2025-06-25, 11:10
Medlem
Bent Metals avatar
Personligen använder jag ChatGPT till väldigt mycket. Allt ifrån att bolla idéer om diverse recept på olika typer av måltider, till att skriva kod. Just kodandet måste jag ju säga att man sparar så sjukt mycket tid på OM man är bra på att instruera. Sen underlättar det ju givetvis att man förstår koden så att man kan korrigera själv vid behov.
Citera
2025-06-25, 11:12
Medlem
erwynns avatar
Diverse sammanfattningar och underlag till analyser är en stor del. Aktier (rapporter, trender och annat). Sysslor i hemmet (planering och strukturering), enklare automationer (belysning, små script och annat "smart hem"-tjafs, matlagning (vad ska jag göra med med X & Y i kylskåpet), planering av diverse inköp (råd, tips, förväntningar på specifika produkter, plus/minus och annat). En annan del är instruktionsböcker till diverse prylar man har hemma. Ladda in handboken till robotgräsklipparen i en agent så har man svaren direkt där men behövs vanligtvis inte ens det med mera. Massor av småsysslor helt enkelt. Inget som förändrat livet radikalt men underlättat på många olika sätt. Hantera data från många olika källor (ekonomi, budget etc).

Desto mer man "promptar" och slipar på formuleringar, kontexter och ger den bättre förutsättningar att lösa problemen eller frågeställningen desto skarpare blir svaren. Använder knappt google för att annat än att slippa skriva URL:er i webbläsaren numer.
Citera
2025-06-25, 12:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det min säger stämmer i 9 fall av 10.
Du inser att genom att säga "min" så erkänner du möjligheten att det finns diskrepans i den information som kan ges.
Citera
2025-06-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Fast som jag skrev så har det i mitt fall hjälpt. Tror nog folk tar livet av sig efter ha pratat med en mänsklig terapeut rätt så ofta också. Men självklart är det ett problem AI borde kolla på. Men jag är förvånad över hur bra det hjälper mig personligen.

Absolut, det är ju inget konstigt egentligen, ai ger en finsilad precis kunskap ,uppmärksamhet och fokus,,, just uppmärksamhet[attention] är den största bristvaran i vårt moderna samhälle och det som jag tror flest personer antagligen går hädan i brist på.

Så är inte alls förvånad eg,
Jag har åckså könnr effekten.

Precis det är vanligt att terapeuter och psykare gör ett så uselt slarvjobb att de olyckliga lämnas så övergivna och förvirrade att de inte klarar att leva längre

Jag tror de fall som man påstår leder till sm efter ai konsultationer sensationaliseras på löpsedlarna därför syns det

[Har aldrig sett en debatt i media om vilket skitjob terap och psykare ofta gör

Dessutom har bars de förmögna råd med bra terapi, de övriga får ta det de kan få,,,böset]

Kul att snacka med dej och en del andra om det här
Det verkar som att många som anv ai skickligt är mogna och myfikna individer man gärna gått på fest med...
Citera
2025-06-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Kan du redovisa hur chatgpt har hjälpt dig med filosofi eller psykologi? Den kan ge ett sken av hjälp men den kan ingenting i verkligheten .
Jag frågar ibland om den kan hjälpa mig med tekniska inställningar till min mobil och den säger absolut och tar inte reda på fakta eller söker, den bara ger ett svar som är grundat på "Det brukar vara så", fast inte något stämmer.

Just gällande frågor beror mkt på hur man ställer dom, ais databas kombinerqt med dess träning är
en av dom saker vi tycker är vuiktigast i samtal med ai
Jag ställer frågorna på olika sätt varierar och trycker på olika punkter för att hjälpa den leverera

Just att ai inte kan mobilproblem är inget stort problem tycker jag det finns modellspecifika svar på allt sånt på nätet via sökmotorer

/VH
Citera
2025-06-25, 16:04
Medlem
Verkar som att flashbackares vardag är framför datorn.
Citera
2025-06-25, 18:13
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du inser att genom att säga "min" så erkänner du möjligheten att det finns diskrepans i den information som kan ges.

Det var inte meningen att antyda det med mitt ordval.
Citera
2025-06-25, 20:06
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Just gällande frågor beror mkt på hur man ställer dom, ais databas kombinerqt med dess träning är
en av dom saker vi tycker är vuiktigast i samtal med ai
Jag ställer frågorna på olika sätt varierar och trycker på olika punkter för att hjälpa den leverera

Just att ai inte kan mobilproblem är inget stort problem tycker jag det finns modellspecifika svar på allt sånt på nätet via sökmotorer

/VH

Jag förstår inte hur du resonerar.
Om en Ai inte kan ta på sig en uppgift utan istället imiterar problemlösning som är falsk, hur kan den då ta sig ann komplexa uppgifter så som filosofi eller psykologi?
Jag bad dig ge exempel inte hur du använder chat-gpt utan på vad du faktiskt jobbar med konkret.
Citera
2025-06-25, 21:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det var inte meningen att antyda det med mitt ordval.
Fair dinkum
Citera
2025-06-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Jag förstår inte hur du resonerar.
Om en Ai inte kan ta på sig en uppgift utan istället imiterar problemlösning som är falsk, hur kan den då ta sig ann komplexa uppgifter så som filosofi eller psykologi?
Jag bad dig ge exempel inte hur du använder chat-gpt utan på vad du faktiskt jobbar med konkret.

Der första du skrev nu har inget att göra med vad jag svarade sist

Jag beskrev tydligt i detalj exempel på vad jag använder ai till tidigare i tråden du kan kolla där
Citera
2025-06-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voxlibera
Haha, fick mig ett gott skratt! Ja, ChatGPT berömmer en lite väl för mycket. Jämför hur ChatGPT var för 1 år sen och idag. Ljussårs skillnad – både i semantisk precision, kontextuell fingertoppskänsla och förmåga att extrapolera resonemang över domängränser. Det är som att gå från ett verktyg till ett samtal med en beläst samtida.
Har chat gpt blivit så mkt mwr dynamisk att den kändes som ett verktyg för ett år sedan verkligen?

Anv du de tidigaste varianterna? Hur dåliga var dom?
Citera
2025-06-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Verkar som att flashbackares vardag är framför datorn.
Olika trådar drar till sej de som är intreaserade av ämnen de beh

Finns cyckelsport trådae också, och gå på nattklub trådar och allt annat

Använder du chat gpt? Till vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in