2025-06-26, 10:02
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag behöver ny platta för batteriet i min gamla är fucked och det är enligt batteribytar-folket inte lönt att lägga pengar i en såpass gammal platta som den jag har. Så en ny behövs.

Jag kör iPad för det är jag van vid och jag gillar Apples prylar. iPad Pro känns överkurs för mig och för dyr helt enkelt. Så jag väljer mellan en vanlig iPad och en iPad Air som jag haft tidigare. Air-modellen är betydligt dyrare och frågan är om det är värt det?

Jag kommer i princip enbart använda plattan som en Youtube-spelare och ev. kolla lite Netflix och liknande. Ingen gaming och inga studier eller arbetsuppgifter kommer bedrivas på den. Storleksmässigt vill jag ha runt 11" för jag vill ha hyfsat stor skärm men liten nog att den är smidig att ta i handbagage på resa, så inte iPad Mini och inte 13" skärm.

Frågan är: finns det anledning att lägga de extra pengarna på en iPad Air eller är det meningslöst med mitt begränsade användande? Vilka fördelar skulle isf en Air modell ge mig?
Citera
2025-06-26, 10:11
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Varför inte bara köpa en telefon med större skärm istället? Aldrig förstått varför man skaffar en padda

En telefon med 11" skärm? Nej, lite väl opraktiskt.

Jag har redan telefon med OK stor skärm men när jag vill kolla streaming vill jag ha en större helt enkelt, och då är en platta perfekt för mig. (Notera: för mig, du gör precis hur du vill)
Citera
2025-06-26, 10:55
Medlem
Till det räcker den vanliga iPad:en mer än väl.
Citera
2025-06-26, 14:26
"Vanlig" räcker mer än väl. iPad är ingen dator ens med senaste iOS, det är fortfarande en iPad, så man behöver i regel inte mer än grundversionen. Känns som ett effektivt sätt att få folk att spendera mer pengar än nödvändigt.

Jag har flera iPad av enklaste modell i kommersiell drift, det funkar förbannat bra nu när de har USB-C.
Citera
2025-06-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag behöver ny platta för batteriet i min gamla är fucked och det är enligt batteribytar-folket inte lönt att lägga pengar i en såpass gammal platta som den jag har. Så en ny behövs.

Jag kör iPad för det är jag van vid och jag gillar Apples prylar. iPad Pro känns överkurs för mig och för dyr helt enkelt. Så jag väljer mellan en vanlig iPad och en iPad Air som jag haft tidigare. Air-modellen är betydligt dyrare och frågan är om det är värt det?

Jag kommer i princip enbart använda plattan som en Youtube-spelare och ev. kolla lite Netflix och liknande. Ingen gaming och inga studier eller arbetsuppgifter kommer bedrivas på den. Storleksmässigt vill jag ha runt 11" för jag vill ha hyfsat stor skärm men liten nog att den är smidig att ta i handbagage på resa, så inte iPad Mini och inte 13" skärm.

Frågan är: finns det anledning att lägga de extra pengarna på en iPad Air eller är det meningslöst med mitt begränsade användande? Vilka fördelar skulle isf en Air modell ge mig?

Känns overkill med iPad Air vid sådan användning, den vanliga IPad är dessutom obetydligt tjockare nuförtiden.
Hade en air för många år sedan, då var det lite större skillnad men eftersom jag bara använder till lite surf och YouTube så tycker jag det känns onödigt, ungarna har den vanliga IPad(2024) med och dom tycker dom är toppen.
Citera
2025-06-26, 21:49
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Känns overkill med iPad Air vid sådan användning, den vanliga IPad är dessutom obetydligt tjockare nuförtiden.
Hade en air för många år sedan, då var det lite större skillnad men eftersom jag bara använder till lite surf och YouTube så tycker jag det känns onödigt, ungarna har den vanliga IPad(2024) med och dom tycker dom är toppen.

Tack. Det var lite det jag anade. Bättre köpa den billigare och uppgradera till ny lite oftare.
Citera
2025-06-26, 21:57
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: köpråd
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in