2025-06-30, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Visst var han snygg i sin gröna ungdom men jag fattar ändå inte vad de såg i den fjollen.

Han hade två saker i mängd som slår allt för kvinnor, coolhet och mystik! Bra utseende för kvinnor är endast ett bonus som ligger långt ner på listan.
Citera
2025-06-30, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Han hade två saker i mängd som slår allt för kvinnor, coolhet och mystik! Bra utseende för kvinnor är endast ett bonus som ligger långt ner på listan.

Ja, herregud vad det finns gott om fjolliga fruntimmer!

Fast det är klart, på sjuttiotalet ansågs han ju som någon slags rebell fast han gjorde sådant som att langa droger.

Eller kanske tack vare, vad vet jag?
Citera
2025-06-30, 09:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Var på Möja samtidigt som han härjade där en midsommar.
Låg förtöjd i den andra viken som tur var.

Var han inte med Gunnar Norgren dessutom här GN knivade ihjäl en polis?

/VV
Polisen blev skjuten till döds av Norgren med en K-pist. Det var i Nyköping 1966.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polism...C3%B6ping_1966
Senast redigerad av Karman 2025-06-30 kl. 09:51.
Citera
2025-06-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulk1
Karln är grunden till det globala uttrycket "stockholmssyndromet". Då är man en jävla legend i min bok. Han var ju helt ärlig och körde all in. I Malou säger han stolt att han inte jobbat en dag i sitt liv för att han hade inte tid då han försörjde sig på kriminalitet, för det var mycket roligare. Jag respekterar verkligen det för inte ens 1 promille av den svenska befolkningen är i närheten av lika ärliga som han var.
Karln satt ju för det mesta inne på anstalter och då blir det svårt att lyckas behålla ett jobb, han var övrig tid oftast på rymmen och då fick han så lov att råna banker för att komma över pengar.
Jag förstår inte hur man kan se upp till honom när han är en av Sveriges mest misslyckade rånare, visst att rånen gick vägen och han lämnade banken med pengar i handen, det kan jag ge honom. Men snuten visste ju också om efter rånen precis vem det var som rånat så ja, det är ju där han blir en klåpare.
Men du har rätt att se upp till honom, det är din huvudvärk helt enkelt.
Jag ser upp till Leo och Arlandarånet, för han genomförde rånet utan att torska. Det finns människor som tycker att jag är knasig för att jag ser honom som en legend också.
Citera
2025-06-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Karln satt ju för det mesta inne på anstalter och då blir det svårt att lyckas behålla ett jobb, han var övrig tid oftast på rymmen och då fick han så lov att råna banker för att komma över pengar.
Jag förstår inte hur man kan se upp till honom när han är en av Sveriges mest misslyckade rånare, visst att rånen gick vägen och han lämnade banken med pengar i handen, det kan jag ge honom. Men snuten visste ju också om efter rånen precis vem det var som rånat så ja, det är ju där han blir en klåpare.
Men du har rätt att se upp till honom, det är din huvudvärk helt enkelt.
Jag ser upp till Leo och Arlandarånet, för han genomförde rånet utan att torska. Det finns människor som tycker att jag är knasig för att jag ser honom som en legend också.

Jag köper det du skriver. Clarkan var ju lite före Leo och i den lilla Sovjetstat vi levde i då var det revolutionärt med någon som sket i andras regler och ordning.
Citera
2025-06-30, 12:53
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Vorekul att höra vad hans kumpaner och samsittare tyckte om honom

Rycktet på stan är att han hade en sorts rockstjärnestatus bland de andra intagna och hade mycket att säga till om på kåken.
Citera
2025-09-27, 10:36
Bannlyst
Det finns faktiskt en dansk halv dokumentär, halv spelfilm om honom, från 1977. Tyvärr går den i dagsläget bara att se på Cinemateket.
Har vi nån på forumet som sett den?
IMDB har länk till en recension här nedanför. Betyget blir 4 stjärnor av 7.
https://www.philm.dk/Movie/Detail?id=7909

Citat:
Dramatiseret gengivelse af det virkelige livs svenske bankrøver Clark Olofsson, som han begår røverier og forsøger at undgå politiet.

ÆSTETISERET DRAMATISERING
Ganske ferm spillefilms/dokumentar-dramatiseret gengivelse af bankrøveren Clark Olofssons storhedstid. Det var tv-dokumentaristen Poul Martinsen, der her kastede sig ud i et format lidt ud over det sædvanlige, bl.a. med dén begrundelse, at Clark-historien ville være for dyr at producere med tv-midler.

En smule krudtstøv

I dag er historien om Clark og hans bankrøvertendenser nok ikke ligefrem pis-i-kog-sættende. En smule krudtstøv og et par skumle typer virker nærmest komisk, sat op imod horderne af dokumentarer og spillefilm om seriemordere og det, der (næsten) er endnu værre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in