2025-06-24, 00:54
Medlem
zombie-nations avatar
Vad är förskoleålder, förr var det 6 år, men nu är ju dagis förskola, menar man då kanske runt 3 år?

Antar att föräldrarna är extremt överviktiga själva, annars borde man anta en fysisk sjukdom.

Men jag undrar ändå hur man får ett barn så överviktigt. De flesta ungar är ju skitjobbiga med mat och vill inte äta upp. De tycker inte ens om sådant vi kallar skräpmat, eller kanske kan de göra det om man gett det sedan 1 år? Barn har svårt för att få i sig för mycket eftersom de inte äter stora portioner. Därför svårt med näringen hos veganbarn.

Det enda som ungar gillar är sötsaker, kanske kakor, godis och glass. Men även är måste man proppat barnet fullt. Antagligen väldigt mycket sockersötade drycker, det är det som gör mexikanska barn feta, de dricker bara cola. För annars har ju barn en spärr för hur mycket de äter. Känns lite som att de tvångsmatat barnet.
2025-06-24, 00:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Hon hade diagnostiserats med fettlever. Föräldrarna har inte förmått ge henne den kosthållning och fysiska aktivitet som hennes hälsa kräver. Det innebär att det finns en omsorgsbrist, vilket i sig kan vara tillräckligt för ingripande, särskilt om barnets hälsa är i fara. Att flickan har bott i familjehem sedan 2,5 års ålder visar att det redan funnits långvariga bekymmer.

Vad vet du egentligen om föräldrarnas omsorgsförmåga? Det kan finnas flera bakomliggande orsaker till deras brister men det förändrar inte barnets behov.
Dessutom handlar det om en frivillig placering enligt SoL, alltså med föräldrarnas samtycke från början. Förvaltningsrätten har även gjort bedömningen att föräldrarna fortfarande saknar insikt i problematiken.

Vet du ens vad barnets bästa och barnperspektiv innebär i juridisk mening? Vad glad för att flickan äntligen får det liv hon förtjänar! Pajas!

Edit: Jag har själv barn, hela tre st!

Hon har bott i familjehem i 2.5år inte sedan hon var 2½ (ie hon var 6 när hon placerades och är nu 8½)
2025-06-24, 04:33
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Bra talat och tack vare sånna som dig får jag ändå en tro på mänskligheten och Sverige.

Är du med i LVU-kampanjen eftersom du inte tycks förstå? Fd IS folk som driver sådana kampanjer i vårt samhälle. När barn tas ifrån föräldrarna är det för att de inte har förmågan att ta hand om sina barn! Barnen far illa.
2025-06-24, 04:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Är du med i LVU-kampanjen eftersom du inte tycks förstå? Fd IS folk som driver sådana kampanjer i vårt samhälle. När barn tas ifrån föräldrarna är det för att de inte har förmågan att ta hand om sina barn! Barnen far illa.

Visst finns det en del tveksamma fall där placeringar skett på tvivelaktiga eller felaktiga grunder, men detta är ju ett rätt så solklart fall.
2025-06-24, 05:00
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Flickan vägde 147 kilo som sexåring. Jag upprepar - en sexåring på nästan 150kg! Även en 30årig karl på över 2 meter lång är överviktig om han väger 147 kg.

Det här handlar inte om något "men vi råkade bara ge henne lite kakor en gång" utan det här är definitivt sjukligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har för mig att hon hade isoBMI på nästan 100.. Socialstyrelsen får anmälan av bvc när barnen har över 20 i isoBMI vid 6 år.

Var framgick det att hon vägde så mycket?
2025-06-24, 05:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Var framgick det att hon vägde så mycket?

Såvitt jag förstått så skrevs det en del om fallet i samband med omhändertagandet för ~2.5 år sedan
2025-06-24, 05:12
Medlem
Ja det här lät väl trots allt som ett bra beslut.

