• 2
  • 3
2025-06-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det saken verkar handla om är alltså ett sätt att leverera soldater till fronten så de kan attackera på samma sätt som allt annat ryskt infanteri, resulterande i massiva dagliga förluster. Totalt en miljon lär det ju vara nu. Motorcykelinfanteri är alltså ett sätt att garantera fortsatta massiva förluster. Smart.

Tillåt mig betvivla att någon annan än ryssarna tycker att detta är en bra taktik man bör imitera.

Jag har tom sett bilder på ryska soldater på elsparkcyklar. Men det kan ju vara fake/AI
Citera
2025-06-25, 12:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Preston Stewart i en kortfilm om principerna bakom MC-kavalleri.

Att göra dygd av nödvändigheten:

https://youtu.be/xnXz-If8Igg?si=zmAyMBmrMakL8qa4
Citera
2025-06-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
Mc låter inte helt korkat igentligen, om du skall frakta 20 man, en APC med 20 som blir utslagen av en drönare eller 20man på Mc som kräver 20 drönare för att ta ut alla.

en mc är lättare att gömma eller att få ut ur lera bland annat, vet inte hur lätt det skulle vara att smyga med en mc men jag gissar på lättare än med en APC
sen som alla säger att mc har piss uselt skydd, säkert lättare att få med sig tyngre saker i en APC också.

enligt mina funderingar i alla fall
Det har gjorts så pass många anfall med MC nu så frågan om det är effektivt eller inte är redan besvarad.

Tror en förutsättning för att MC anfall skall lyckas är att fronten är utrymd eller nästan utrymd på Nato soldater för att ungå ryssarnas artilleriförberedelser och försvarad med drönare. Som du skriver så har drönare svårare att slå ut 20 MC än ett/två trupptransportfordon.

Men finns många stridsberedda Nato-soldater kvar vid fronten går ett MC-angrepp helt åt helvete.

Saken är väl den att den ryska beskjutningen med drönare, artilleri, termobatiska bomber, splittergranater, glidbomber är så pass svår att överleva och stå ut med så jag tror de stackars ofta tvåångsmobiliserade ukrainarna inte längre står ut.

Sista tiden har ju ryska tunga mopeddrönarproduktionen blivit så hög att man börjat anv'ända mopeddrönare i stor omfattning vid fronten. Eftersom dessa kan ta mer sprängmedel än vanliga drönare har situationen för Nato-soldaterna försämrats ytterligare.
Citera
2025-07-01, 08:40
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill nog också påstå att drönare är inte är det vapenslag som slagit ut flest stridsfordon.

Det är konventionella AT-vapen samt minor som stått för den stora delen.

Så hade stridsfordon funnits så hade dessa använts. Tittar du på moderna stridsfordon som strf90 så är det svårt att slå ut dessa med en enkel drönare. De kan få skador absolut men den slår inte ut den. Besättningen överlever i alla fall och jag tror det är svårt att slå ut möjligheten för den att röra sig. Drönare används mer i sådana fall att förstöra fordon som redan blivit lämnade och de har luckorna öppna.
Vart ska dom få kuler ifrån ? Och hur ska man hinna sänka en moped dom går mkt snabbare än strits vagn .

Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Nja MC saknar helt skydd och lätta att stoppa och döda!

Dock billig och bryr man sig inte om människoliv kan det vara ett alternativ!
Ja pluss att man motoverar för dom kan börna och wheela när löjtnanten inte tittar på
Senast redigerad av avc 2025-07-01 kl. 08:43.
Citera
2025-07-01, 09:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Vart ska dom få kuler ifrån ? Och hur ska man hinna sänka en moped dom går mkt snabbare än strits vagn .
Moped snabbare än en stridsvagn? Varför tror du det?
Citera
2025-07-01, 10:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Dragoner.

Stridens grundelement: Eld, rörelse och skydd, där två element alltid måste vara uppfyllda.

Man kan alltså byta skydd mot rörlighet och ändå vara effektiv. Hamnar man i strid så är det nog svårt som fan att träffa en crossmotorcykel med förare. Som kör mot något skydd, slänger sig av och då kan avge eld.
Citera
2025-07-01, 10:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Stridens grundelement: Eld, rörelse och skydd, där två element alltid måste vara uppfyllda.

Man kan alltså byta skydd mot rörlighet och ändå vara effektiv. Hamnar man i strid så är det nog svårt som fan att träffa en crossmotorcykel med förare. Som kör mot något skydd, slänger sig av och då kan avge eld.
Men en motorcykel saknar både eld och skydd och slänger föraren av sig från motorcykeln så försvinner rörligheten.

Jag påstår fortfarande att motorcykel inte är något bra sätt att angripa fiendens linjer på.
Citera
2025-07-01, 16:24
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Moped snabbare än en stridsvagn? Varför tror du det?
Asså ja vet it va dom kör (harley ?) Men en stritsvagn går 50... mc mkt snabbare än så. Plus liten träff yta, = omöjlig att dröna
Citera
2025-07-01, 18:55
Medlem
franges avatar
Citat:
Asså ja vet it va dom kör (harley ?) Men en stritsvagn går 50... mc mkt snabbare än så. Plus liten träff yta, = omöjlig att dröna
Förutom när du har en drönare som gör 200+ km/h som flyger längs vägen och jagar ikapp motorcykeln och klipper den i ryggen.

Hur tror du jägare gör när de skjuter fågel, vildsvin, älg eller bock på språng?

Hur tror du man sköt ned flygplan mha luftvärnskanoner förr? De flög betydligt snabbare än vad en moped/mc går...
Citera
2025-07-01, 19:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ska vi jämföra dessa två så tar sig ett stridsfordon fram betydligt snabbare i terräng. Den kör rakt igenom små träd och buskar. En moped gör det knappast.

Detsamma gäller var man träffar. En MC kan man träffa i närheten så sköter antagligen splitter resten. Man kan också jaga den och få den att köra omkull och sedan är det lätt att bekämpa den.

Ett stridsfordon kräver en betydligt större laddning för att bekämpa.

Jag påstår fortfarande att en MC inte fyller rollen en stridsfordon har.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in