2025-06-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Hur många högskolepoäng har du så du kan jämföra vad som krävs?
Du har inte följt tråden, då hade du vetat och kanske inte fällt den kommentaren. Utöver det jag avslöjat så kan/får jag köra allt som rullar å inte bara på pappret efter 42 års arbetsliv. Hur många tunga körkort med YKB har du?
Citera
2025-06-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Du har inte följt tråden, då hade du vetat och kanske inte fällt den kommentaren. Utöver det jag avslöjat så kan/får jag köra allt som rullar å inte bara på pappret efter 42 års arbetsliv. Hur många tunga körkort med YKB har du?

Jag har 300 högskolepoäng men har ingen dragning till att ta dessa körkort. Men jag känner ett antal personer som har tagit och några av dem är tämligen svagbegåvad så jag antar att det är överkomligt om man vill.
Citera
2025-06-25, 03:34
Medlem
Citat:
Har aldrig påstått att arbetarklassen ska avskaffas utan frågan är om man verkligen till tillhöra den. I övrigt har jag stått åsikter likt dig ett antal gånger. Det gemensamma är att de kommer från personer som inte har kapacitet till högre studier. Man tror att allt är enkelt som görs högre upp men k själva verket har de ingen aning.

I grunden tror jag att vilka föräldrar man har och vilken uppväxt miljö man får,
Gör att man blir den man blir som vuxen!

Är pappa sopgubbe och mamma sitter i kassan på Ica så är det stor tjans att man halkar in på samma spår!

Medan om föräldrarna är akademiker och bildade upp över öronen så ser framtiden annorlunda ut.

Sen så fins det alltid undantag så klart.

Sen är alla människor inte några läshuvud,

Somliga är mer praktiskt lagda av sin natur,

Vilket märks i skolan också,

Som dom ungarna som har svårt för att sitta still och vill göra allt annat än sitta och läsa,

Dom ungarna är inte skolan och lärarna gjorda för!

Förövrigt så är dagens lärare inga stjärnor i hellre.
Vilket gör sitt för ungarnas framtid.
Citera
2025-06-25, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Han är 37 år och inga krämpor vad jag vet. Han jobbar på ackordslön och bara nybyggen.
Dvs montera kökskran, wc stol, handfat etc
Verkar inte speciellt slitigt - inte som betongare och grovisar

Haha, en ackordare under extrem tidspress bland sinnesjukt nervösa byggherrrar som inte får sålt sina Brf.er, och du säger att det är ett chill jobb.

smille
Citera
2025-06-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Haha, en ackordare under extrem tidspress bland sinnesjukt nervösa byggherrrar som inte får sålt sina Brf.er, och du säger att det är ett chill jobb.

smille

OBS
Enligt uppgift, jag har inte jobbat med/på bygg sedan 2015

Känner mattläggare, vvs,ventilations killar som går på ackord och bra betalt utan att
slita ihjäl sej på långa vägar.

Deras problem verkar inte vara stress eller slit utan att dom får vänta för länge på bygghissen
Citera
2025-06-26, 13:31
Citat:
Men varför gör man då detta dåliga val?
De känner att de är "riktiga arbetare" som faktiskt gör nytta. "Slipsnissar har väl bara låtsasjobb, det är de som har reflexjacka och snickarbyxor som bygger samhället", så tror jag många tänker. De är stolta över detta.
Citera
2025-06-26, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
OBS
Enligt uppgift, jag har inte jobbat med/på bygg sedan 2015

Känner mattläggare, vvs,ventilations killar som går på ackord och bra betalt utan att
slita ihjäl sej på långa vägar.

Deras problem verkar inte vara stress eller slit utan att dom får vänta för länge på bygghissen

Nä men kompis det var ju inte vad vi surrade om, utan hur skall din polare som nu är 37 år gammal hålla när han skall göra exakt samma arbete om 40 år när han är 77 år gammal.

Edit: Danmark som i flera årtionden skrytit så mycket att dom aldrig kommer höja sin pensionsålder höjde denna just nu till 70 år. Kommer gälla alla som är födda efter 1/1 -70
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2025-06-26 kl. 19:28.
Citera
2025-06-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Nä men kompis det var ju inte vad vi surrade om, utan hur skall din polare som nu är 37 år gammal hålla när han skall göra exakt samma arbete om 40 år när han är 77 år gammal.

Edit: Danmark som i flera årtionden skrytit så mycket att dom aldrig kommer höja sin pensionsålder höjde denna just nu till 70 år. Kommer gälla alla som är födda efter 1/1 -70

haha, 77 ? Kommer aldrig hända...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in