Att hon lyckas mata en unge så fet så att någon annan måste ta ifrån henne ungen och åtgärda problemet är väl bevis nog på en värdelös förälder som inte ser problemet.

När andra har klagat på att ungen är fet har mamman säkert gått i försvar. Hon och hennes lilla tjockis mot världen liksom. Det gick ju bra...

Bra beslut!
Senast redigerad av ...Dekadens... 2025-06-24 kl. 05:12. Anledning: Stavfel
2025-06-24, 05:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Såvitt jag förstått så skrevs det en del om fallet i samband med omhändertagandet för ~2.5 år sedan

Ja, det var nån som skrev om nåt instagramkonto som följt fallet i den andra tråden, tråden som jag länkade till, men nu är det flera som skrivit lite olika siffror, 137 kg, 147 kg, BMI 100. Det hela låter nästan som en trådsanning.

Låt säga att tjejen vägt 137 kg och numera är normalviktig, i så fall har hon gått ner någonstans 70-90 kg samtidigt som hon växt någon dm. Jag har svårt att tro det. Alltså att hon var överst i sjukligt fet, ja, men 137-147 kg låter sanslöst.
2025-06-24, 05:18
Medlem
Citat:
Enbart för att flickan är överviktig blir hon omhändertagen av Socialtjänsten och på så vis bortförd från sin familj. Jag anser det vidrigt och någon måste stoppa detta maktmissbruk av socialtjänsten. Vi bor inte i ett rättsäkert land när sådana övergrepp får tillåtas ske. Socialtjänsten och förvaltningsmyndigheten kan inte tillåtas få hålla på så här. Det är som att de kidnappar barn för vilken liten anledning som helst i stället för att hjälpa familjen och bidra till att familjen ska klara av något tillsammans. Det värsta som finns är att förlora ett barn men det verkar de inte förstå över huvudtaget och agerar som samvetslösa psykopater. Är det så här vi vill ha vårat samhälle och inte konstigt att folk tvekar att sätta barn till världen i detta samhälle?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...altningsratten

Om föräldrarna hade varit oroliga för att förlora barnet hade dom inte misshandlat ungen med att övergöda den.
2025-06-24, 05:21
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Du kan inte vara seriös eller lika pantad som sos eller förvaltningsrätten. Du är förmodligen en socionom och har inga barn själv eller är en patetiskt psykopat?
Är det så oerhört svårt att acceptera att folk tycker olika? Din åsikt behöver inte vara facit för vad som är rätt.
2025-06-24, 05:23
Medlem
Citat:
Du kan inte vara seriös eller lika pantad som sos eller förvaltningsrätten. Du är förmodligen en socionom och har inga barn själv eller är en patetiskt psykopat?

Du är ju den som är pantad här.
Du baserar dina känslor ENDAST efter föräldrarnas påhitta snyft-historia i media.

Finns det en risk att alla ljuger förutom föräldrarna? Ja, men den är kanske 1 på miljonen
2025-06-24, 05:41
Medlem
Citat:
Enbart för att flickan är överviktig blir hon omhändertagen av Socialtjänsten och på så vis bortförd från sin familj. Jag anser det vidrigt och någon måste stoppa detta maktmissbruk av socialtjänsten. Vi bor inte i ett rättsäkert land när sådana övergrepp får tillåtas ske. Socialtjänsten och förvaltningsmyndigheten kan inte tillåtas få hålla på så här. Det är som att de kidnappar barn för vilken liten anledning som helst i stället för att hjälpa familjen och bidra till att familjen ska klara av något tillsammans. Det värsta som finns är att förlora ett barn men det verkar de inte förstå över huvudtaget och agerar som samvetslösa psykopater. Är det så här vi vill ha vårat samhälle och inte konstigt att folk tvekar att sätta barn till världen i detta samhälle?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...altningsratten

Har du verkligen läst artikeln du själv länkar till? För en normalbegåvad icke rättshaverist är det ju så totalt uppenbart att de föräldrarna absolut inte ska ha hand om barn!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in