2025-06-26, 08:15
Medlem
Bartman777s avatar
Inom sverige så har jag förstått det som att om ett paket försvinner på vägen och därmed inte kommer fram till mig, så är det säljaren, inte postnord som är skyldig att ersätta mig för varan.

Jag köper dock en del saker från andra länder, både inom EU och utanför. Hur är det i de fallen?
Jag har nämligen köpt en sak från en säljare i Spanien, och paketet tycks ha försvunnit.

Är personen fortfarande skyldig att betala tillbaka pengarna till mig, eller är detta något som bara gäller inom Sveriges landsgränser?

Jag skulle behöva kontakta säljaren om hur vi går vidare, och jag vill då veta vad jag kan förvänta mig/ställa för krav.
Citera
2025-06-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Inom sverige så har jag förstått det som att om ett paket försvinner på vägen och därmed inte kommer fram till mig, så är det säljaren, inte postnord som är skyldig att ersätta mig för varan.

Jag köper dock en del saker från andra länder, både inom EU och utanför. Hur är det i de fallen?
Jag har nämligen köpt en sak från en säljare i Spanien, och paketet tycks ha försvunnit.

Är personen fortfarande skyldig att betala tillbaka pengarna till mig, eller är detta något som bara gäller inom Sveriges landsgränser?

Jag skulle behöva kontakta säljaren om hur vi går vidare, och jag vill då veta vad jag kan förvänta mig/ställa för krav.

Ja i princip är det avsändaren som beställt frakten som är ansvarig, han får reklamera till transportören och begära ersättning. Du har rätt till ny vara eller pengarna tillbaka.

Sen är det en annan sak ett FÅ RÄTT. Vägrar säljaren så har du ju få möjligheter som svensk
privatperson att kräva honom på ersättning.
Oftast får man gå via sitt kreditkortsföretag och reklamera köpet hos dom.
Citera
2025-06-26, 10:07
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ja i princip är det avsändaren som beställt frakten som är ansvarig, han får reklamera till transportören och begära ersättning. Du har rätt till ny vara eller pengarna tillbaka.

Sen är det en annan sak ett FÅ RÄTT. Vägrar säljaren så har du ju få möjligheter som svensk
privatperson att kräva honom på ersättning.
Oftast får man gå via sitt kreditkortsföretag och reklamera köpet hos dom.
Okej, tack.
Jag förstår ju att det kan vara svårt att FÅ RÄTT som du säger, vi får se hur det blir med det i slutändan. Jag vill mest veta vad jag kan "kräva" av säljaren, så jag inte står och gör bort mig.

Men hur långt sträcker sig detta då? Gäller det hela EU? Längre än så? Hur är det exempelvis med Norge och UK som inte är medlemmar i EU? Eller är detta helt globalt? Det hade varit bra att veta till framtida köp tänker jag
Citera
2025-06-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Okej, tack.
Jag förstår ju att det kan vara svårt att FÅ RÄTT som du säger, vi får se hur det blir med det i slutändan. Jag vill mest veta vad jag kan "kräva" av säljaren, så jag inte står och gör bort mig.

Men hur långt sträcker sig detta då? Gäller det hela EU? Längre än så? Hur är det exempelvis med Norge och UK som inte är medlemmar i EU? Eller är detta helt globalt? Det hade varit bra att veta till framtida köp tänker jag

Vet ej med för mej är det globalt. Jag köper med kreditkort, får faktura från mastercard och
har något försvunnit eller skadats så gör jag en kortreklamation och får beloppet krediterat i
99 % av fallen. Spelar ingen roll om det är från en svensk eller kinesisk butik.
Citera
2025-06-26, 19:04
Medlem
Mr.RedHats avatar
Kan vara bra att nämna om du handlat från ett företag (B2C) eller en privatperson (C2C), samt via vilken plattform - det påverkar både rättsläget och vem som bär risken vid leverans.

Men generellt gäller följande:
Vid B2C inom EU tillämpas konsumentlagstiftningen (lagvalet) i mottagarens hemvist. Alltså Sverige. Den är tvingande till konsumentens fördel och kan inte avtalas bort till det sämre än vad som följer av konsumentköplagen och distansavtalslagen.

Här har du lite övergripande info - om du behöver inleda en rättsprocess - kring vad som gäller inom IP-rätten:
(FB) Hjälp med juridikstudier, alla frågor av skoluppgiftstyp i denna tråd.
Du vill få betalt från någon i annat EU-land (kronofogden.se)

EDIT:
Här har du också lite mer information: (FB) Länksamling - Externa länkar
Se särskilt följande
Konsumentvägledning och organisationer
Konsumentverket / KO
Konsument Europa
Konsument- och IT-byrån
Konsumenternas Försäkrings- & Bankbyrå
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-26 kl. 19:12.
Citera
2025-06-26, 19:12
Medlem
Glits avatar
Beror helt på, vad som brukar ske genom kinesiska hemsidor är att allt skickas spårbart och efter en viss tid om paketet verkligen inte kommer fram blir man återbetald, fraktbolaget ersätter säljaren om det nu var försäkrat. annars tar säljaren smällen (detta är min erfarenhet av kineser efter hundratals paket beställda genom åren) Har aldrig blivit lurad och 90%+ av paketen kommer fram.

Handla enbart från välkända hemsidor med bra recenssioner, beställer du från en skitsida kan du lika gärna bli grundlurad och inget du gör kan få tillbaka pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in