Citat:
Hej alla flashbackare. Befinner mig nu i en situation som jag aldrig varit i förut. Blev uppsagd från mitt jobb för ett tag sedan nu, facket hittade dock fel i mitt uppsägningsavtal och via förhandling förlängde uppsägningstiden till den 20:e juni. Den 20:e juni ringde chefen mig och frågade om jag ville jobba kvar tills augusti månad ut.
Min fråga är om jag nu tackar nej till detta erbjudande av min chef, har jag fortfarande möjlighet att få ersättning av min a-kassa (byggnads) från och med den 23:e juni?
Någon som varit i samma sits?
Vill verkligen ha ett annat jobb och tål nästan inte detta nå mer, är väldigt redo att söka nytt.
Tack i förhand för alla tips och svar
Min fråga är om jag nu tackar nej till detta erbjudande av min chef, har jag fortfarande möjlighet att få ersättning av min a-kassa (byggnads) från och med den 23:e juni?
Någon som varit i samma sits?
Vill verkligen ha ett annat jobb och tål nästan inte detta nå mer, är väldigt redo att söka nytt.
Tack i förhand för alla tips och svar
Du blev uppsagd med sista dag den 20:e juni och behöver alltså inte svara på hans förfrågan. Inget svar = du har ingen laglig rätt att arbeta kvar där nåt mer. Bara du har en skriftlig uppsägning som säger att de har sagt upp dej med sista dag den 20:e juni så har du inte gjort nåt som kan få dej avstängd från akassan. Den 23:e idag - ska du skriva in dej på arbetsförmedlingen om du inte gjorde det än. Då ska du nu begära arbetsgivarintyg från din arbetsgivare som de skapar online. Som de ofta utfärder efter att du fått din sk slutlön med 13% semestersättniing. Obs. Du kan behöva vänta på din absolut sista lön innan detta kan göras. Det är nåt du behöver stämma av med företagets löneavd + din numera föredetta chef.
Efter att arbetsgivarintyget inkommit online ska du dubbelkontrollera det så alla timmar och löner stämmer (detta påverkar din ersättning negativt om felaktigt. Det ska också klart och tydligt stå att din arbetsgivare sade upp dej med sista datum 2025-06-20). Detta dokument ska du bifoga när du ansöker hos din akassa. Tillsammans med andra arbetsgivarintyg om du haft flera jobb under de senaste 12 månaderna. Ofta dyker arbetsgivarintyget automatiskt upp hos din akassa efter att din löneavdelning utfärdat det-sen behöver du bara acceptera det och skicka vidare till din arbetslöshetskasssa. Sen kan det ta en viss tid innan en handläggare gått igenom den och tagit beslut om din dagspenningnivå. När allt det är klart kan du börja stämpla 1 gång varje måndag. Med start från dagens datum och den kommande måndagen efter att beslut har blivit taget. Det är därifrån dina 300 dagar börjar räknas.
Har du jobbbat heltid med normalön under de senaste 12 månaderna så kommer det givetvis inte vara några problem med att få ihop en bra ersättningsnivå. Det enda problemet du får stå ut med är att din första ersättningsvecka kanske inte är just den 23 juni utan den kanske blir nån gång framöver i juli eller augusti MEN under tiden har du ju troligtvis en innerstående lön som du får i juli (för juni) + ev semestersättning. Din sk slutlön. Vilket är sättet du klarar att leva på innan akassa dagarna börjar
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-24 kl. 00:17.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-24 kl. 00:17.