir genuint arg på dina grundskolelärare när jag läser det här så jag måste anta att du försöker trolla litet.

Ffs mitt blodtryck är taket just nu.

Det finns idioter som tror att jorden är platt och religiösa stollar som påstår att jorden bara är 5000 år gammal. De tror att teorierna i deras sagobok är sanna. Själv tror jag inte på någon gud och jag förnekar inte evolutionen.

Men jag har hört att de flesta muslimer och judar omskärs efter att de utvecklat ett jagmedvetande, runt fem års ålder. Eftersom omskärelse är en mycket smärtsam upplevelse undrade jag om det skulle kunna leda till en evolutionär förändring över generationer – alltså att rädslan för smärtan på något sätt ärvs vidare, och att människor därför skulle kunna utvecklas mot att födas utan förhud.

Det är bara en nyfiken fråga, inte ett uttryck för något ställningstagande. Jag bryr mig inte särskilt mycket om deras livsstil, eftersom jag knappt träffat några i verkligheten. Att de praktiserar omskärelse är inget jag brukar tänka särskilt mycket på.
Citera
2025-06-26, 20:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Det finns idioter som tror att jorden är platt och religiösa stollar som påstår att jorden bara är 5000 år gammal. De tror att teorierna i deras sagobok är sanna. Själv tror jag inte på någon gud och jag förnekar inte evolutionen.

Men jag har hört att de flesta muslimer och judar omskärs efter att de utvecklat ett jagmedvetande, runt fem års ålder. Eftersom omskärelse är en mycket smärtsam upplevelse undrade jag om det skulle kunna leda till en evolutionär förändring över generationer – alltså att rädslan för smärtan på något sätt ärvs vidare, och att människor därför skulle kunna utvecklas mot att födas utan förhud.

Det är bara en nyfiken fråga, inte ett uttryck för något ställningstagande. Jag bryr mig inte särskilt mycket om deras livsstil, eftersom jag knappt träffat några i verkligheten. Att de praktiserar omskärelse är inget jag brukar tänka särskilt mycket på.

Judiska pojkar omskärs som nyfödda spädbarn på sin åttonde levnadsdag.
Muslimer omskärs som småpojkar vanligen i 2-4 års åldern.

Nej ”naturen” vet inte att dessa barn omskärs efter födseln.

Lika lite som rakade västerländska men till slut skulle födas som småpojkar som i vuxen ålder aldrig får skäggväxt. Eller kvinnor skulle födas med hål för örhängen och röda naglar med tiden.

Evolutionen sker genom en form av avel - där en viss, vanligen nedärvd, egenskap leder till att dessa individer kan föröka sig mer och därför föra vidare egenskapen till många i sin avkomma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in