• 1
  • 2
2025-06-26, 14:21
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Hej alla glada.

Det här med att spela snabbt. För mig som passerat ungdomen för länge sedan har jag slutat bry mig.

Men för er killar och tjejer som vill gripa tag i den tanken så finns det en video.

Men innan jag klistrar in länken nedan kommer jag ihåg en artikel om Shawn Lane, som publicerades i Guitar Player.

Han hade spelat ett gig, och var backstage. Och plötsligt dyker Alan Holdsworth upp. Och säger till Shawn Lane "I like your tones".

Det säger lite om två supergitarrister. Även om dom två är otroligt duktiga att spela gitarr, är det i slutändan de tonerna du spelar som betyder något.

https://www.youtube.com/watch?v=3q6W8wk3vc4
Citera
2025-06-26, 14:46
Moderator
Nospheratus avatar
Jag fattar nog inte poängen med tråden? Det finns ju hur många shredders som helst som springer åttor runt Shawn Lane. Om vi nu snackar hastighet.
Citera
2025-06-26, 14:57
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Är inte sången mycket viktigare?
Och fyndiga snygga gitarrsolon, som det i stairway to heaven..
Citera
2025-06-26, 15:05
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Är inte sången mycket viktigare?
Och fyndiga snygga gitarrsolon, som det i stairway to heaven..
Visst, men om nu TS vill diskutera just hastighet i gitarrspelet är det lite förunderligt att han tar Shawn Lane som exempel. Det är lite som att ta Måns Zelmerlöw som exempel på exceptionellt framstående duktig sångare. Måns Zelmerlöw är en helt okej sångare, men liksom inte ens topp hundra bästa sångare. Det finns rejects från Idol som sjunger bättre.
Citera
2025-06-26, 15:24
Medlem
Man behöver inte kolla en video på tuben för att fatta hemligheterna med att spela snabbt.

Det enda som gäller är.
1. Tycka om snabb musik/tycka om att spela snabbt
2. Öva

Sen så visst kan man ju lära sig olika tekniker och övningar genom andra men det enda är att öva öva öva.
Citera
2025-06-26, 16:52
Medlem
Fartarallts avatar
Dragonforce är snabba som satan
Citera
2025-06-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Hej alla glada.

Det här med att spela snabbt. För mig som passerat ungdomen för länge sedan har jag slutat bry mig.

Men för er killar och tjejer som vill gripa tag i den tanken så finns det en video.

Men innan jag klistrar in länken nedan kommer jag ihåg en artikel om Shawn Lane, som publicerades i Guitar Player.

Han hade spelat ett gig, och var backstage. Och plötsligt dyker Alan Holdsworth upp. Och säger till Shawn Lane "I like your tones".

Det säger lite om två supergitarrister. Även om dom två är otroligt duktiga att spela gitarr, är det i slutändan de tonerna du spelar som betyder något.

https://www.youtube.com/watch?v=3q6W8wk3vc4

Känsla före teknik.
Teknik, hastighet mm. spelar ingen roll om man saknar känsla och timing.
Citera
2025-06-26, 17:51
Medlem
OneTaps avatar
en kompis farsa e gitarrist o han säger att de e faktiskt svårare o spela långsamt än o spela snabbt. på samma sätt som de e svårare o cykla långsamt utan o ramla än om man cyklar snabbt :P
Senast redigerad av OneTap 2025-06-26 kl. 17:53.
Citera
2025-06-26, 20:14
Medlem
supremanics avatar
Med dagens teknik behöver man inte ens spela snabbt. Man spelar bara in det i sin egen takt och snabbar upp inspelningen när man mixar ihop låten.
Citera
2025-06-26, 20:31
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Dragonforce är snabba som satan
Japp, och ett annat band som börjar på D nämligen Dream Theater.
Citera
2025-06-27, 01:37
Medlem
Smekarn87s avatar
Man blir snabbare om man tvingar sig till 100% down picking en period för att sedan gå över till att även fånga strängarna på väg upp. Försök köra metallicalåtar och spela dem på klassiska accord också. Inte power cords.
Citera
2025-07-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag fattar nog inte poängen med tråden? Det finns ju hur många shredders som helst som springer åttor runt Shawn Lane. Om vi nu snackar hastighet.

Finns ingen gitarrist som någonsin har spelat snabbare än Shawn Lane. Tror inte du riktigt vet vad du pratar om.

Däremot så var Shawn ingen "shredder" han spelade bara sådana galna saker live för skojs skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in