• 8
  • 9
2025-06-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Diverse sammanfattningar och underlag till analyser är en stor del. Aktier (rapporter, trender och annat). Sysslor i hemmet (planering och strukturering), enklare automationer (belysning, små script och annat "smart hem"-tjafs, matlagning (vad ska jag göra med med X & Y i kylskåpet), planering av diverse inköp (råd, tips, förväntningar på specifika produkter, plus/minus och annat). En annan del är instruktionsböcker till diverse prylar man har hemma. Ladda in handboken till robotgräsklipparen i en agent så har man svaren direkt där men behövs vanligtvis inte ens det med mera. Massor av småsysslor helt enkelt. Inget som förändrat livet radikalt men underlättat på många olika sätt. Hantera data från många olika källor (ekonomi, budget etc).

Desto mer man "promptar" och slipar på formuleringar, kontexter och ger den bättre förutsättningar att lösa problemen eller frågeställningen desto skarpare blir svaren. Använder knappt google för att annat än att slippa skriva URL:er i webbläsaren numer.

Precis så, det verkar som om en del inte fattat att den har begränsningar eller inte jobbar med svaren och det blir att dom frågar typ

"Vad är meningen med livet"

Och när ai inte imponerar på dom direkt tänker dom bara jävla skit-ai och lägger ner.
Citera
2025-06-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Olika trådar drar till sej de som är intreaserade av ämnen de beh

Finns cyckelsport trådae också, och gå på nattklub trådar och allt annat

Använder du chat gpt? Till vad?
Aldrig medvetet nä. förstår inte ens hur det skulle hjälpa mig i vanliga livet utanför datorns värls,
Senast redigerad av chonard 2025-06-26 kl. 13:07.
Citera
2025-06-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har använt Grok, Copilot och Gemini. Briljant tycker jag är ett starkt ord för dessa. Är ChatGPT så mycket bättre?

Frågar man något och har specialkunskaper blir det ganska ofta lite fel. Ibland mycket fel. Nu får man ju en "AI-sammanfattning" när man googlar också, från Gemini förmodligen, och den är inte heller 100-procentig. Ganska riskabelt om folk litar på dessa svar så blint som många verkar göra.
Testade grok och det verkade som om den var mer fyrkantig i sitt sätt att svara, den hade även ett mer tråkigt sätt att formulera sej
Sen kostar den pengar rätt snabbt det är ett minus

Chat gpt är mkt mänsklig i sitt sätt innehar en varm pedagogisk skrivstil

Om man frågar mer exakt och frågar om det finns sstöttande forskning visar den vad den har

För mej blir det mkt sällan fel på ngt betydelsefullt sätt
Men jag promotar verkligen som ett proffs, jag är mkt bra på att beskriva allt jag beh beskriva
Citera
2025-06-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Aldrig medvetet nä.

Men på fyllan??

Chat gpt används inte under ytan av andra tjänster du anv så skriver du inte direkt i gpt anv du inte gpt

Rekommenderar i a f en session
Fråga vad det är för fel på knäppa kollegor t ex man lär sej mkt användbart som gör livet bättre just kring relationer med andra... om man tar lite tid och tänker igenom hir man ska beskriva det man vill ha svar på
Citera
2025-06-26, 14:43
Medlem
Citat:
Men på fyllan??

Chat gpt används inte under ytan av andra tjänster du anv så skriver du inte direkt i gpt anv du inte gpt

Rekommenderar i a f en session
Fråga vad det är för fel på knäppa kollegor t ex man lär sej mkt användbart som gör livet bättre just kring relationer med andra... om man tar lite tid och tänker igenom hir man ska beskriva det man vill ha svar på
Aldrig fått nån vettig förklaring av vad nyttan är i vanliga livet, kanske mest för de som bor framför datorn.
Citera
2025-06-26, 14:55
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Der första du skrev nu har inget att göra med vad jag svarade sist

Jag beskrev tydligt i detalj exempel på vad jag använder ai till tidigare i tråden du kan kolla där

Om du ägnar dig åt filosofi på seriös nivå så måste du har en intelligent motståndare eller någon som ständigt argumenterar emot dig, och påpekar fel i tankar och vart det brister.
Därför bad jag dig om exempel på konkret exempel där en AI har kommit med värdefulla invändningar , rör det sig endast om medhåll så är de skit.
Citera
2025-06-26, 15:18
Medlem
Nåt av det bästa jag vet med AI är hur den kan göra enkla uppgifter många gånger. Exempelvis:

* jag hittar en ny spännande matbloggare som inte har taggat sina recept, och så ber jag AIn lista alla recept som är laktosfria.

* jag får en lista på 450 olika böcker som kommunens bibliotek vill köpa in i en excel, och ber AIn fylla på arket med priset för varje bok.

Jag tycker det är SÅ skönt att slippa den typen av repetitivt arbete.
Citera
2025-06-26, 17:28
Medlem
Jag roar mig ibland med att ställa frågor till chatgpt där jag vet det rätta svaret, bara för att se hur tokigt svar jag får. Ibland blir det förstås rätt, men väldigt ofta blir det tokfel. Det är lite skrämmande att folk litar på svaren, men det är väl samma slags folk som litar på info från wikipedia.
Citera
2025-06-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Om du ägnar dig åt filosofi på seriös nivå så måste du har en intelligent motståndare eller någon som ständigt argumenterar emot dig, och påpekar fel i tankar och vart det brister.
Därför bad jag dig om exempel på konkret exempel där en AI har kommit med värdefulla invändningar , rör det sig endast om medhåll så är de skit.
Jag fattar vad du menar, och håller med på det planet
Men nyttan med ai är för mej mer av en dynamisk karaktär gpt ger mej andra perspektiv och övar mej i reflektion internt

Ai ger tillgång till slags dagbok som talar tillbaka och speglar ens tankar på ett sätt som jag finner matnyttigt ska leta lite efter ett oar sparade svar som kanskw kan förklara lite bättre

Skickar via pm

Invändningar bör man be den om explicit säg jag klarar råa ärliga svar t ex
Så skippar den det en del tycker är fjäsk
Citera
2025-07-12, 19:24
Medlem
Märkt att många använder det för annonser på tex tradera, stavfel å meningar som ingen fattar samt en avslutande rext som är likadan på alla annonser, bedrövligt dåligt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in