Citat:
Ursprungligen postat av
Pjodron
Mc låter inte helt korkat igentligen, om du skall frakta 20 man, en APC med 20 som blir utslagen av en drönare eller 20man på Mc som kräver 20 drönare för att ta ut alla.
en mc är lättare att gömma eller att få ut ur lera bland annat, vet inte hur lätt det skulle vara att smyga med en mc men jag gissar på lättare än med en APC
sen som alla säger att mc har piss uselt skydd, säkert lättare att få med sig tyngre saker i en APC också.
enligt mina funderingar i alla fall
Det har gjorts så pass många anfall med MC nu så frågan om det är effektivt eller inte är redan besvarad.
Tror en förutsättning för att MC anfall skall lyckas är att fronten är utrymd eller nästan utrymd på Nato soldater för att ungå ryssarnas artilleriförberedelser och försvarad med drönare. Som du skriver så har drönare svårare att slå ut 20 MC än ett/två trupptransportfordon.
Men finns många stridsberedda Nato-soldater kvar vid fronten går ett MC-angrepp helt åt helvete.
Saken är väl den att den ryska beskjutningen med drönare, artilleri, termobatiska bomber, splittergranater, glidbomber är så pass svår att överleva och stå ut med så jag tror de stackars ofta tvåångsmobiliserade ukrainarna inte längre står ut.
Sista tiden har ju ryska tunga mopeddrönarproduktionen blivit så hög att man börjat anv'ända mopeddrönare i stor omfattning vid fronten. Eftersom dessa kan ta mer sprängmedel än vanliga drönare har situationen för Nato-soldaterna försämrats ytterligare.