2025-06-26, 12:24
Medlem
Soulwells avatar
Min sambo och jag ska resa till Pakistan i augusti för att gå på hennes brors bröllop. Det blir vår allra första resa tillsammans, och jag vill göra det extra speciellt – nästan som en smekmånad.

Efter bröllopet vill vi passa på att besöka två andra länder mellan den 19 och 30 augusti, innan vi åker tillbaka till Stockholm. Planen är alltså:

19 augusti: Avresa från Pakistan
19–30 augusti: Två destinationer
30 augusti (ungefär): Hemresa till Sverige

Vi båda älskar god mat, romantiska miljöer, stränder, äventyr, historia och roliga upplevelser. Tanken är att kombinera ett avkopplande resmål med bra väder – till exempel Thailand – med ett mer kontrastrikt och äventyrligt land, som Vietnam, Indonesien eller kanske Turkiet.

Helst ska det andra landet ligga på vägen hem mot Sverige, eller i alla fall inte för långt ifrån det första. Jag står för hela resan, så det får gärna vara budgetvänligt, även om jag tänker lyxa till det ibland.

Vilka två länder skulle ni rekommendera?
Citera
2025-06-26, 12:49
Medlem
RiverStyxs avatar
Skit i Thailand och kör direkt på DaNang i Vietnam som ert avslappnade resmål. Billigare än Thailand, trevligare, bättre service och minst lika fina stränder. Plus lite mer unikt än gamla vanliga Thailand där alla har varit. Vietnam nämns ofta som världens billigaste resmål just nu, det finns så klart ännu billigare men bland länderna som är OK att turista i är det absolut bland de billigare.

För mer "äventyr" eller kanske snarare upplevelser så kanske Turkiet som du nämner, det ligger ju bra till på vägen hem till Sverige. Istanbul är en vacker och spännande stad där det finns en massa att se och göra - och äta! Jag själv skulle inte åka dit nu när Erdogan gått full Sultan och islam verkar ta över det tidigare sekulariserade samhället allt mer. Men ni är kanske muslimer (om din frus bror gifter sig i Pakistan) så då kan det nog funka fint.
Senast redigerad av RiverStyx 2025-06-26 kl. 12:52.
Citera
2025-06-26, 15:02
Medlem
Strunta i två länder ni har för lite tid
Åk till Philippines kombinera sol och bad med 2-3 dagar i Manilla för shopping
Citera
2025-06-26, 16:22
Medlem
Glostrups avatar
Åk till Laos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera