2006-08-31, 14:18
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketost
Vill bara understryka att 500% ränta gällde under 1-2 dagar, därefter sjönk den till den då normala nivån igen.

Det kan vara både dyrt och jobbigt att ta hand om andras misslyckanden, men det var bra att det gjordes istället för att fortsätta stoppa huvudet i sanden på sossevis.
"Nej nej nej.. Sverige ÄR på rätt väg"
"Nej nej nej.. Sverige har inget problem med invandringspolitiken"

Var det inte en valutaspekulation av finansmannen(och juden) Soros som ledde till att riksbanken var tvungen att höja räntan för att skydda valutan? Jag vill minnas att det var nåt sånt.
Citera
2006-08-31, 14:29
Medlem
SlowJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Var det inte en valutaspekulation av finansmannen(och juden) Soros som ledde till att riksbanken var tvungen att höja räntan för att skydda valutan? Jag vill minnas att det var nåt sånt.
Vill också minnas att det var på detta sätt. Han spekulerade i Svenska kronan för miljardbelopp. Och satsade allt på ett kort att Sverige skulle tvingas att släppa kronan "flytande" (tror jag det kallas).

Bandito: Göm nu inte att kedja fast farsgubben i köksbordet den 17:e
Citera
2006-08-31, 14:32
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandito
"Sist borgarna regerade lyckades man med konstycket att få upp räntan till 500% !!!!!"

Stämmer detta? argument, reaktioner?

Ifrågasatte du inte varför han trodde att de gjorde det? För att det var kul?
(Oavsett om det var 2, 50 eller 500 %)
Citera
2006-08-31, 14:36
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Riksbanken är inte regeringen, så redan där kan du se att din far inte riktigt har satt sig in i sakernas tillstånd.
redan här kan vi se att du inte satt dig in i sakernas tillstånd. Riksbanken blev fristående först 1999. Detta mot bakgrund av bland annat konvergenskrav för att få vara med i EMU.
Citera
2006-08-31, 14:39
Medlem
Banditos avatar
Får tacka för alla svar, hade tyvärr lite dålig koll Ganska viktig fråga att ha kunskap om för övrigt då den har haft, och har, stor betydelse för politiken i Sverige.

Finns det någon som kan försvara sossarnas ståndpunkt i det hela? dvs att allt var de borgerligas fel..
Citera
2006-08-31, 14:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vad har Soros judiskhet med saken att göra? Menar du att om någon är för korkad för att stänga ytterdörren och låter godsaker ligga framme på köksbordet så skall judarna vara de enda som inte får ta för sig?

Vad gäller gnäll över att Sverige blev "utsålt" på 70-talet så säg att vilken stark ekonomi som helst hade repat sig på kortare tid. Endast en usel ekonomi går långsamt i 30 år.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-31, 14:42
Medlem
agitators avatar
Citat:
man brukar väl säga att en lång rad händelser ledde till denna extrema situation? Men visst var Soros attack mot kronan en del av krisen som, som vissa antyder i tråden, startades av den så kallade novemberrevolutionen. Men det är viktigt att inte peka ut en enskild faktor och skylla hela krisen på den. Vems fel hela krisen var är - enligt mig - ganska ointressant eftersom händelseutvecklingen knappast kan skyllas på ett enskilt parti eller person.
Citera
2006-08-31, 14:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
redan här kan vi se att du inte satt dig in i sakernas tillstånd. Riksbanken blev fristående först 1999. Detta mot bakgrund av bland annat konvergenskrav för att få vara med i EMU.

Japp så riksbankschefen Bengt Dennis var Carl Bildts & Anne Wibbles "lakej".

Angående George Soros. Det var lätt att skylla på honom men det låg mycket annat bakom räntechocken. Hans betydelse torde ha varit marginell.
Citera
2006-08-31, 14:44
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Jag har samma "problem" med min far, men hans argument sträcker sig tillbaka lite längre i tiden, till slutet av 70-talet och med motiveringen att man "sålde ut Sverige" och lade ner en massa varv och liknande, och att det skulle vara orsaken till att vi har såna stora stadsskulder än idag. Hur bemöter jag detta på bästa sätt, då jag inte är så insatt i politiken som fördes på den tiden?

Det ena jobbet föder det andra.
Tyvärr med en reglerad marknad och högt skattetryck minimerar man risken att något företag ska expandera och bli stort.
Tyvärr.
Men vilka tror du att det är som köper Ericssontelefoner idag? Jo, det är personer vars jobb de fått tack vare att våra industrijobb har flyttat.
Konkurrans föder innovativitet.
Tyvärr har det bara startat ett enda stort företag sen 1970 i Sverige.
Svaret varför det är så kanske din käre far har?

Be honom sen förklara skillnaden på Stadsskuld och Utlandsskuld för dig!
Citera
2006-08-31, 14:57
Medlem
RoscoTanners avatar
Som tidigare sagts: Att använda räntehöjningen till 500% som ett slagsträ mot borgerliga partier är ren nonsens. Krisen byggdes upp under en lång tid och själva sammanbrottet som kom under hösten 1992 var i längden oundvikligt. Det som kan diskuteras var om det var rätt eller fel att så hårt försvara kronans växelkurs.

Att sedan Soros och andra valutaspekulanter utnyttjade situationen är inte heller särskilt konstigt och absolut inte det grundläggande problemet. En bra länk till ett tal av vice riksbankschefen Lars Nyberg som beskriver händelserna över tiden finns här:

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=21039
Citera
2006-08-31, 15:06
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandito
Finns det någon som kan försvara sossarnas ståndpunkt i det hela? dvs att allt var de borgerligas fel..

Problemet är att det inte är deras ståndpunkt - det är bara bekvämt att säga det nu valrörelsen när det verkar gå åt skogen för SAP. Göran Persson har i tal och skrift vid ett flertal tillfällen sagt att socialdemokraternas politik under 80-talet orsakade krisen. Kjell-Olof Feldt har gjort samma sak, och han var ju faktiskt finansminister då. Han såg vad som höll på att hända och ville vidta åtgärder. När han inte fick igenom dem tog han konsekvenserna och avgick istället för att sitta kvar och administrera en politik som han visste skulle krascha ekonomin.
Citera
2006-08-31, 15:06
Medlem
Tammers avatar
Finanskrisen startade med fastighetskraschen 91-92. Den i sin tur berodde på "finansvalparnas" spekulationköp på fastighetsmarknaden och bankernas hejdlösa utlåning till denna spekulation. När fastighetsmarknaden kraschade förlorade bankerna sina/våra pengar och svenska folket fick dra åt svångremmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in