2006-08-31, 12:28
Medlem
Banditos avatar
"Sist borgarna regerade lyckades man med konstycket att få upp räntan till 500% !!!!!"

Stämmer detta? argument, reaktioner?
Citera
2006-08-31, 12:32
Medlem
Subb[a]s avatar
Den vanliga gråsossen i Sverige skyller fortfarande på borgarna för att det gick som det gick när borgarna hoppade på det sjunkande skeppet Sverige. Finns bra litteratur som visar hur detta inte är sant. Kommer säkert folk med tips...

Vi kan väl ta upp hur man "omvänder" en vaneröstare vars enda argument är "se hur det gick när borgarna regerade" och "vi vill inte ha det som i USA" m.m i den här tråden? Om det är ok.

Edit; Att räntan låg på 500% har jag dock aldrig hört talas om men hög ränta var väl enda utvägen från total kollaps av ekonomin.
Citera
2006-08-31, 12:38
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Att räntan låg på 500% har jag dock aldrig hört talas om

16 september 1992 höjde Riksbanken sin utlåningsränta till 500 procent.
Citera
2006-08-31, 13:13
Medlem
k1ng3ns avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Carl_Bildt#Krispaketen
Citera
2006-08-31, 13:27
Medlem
Riksbanken är inte regeringen, så redan där kan du se att din far inte riktigt har satt sig in i sakernas tillstånd.
Citera
2006-08-31, 13:27
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandito
"Sist borgarna regerade lyckades man med konstycket att få upp räntan till 500% !!!!!"

Stämmer - riksbanken, inte regeringen chockhöjde räntan. Men om man läser de böcker som både den Store Ledaren Dr. P och Kjell-Olof Feldt skrivit om 80-talet och den ekonomiska krisen så erkänner de klart och tydligt att orsakerna till den ekonomiska krisen grundlades under 80-talet av socialdemokraterna själva. Ekonomin hade kraschat som den gjorde vid ungefär samma tidpunkt oavsett vilka som satt vid makten.

Att tro att en regering som inte ens suttit ett åt kan lämna ett sådant avtryck i ekonomin att kraschen kunde ha förhindrats är naivt och visar på väldigt små kunskaper i nationaleknomi.
Citera
2006-08-31, 13:32
Medlem
Flärps avatar
Din far är helt enkelt inte insatt. Han är ytterliggare en "glad" sosse i mängden som ger fan i politik men likt förbannat ska fördärva för oss som bryr sig med en röst i det röda blocket.

Man höjde räntan helt enkelt för att ekonomin helt sonika var på väg mot krasch och detta är Sossarnas egna fel som regerade innan. Kraschen var helt enkelt oundviklig och man löste detta genom att höja räntan.
Citera
2006-08-31, 13:37
Medlem
rosamannens avatar
Det går nog dessvärre inte att omvända din far. Han tuggar samma smörja som han óch Göran Persson gjort de senaste tolv åren.
Mitt förslag är att du bitchslappar honom rejält, så han blir sittande på sitt arsle hela 17 september.

Lycka till!
Citera
2006-08-31, 13:38
Medlem
Racerbyces avatar
Jag har samma "problem" med min far, men hans argument sträcker sig tillbaka lite längre i tiden, till slutet av 70-talet och med motiveringen att man "sålde ut Sverige" och lade ner en massa varv och liknande, och att det skulle vara orsaken till att vi har såna stora stadsskulder än idag. Hur bemöter jag detta på bästa sätt, då jag inte är så insatt i politiken som fördes på den tiden?
Citera
2006-08-31, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bandito

Det kör ju Persson och andra politiker med själv... sist borgarna gjorde det och det när dom själva inte har någon egen politik att gå efter och att den politiken har misslyckats senaste mandaten.

Min arrgument för att inte rösta på S är att jag blev nekad sjukpenning trots flera intyg och jag inte fick hjälp trots jag sökte det i 2 års tid när jag var sjukskriven med papper och allt.
Citera
2006-08-31, 13:47
Medlem
Raketosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
16 september 1992 höjde Riksbanken sin utlåningsränta till 500 procent.

Vill bara understryka att 500% ränta gällde under 1-2 dagar, därefter sjönk den till den då normala nivån igen.

Det kan vara både dyrt och jobbigt att ta hand om andras misslyckanden, men det var bra att det gjordes istället för att fortsätta stoppa huvudet i sanden på sossevis.
"Nej nej nej.. Sverige ÄR på rätt väg"
"Nej nej nej.. Sverige har inget problem med invandringspolitiken"
Citera
2006-08-31, 14:17
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Jag har samma "problem" med min far, men hans argument sträcker sig tillbaka lite längre i tiden, till slutet av 70-talet och med motiveringen att man "sålde ut Sverige" och lade ner en massa varv och liknande, och att det skulle vara orsaken till att vi har såna stora stadsskulder än idag. Hur bemöter jag detta på bästa sätt, då jag inte är så insatt i politiken som fördes på den tiden?

Att man tvingades lägga ned varven berodde på att varvsstödet drogs in. På 60talet subventionerade staten skeppsvarv och ekonomin blomstrade. Men så fort stödet drogs in och östeuropa började bygga billiga skepp så sjönk hela skiten. Så det har inget med borgarna att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in