2025-06-24, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Eller med en annan formulering; stridsfordon fungerar ännu sämre än motorcyklar i detta krig. Och när det fungerar dåligt får man brist på dem.

Egentligen är det väl konkurrensen mellan två konstruktionsparadigm: Svärmen mot giganten.
Jag vill nog också påstå att drönare är inte är det vapenslag som slagit ut flest stridsfordon.

Det är konventionella AT-vapen samt minor som stått för den stora delen.

Så hade stridsfordon funnits så hade dessa använts. Tittar du på moderna stridsfordon som strf90 så är det svårt att slå ut dessa med en enkel drönare. De kan få skador absolut men den slår inte ut den. Besättningen överlever i alla fall och jag tror det är svårt att slå ut möjligheten för den att röra sig. Drönare används mer i sådana fall att förstöra fordon som redan blivit lämnade och de har luckorna öppna.
Citera
2025-06-24, 12:27
Medlem
Citat:
Jag förstod först inte vad du menade. Men nej de är inte splitterskyddade, det händer säkert att motorcykeln slås ut. Soldaten är generellt den svaga länken tänker jag.

Känns som vi är tillbaka på Napoleonkrigets dagar när Husarer red till strid med hästen men
kämpade som avsuttet infanteri.
Blir väl samma sak med MC eller elscooter som Ryssen använder.
Kan kör fram så långt man kommer.
Citera
2025-06-24, 13:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Känns som vi är tillbaka på Napoleonkrigets dagar när Husarer red till strid med hästen men

Ja, det är exakt vad Taragarami jämför med. Hästburet infanteri.
Citera
2025-06-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ja, det är exakt vad Taragarami jämför med. Hästburet infanteri.

En MC kanske inte är så tokigt. Man kan säkert klämma in två tre pansarskott och
en låda ammo i packboxar. BMW har fina modeller
Citera
2025-06-24, 14:58
Medlem
Grontarskonts avatar
Nja MC saknar helt skydd och lätta att stoppa och döda!

Dock billig och bryr man sig inte om människoliv kan det vara ett alternativ!
Citera
2025-06-24, 15:55
Moderator
Ancistruss avatar
Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2025-06-24, 19:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Nja MC saknar helt skydd och lätta att stoppa och döda!

Dock billig och bryr man sig inte om människoliv kan det vara ett alternativ!

De saknar inte bara skydd mot allt (inklusive finkalibrig eld, splitter, truppminor och taggtråd), de är även oförmögna att verka mot fienden utan att stanna och deras förmåga att upptäcka fienden i tid är extremt dålig. Särskilt mot drönare bakifrån, där de är helt blinda.

Men rätt använt kan det säkerligen fylla vissa nischuppgifter.
Citera
2025-06-24, 19:33
Moderator
Neksnors avatar
Jag får inte länken att funka, men är inte det ryska MC-infanteriet bara en variant av deras golfbilsinfanteri, alltså bara ett motoriserat sätt att mata köttkvarnen? Att rulla in köttråvaran i gamla madrasser och sedan leverera med katapult borde fungera ungefär lika bra.
Citera
2025-06-25, 08:43
Medlem
Det saken verkar handla om är alltså ett sätt att leverera soldater till fronten så de kan attackera på samma sätt som allt annat ryskt infanteri, resulterande i massiva dagliga förluster. Totalt en miljon lär det ju vara nu. Motorcykelinfanteri är alltså ett sätt att garantera fortsatta massiva förluster. Smart.

Tillåt mig betvivla att någon annan än ryssarna tycker att detta är en bra taktik man bör imitera.
Citera
2025-06-25, 10:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Dragoner.
Citera
2025-06-25, 10:52
Medlem
Mc låter inte helt korkat igentligen, om du skall frakta 20 man, en APC med 20 som blir utslagen av en drönare eller 20man på Mc som kräver 20 drönare för att ta ut alla.

en mc är lättare att gömma eller att få ut ur lera bland annat, vet inte hur lätt det skulle vara att smyga med en mc men jag gissar på lättare än med en APC
sen som alla säger att mc har piss uselt skydd, säkert lättare att få med sig tyngre saker i en APC också.

enligt mina funderingar i alla fall
Citera
2025-06-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
Mc låter inte helt korkat igentligen, om du skall frakta 20 man, en APC med 20 som blir utslagen av en drönare eller 20man på Mc som kräver 20 drönare för att ta ut alla.

en mc är lättare att gömma eller att få ut ur lera bland annat, vet inte hur lätt det skulle vara att smyga med en mc men jag gissar på lättare än med en APC
sen som alla säger att mc har piss uselt skydd, säkert lättare att få med sig tyngre saker i en APC också.

enligt mina funderingar i alla fall

Make IB66 great again
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in