Citat:
Ursprungligen postat av
Alexosigge
De dyraste jag ätit på är nog lammet och grisen i sälen. Tyckte verkligen inte att det var något speciellt för övrigt.
Hur skulle jag och alla andra som bara äter pizza och Thai en trestjärnig restaurang?
Skulle vi inte förstå att uppskatta den?
På vilket sätt skiljer sig Lammet och grisen från alla andra restauranger i Sverige, och varför skulle den vara ”något speciellt” eller representativ för restauranger som får stjärnor i guide Michelin?
Om man ”bara äter pizza och Thai” så är man nog inte tillräckligt intresserad av bra mat och nya smaker för att uppskatta en stjärnkrog, men jag tror verkligen inte att den kosten är särskilt representativ för ”vanliga Svenssons”: Att vara ”foodie” är väl ett av de vanligaste påstådda intressena i Sverige…
Jag skulle säga såhär. Du kommer inte uppskatta en stjärnkrog om du:
1. Tycker att all mat är likvärdig och tycker att det är svårt att urskilja några större skillnader mellan en blaskig gräddpasta på en sämre lunchrestaurang och en riktigt bra carbonara på en italiensk restaurang.
2. Tycker att priset på maten är viktigare än dess kvalitet, smak och tillagning.
3. Är helt ointresserad av att testa nya smaker, konsistenser, kombinationer eller ingredienser som är okända för dig.
Sen kan det vara väldigt stor skillnad mellan stjärnkrogar också, och mellan krogar som har en, två eller tre stjärnor. Om man är osäker så kan man ju testa en enstjärnig krog och se vad man tycker, det finns en del krogar i det segmentet även för lite priskänsliga.