2025-06-23, 20:19
Medlem
Om någon fått nedanstående fråga bör det logiska svaret vara nej.

”Vill du ha mindre pengar, mindre makt, mer slitsamt arbete och färre valmöjligheter?”

Så ni som tillhör arbetarklassen är det helt frivilligt om ni är riktigt ärliga?
Citera
2025-06-23, 20:22
Medlem
Nej det är väl självklart att dom flesta hade velat vara ekonomiskt oberoende, det är väl en dum fråga?
Citera
2025-06-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Nej det är väl självklart att dom flesta hade velat vara ekonomiskt oberoende, det är väl en dum fråga?

Men varför gör man då detta dåliga val?
Citera
2025-06-23, 20:29
Medlem
VetusSpirituss avatar
Du glömmer bort att det inte är alla i värden som lever för pengar och framgång.Det finns annat i livet.
Citera
2025-06-23, 20:31
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag tycker bygga hus är rätt fint.
Citera
2025-06-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Men varför gör man då detta dåliga val?

Det är väl inget man väljer, alla kan inte vinna helt enkelt. Jag har själv startat ett halvt dussin företag i mitt liv men jag är ändå inte ekonomiskt oberoende. Och många har såklart inte intresset av att försöka heller, vilket är helt okej.
Citera
2025-06-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Du glömmer bort att det inte är alla i värden som lever för pengar och framgång.Det finns annat i livet.

Det är inte enbart en ekonomisk fråga som frågan lyder. Vill man ha ett fysiskt slitsamt jobb och begränsad makt
Citera
2025-06-23, 20:35
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Det är inte enbart en ekonomisk fråga som frågan lyder. Vill man ha ett fysiskt slitsamt jobb och begränsad makt
Det handlar om ansvar på arbetsplatsen,det är vad som utgör en hög lön eller inte. Det är definitivt inte alla som bryr sig om makt heller.
Citera
2025-06-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det är väl inget man väljer, alla kan inte vinna helt enkelt. Jag har själv startat ett halvt dussin företag i mitt liv men jag är ändå inte ekonomiskt oberoende. Och många har såklart inte intresset av att försöka heller, vilket är helt okej.

Men startar man företag så har man makt över sitt eget arbete och är inte arbetarklass utan medelklass. Detta även om arbetsdagen präglas av hårt arbete. Det finns lite olika definitioner men man brukar säga är du anställd snickare är du arbetarklass medan är du egenföretagare är du medelklass även om du utför snickeriarbeten under din arbetsdag.
Citera
2025-06-23, 20:39
Medlem
Fast i Sverige hör man ju också att "högre klasser" gärna kallar sig för arbetarklass, så själva begreppet arbetarklass passar väl in på nästan alla som har ett jobb. I engelsk språkiga världen talar man ju mer om blue och white collar jobs och där är ju blue collar jobs mera fysiska slitjobb men dessa kan faktiskt betala rätt så bra i Sverige jmf med white collars administrativa tjänster.
Citera
2025-06-23, 20:43
Medlem
Citat:
Om någon fått nedanstående fråga bör det logiska svaret vara nej.

”Vill du ha mindre pengar, mindre makt, mer slitsamt arbete och färre valmöjligheter?”

Så ni som tillhör arbetarklassen är det helt frivilligt om ni är riktigt ärliga?

jag som person kommer från och är arbetarklass. men min plånbok har lämnat klassen. men jag som person trivs inte bland folk som ska leka fina. många med stor plånbok kan inte grunda sig i vanlig ödmjukhet. dom flyger iväg och tror dom är mer än andra. pengar lockar fram alla dom dåliga sidor en människa kan ha. alla mina vänner är vanliga arbetare som alla andra vanliga, och där trivs jag bäst. jag kan ta notan när vi lämnar krogen, men jag flexar inte så någon ser det.
Citera
2025-06-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast i Sverige hör man ju också att "högre klasser" gärna kallar sig för arbetarklass, så själva begreppet arbetarklass passar väl in på nästan alla som har ett jobb. I engelsk språkiga världen talar man ju mer om blue och white collar jobs och där är ju blue collar jobs mera fysiska slitjobb men dessa kan faktiskt betala rätt så bra i Sverige jmf med white collars administrativa tjänster.

Finns olika syn på detta men arbetsrklsss präglas i första hand om om du kan påverka ditt eget arbete och att det är fysiskt. Det finns akademiska/tjänstemanna yrken som kan vara sämre betalda men dessa har man större inflytande över sitt arbete. Det är så att att säga flera faktorer som påverkar vilket fack man hamnar inte enbart ekonomi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in