2025-06-24, 14:06
Medlem
Sladdarens avatar
Vad innebär en grytbas för er ?

Jag spekulerar i att det kan vara färdig vegetarisk gryta utan kolhydrater
men som ändå bara är lätt kryddad och underkryddad med svag sälta och pepprighet och ingen ört.
Poängen med grytbasen borde då va att man redan tillagat alla grönsakerna och såsen men samtidigt
ska det finnas utrymme för annan kryddning i olika riktningar och valfritt tillsatt
kött som ska puttra med och ev kolhydrat om det är potatis eller ska serveras med ris osv
Eller göra köttfärssås av det ;-) med mer tillsatt tomat tex

Hur lyckas man med det ? Iom att det kräver väl mer tillagning av grytbasen med
kött, kryddor, annat i som ska puttras med och växa med smakerna i grytbasen som kan göra hela grytan mosig med överkokta grönsaker ?

Tjänar man tid på det och variation av maträtter ? Och hur undviker man mosigheten, övertillagningen, överkokheten ?

Det går att köpa färdiga grytbaser på konservburk, halvfabrikat vet jag, men har ingen aning om hur det funkar liksom. Ska man bara puttra ihop den med valfritt kött då och grönsaker eftersom de kallas för grytbas ska man kalla det för sås då istället till en gryta som då blir en grytbas där man behöver tillsätta köttet och grönsakerna

Gör ni grytbaser hemma och vad är grytbas för er ?
Senast redigerad av Sladdaren 2025-06-24 kl. 14:10.
Citera
2025-06-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vad innebär en grytbas för er ?

Jag spekulerar i att det kan vara färdig vegetarisk gryta utan kolhydrater
men som ändå bara är lätt kryddad och underkryddad med svag sälta och pepprighet och ingen ört.
Poängen med grytbasen borde då va att man redan tillagat alla grönsakerna och såsen men samtidigt
ska det finnas utrymme för annan kryddning i olika riktningar och valfritt tillsatt
kött som ska puttra med och ev kolhydrat om det är potatis eller ska serveras med ris osv
Eller göra köttfärssås av det ;-) med mer tillsatt tomat tex

Hur lyckas man med det ? Iom att det kräver väl mer tillagning av grytbasen med
kött, kryddor, annat i som ska puttras med och växa med smakerna i grytbasen som kan göra hela grytan mosig med överkokta grönsaker ?

Tjänar man tid på det och variation av maträtter ? Och hur undviker man mosigheten, övertillagningen, överkokheten ?

Det går att köpa färdiga grytbaser på konservburk, halvfabrikat vet jag, men har ingen aning om hur det funkar liksom. Ska man bara puttra ihop den med valfritt kött då och grönsaker eftersom de kallas för grytbas ska man kalla det för sås då istället till en gryta som då blir en grytbas där man behöver tillsätta köttet och grönsakerna

Gör ni grytbaser hemma och vad är grytbas för er ?

Jag kör på vintern i slowcooker 2-3 kg högrev som jag delar upp i mindre portioner som bas
för gulasch, stroganoff, gryta m.m. Spar massa tid på detta och får perfekt kokat kött.
Kan även köra tomatsås på 2-3 kg tomater som får puttra i 2-3 timmar.
Citera
2025-06-24, 14:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag kör på vintern i slowcooker 2-3 kg högrev som jag delar upp i mindre portioner som bas
för gulasch, stroganoff, gryta m.m. Spar massa tid på detta och får perfekt kokat kött.
Kan även köra tomatsås på 2-3 kg tomater som får puttra i 2-3 timmar.

Är Härligt

Jag fattar det som att Grytbas är samlingsnamnet för hemkokt buljong / färdig sås / eller soppa liksom som är slät eller som bäst lite tuggig som man fryser in i portionspacket.

För att plocka fram det sen för att kunna krydda upp det mera i nån smakriktning eller inte alls, plus att man kan tex tillägga valfritt brynt kött och diverse grönsaker som får koka med i grytbasen med extra vatten som får avkokas tills köttet och grönsakerna är precis rätt och färdiga att serveras som en gryta

Misstänker att skolköken kör med mycket grytbaser iaf som är nog bara gjort av pulver (helfabrikat) men kanske har fel
Citera
2025-06-24, 14:58
Medlem
Grytbas för mig är tex morot, lök, vitlök, selleri, rotselleri, palsternacka, och diverse örter som timjan, persilja, rosmarin samt kryddor som paprikapulver, chiliflakes, peppar och salt. Steker det i smör och sen får det koka i vatten.

Om du silar det så får du buljong/fond av vätskan och mos av grönsakerna.

Vill du ha köttbuljong gör du ovanstående och lägger till köttben och diverse köttslamsor, kycklingbuljong gör du på skrovet av kycklingen.

Buljongen kan du sen frysa in och använda i vad som helst men grytbasen förblir densamma.
Citera
2025-06-24, 15:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Precis. Uncle Ben's har sötsur sås, curry m.fl som bara är att tillsätta i en gryta med strimlad kycklingfile och valfria grönsaker. Sen har vi Dolmio som med nötfärs blir bolognese - SÅ god, men tyvärr en del socker i. Om nån vet hemligheten med Dolmios goda smak, säg gärna till!

Stjälkselleri tycker jag är obligatoriskt när man gör egna grytor.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-06-24 kl. 15:08.
Citera
2025-06-24, 18:08
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Om nån vet hemligheten med Dolmios goda smak, säg gärna till!

Socker och Natriumglutamat eller MSG, (Mono Sodium Glutamate) är väldigt vanligt i färdiga såser.
Citera
2025-06-24, 20:15
Medlem
HBTKuks avatar
Njä. Kokar dock fond en gång i veckan som jag har som bas i alla grytor, såser och annat. Det kanske inte räknas som grytbas?
Citera
2025-06-24, 21:10
Medlem
Citat:
Precis. Uncle Ben's har sötsur sås, curry m.fl som bara är att tillsätta i en gryta med strimlad kycklingfile och valfria grönsaker. Sen har vi Dolmio som med nötfärs blir bolognese - SÅ god, men tyvärr en del socker i. Om nån vet hemligheten med Dolmios goda smak, säg gärna till!

Stjälkselleri tycker jag är obligatoriskt när man gör egna grytor.

Socker är en smakbärare så den är en viktig del i att den smakar som den gör.
Det är lite som skillnaden mellan riktig saft och sockerreducerad saft.
Citera
2025-06-24, 21:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Socker är en smakbärare så den är en viktig del i att den smakar som den gör.Det är lite som skillnaden mellan riktig saft och sockerreducerad saft.

Absolut. Jag brukar själv ha i en nypa sötströ i tomatsåsen av den anledningen. Men det är inte sötman jag tänker på i Dolmio, det är nåt annat som gör den god.
Citera
2025-06-24, 21:50
Medlem
Citat:
Absolut. Jag brukar själv ha i en nypa sötströ i tomatsåsen av den anledningen. Men det är inte sötman jag tänker på i Dolmio, det är nåt annat som gör den god.

Alla kryddor står ju inte på innehållsdeklarationen.

Det finns massor med förslag på hur man gör egen "Dolmio sauce" om man söker på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in