2025-06-24, 22:49
Medlem
Untouchables avatar
Hej!

Har en buster magnum från 06 med en 225hp yamaha från samma år. Det har varit många år med problemfritt nyttjande, i princip bara i och ur vattnet i början och slutet av säsongen och köra däremellan.

Senaste tre säsongerna har båten dock knappt varit i vattnet pga motorstrul. Tyvärr finns närmsta yamaha center 7 mil bort och jag har egentligen inte körkortsbehörighet att köra ekipage med båt och båtvagn på väg.

Det har inneburit att en annan båtfirma på hemorten har fått sköta service och reparationer. De sysslar vanligtvis inte med yamaha och resultatet av deras insatser har väl blivit sådär, milt sagt. De säljer och repar däremot mercury och jag har börjat leka med tanken på att helt enkelt byta motor för att slippa allt stök. Inte jättesugen på att köpa en ny för 250k utan i så fall en begagnad som är aktuellt. Har snabbgooglat lite men har aldrig köpt en så stor motor utan tillhörande båt och vet inte riktigt var jag ska leta. Den som har tips på var jag kan vända mig får gärna peka mig i rätt riktning.
Citera
2025-06-24, 23:32
Avstängd
Knivur-273s avatar
Min broder envisas på samma sätt att ha snabbgående båtar med kraftfulla motorer.

Jag å andra sidan föredrar långsamma snipor med dieselmotorer som håller länge och drar bara ett par liter dieselolja i timmen.

En fulltank om ~80 liter räcker hela säsongen och många sjömil.
Citera
2025-06-25, 04:51
Medlem
Märkligt att de inte kan laga motorn. Det är samma princip oavsett märke.

Är det en inombordare? Går det inte att skruva ur motorn o ta med den till den bättre firman?
Är det inte billigare att slänga upp båten på en båttransport o köra den till mekanikerna 7 mil bort eller köra mekanikerna hem till dig, än att köpa en ny motor?

Köp en elmotor?
Åror?

Servar man motorn o byter olja varje år så borde inte en så ny motor strula.
Citera
2025-06-25, 04:58
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Hej!

Har en buster magnum från 06 med en 225hp yamaha från samma år. Det har varit många år med problemfritt nyttjande, i princip bara i och ur vattnet i början och slutet av säsongen och köra däremellan.

Senaste tre säsongerna har båten dock knappt varit i vattnet pga motorstrul. Tyvärr finns närmsta yamaha center 7 mil bort och jag har egentligen inte körkortsbehörighet att köra ekipage med båt och båtvagn på väg.

Det har inneburit att en annan båtfirma på hemorten har fått sköta service och reparationer. De sysslar vanligtvis inte med yamaha och resultatet av deras insatser har väl blivit sådär, milt sagt. De säljer och repar däremot mercury och jag har börjat leka med tanken på att helt enkelt byta motor för att slippa allt stök. Inte jättesugen på att köpa en ny för 250k utan i så fall en begagnad som är aktuellt. Har snabbgooglat lite men har aldrig köpt en så stor motor utan tillhörande båt och vet inte riktigt var jag ska leta. Den som har tips på var jag kan vända mig får gärna peka mig i rätt riktning.
Ja, helt rätt, nyttja märkesverkstaden! för de har de kunskaperna eller åtminstone tillgång till support för det märke de servar, om de är auktoriserade! Och näää, har du degen så tjacka nytt!
Citera
2025-06-25, 12:10
Medlem
bo-jerrys avatar
Yamaha brukar ju hålla fin kvalitet och vara ganska enkelt konstruerade. Märkligt att de inte kan laga.
Citera
2025-06-25, 12:47
Medlem
Kan man serva och reparera Mercury's utombordare, kan man göra det med en Yamaha utombordare. Klarar man inte det, säger det mer om kompetensen på verkstaden är märket på utombordaren.
Att hitta begagnade utombordare i den storleken är väldigt svårt. Polaren som jobbat med försäljning i 30 år, säger att de förmedlar under en om året.
Mitt tips blir att du lånar en kompis som har behörighet och drar ekipaget till en bättre verkstad. Just under denna tiden på året är många båtar i sjön och det finns personer som för hundralappar har lediga trailers och kan lösa transporten till dig.
Citera
2025-06-25, 12:57
Medlem
250k är ganska mycket
Om en bra firma ligger 7 mil bort så tycker jag att de skall få en second opinion.
Men en utombordare som är 19 år är ju inte helt ny direkt.
Men alla som jobbar med båtar är normalt upptagna vid denna tiden, du skulle börja i höstas att bråka med motorn.
Det kan bli svårt att få dit en bra mekaniker/reparatör.

Det kanske kostar 2 - 4000 för henom att åka fram och tillbaka
Sedan skall hen felsöka ett antal timmar kanske 4h
efter det skall motorn repareras, det kommer att ta några timmar med dyra reservdelar.
Det är ju ingen ny motor du har så man kan ju inte värdera den till 250k, men även om du värderar den till väsentligt mindre, så blir det sannolikt billigare att reparera den. Men det är svårt att vet vad slutnotan blir.

Jag tycker motorn är värd en extra tjans, och man borde hitta vad felet är och du borde kunna få ett prisförslag vad det kostar att reparera motorn.

Men i grund och botten tycker jag som knivur skaffa en md5a håller hur länge som helst och går alltid att reparera
Senast redigerad av batshake 2025-06-25 kl. 13:00.
Citera
2025-07-30, 09:23
Motorer i dessa storlekar är dyra - märkligt att dom inte kunde laga den. Sen kanske du kan ha i åtanke att motorn är sliten (om den gått många timmar?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in