• 1
  • 2
2025-06-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snus420
Hej alla flashbackare. Befinner mig nu i en situation som jag aldrig varit i förut. Blev uppsagd från mitt jobb för ett tag sedan nu, facket hittade dock fel i mitt uppsägningsavtal och via förhandling förlängde uppsägningstiden till den 20:e juni. Den 20:e juni ringde chefen mig och frågade om jag ville jobba kvar tills augusti månad ut.
Min fråga är om jag nu tackar nej till detta erbjudande av min chef, har jag fortfarande möjlighet att få ersättning av min a-kassa (byggnads) från och med den 23:e juni?
Någon som varit i samma sits?
Vill verkligen ha ett annat jobb och tål nästan inte detta nå mer, är väldigt redo att söka nytt.
Tack i förhand för alla tips och svar

Du blev uppsagd med sista dag den 20:e juni och behöver alltså inte svara på hans förfrågan. Inget svar = du har ingen laglig rätt att arbeta kvar där nåt mer. Bara du har en skriftlig uppsägning som säger att de har sagt upp dej med sista dag den 20:e juni så har du inte gjort nåt som kan få dej avstängd från akassan. Den 23:e idag - ska du skriva in dej på arbetsförmedlingen om du inte gjorde det än. Då ska du nu begära arbetsgivarintyg från din arbetsgivare som de skapar online. Som de ofta utfärder efter att du fått din sk slutlön med 13% semestersättniing. Obs. Du kan behöva vänta på din absolut sista lön innan detta kan göras. Det är nåt du behöver stämma av med företagets löneavd + din numera föredetta chef.

Efter att arbetsgivarintyget inkommit online ska du dubbelkontrollera det så alla timmar och löner stämmer (detta påverkar din ersättning negativt om felaktigt. Det ska också klart och tydligt stå att din arbetsgivare sade upp dej med sista datum 2025-06-20). Detta dokument ska du bifoga när du ansöker hos din akassa. Tillsammans med andra arbetsgivarintyg om du haft flera jobb under de senaste 12 månaderna. Ofta dyker arbetsgivarintyget automatiskt upp hos din akassa efter att din löneavdelning utfärdat det-sen behöver du bara acceptera det och skicka vidare till din arbetslöshetskasssa. Sen kan det ta en viss tid innan en handläggare gått igenom den och tagit beslut om din dagspenningnivå. När allt det är klart kan du börja stämpla 1 gång varje måndag. Med start från dagens datum och den kommande måndagen efter att beslut har blivit taget. Det är därifrån dina 300 dagar börjar räknas.

Har du jobbbat heltid med normalön under de senaste 12 månaderna så kommer det givetvis inte vara några problem med att få ihop en bra ersättningsnivå. Det enda problemet du får stå ut med är att din första ersättningsvecka kanske inte är just den 23 juni utan den kanske blir nån gång framöver i juli eller augusti MEN under tiden har du ju troligtvis en innerstående lön som du får i juli (för juni) + ev semestersättning. Din sk slutlön. Vilket är sättet du klarar att leva på innan akassa dagarna börjar
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-24 kl. 00:17.
Citera
2025-06-24, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Tillhör du en av dem som tror att allt avgörs i rätten? Personen i fråga påtalade att facket var inblandade och att tiden är förlängd.

Det avgörs i rätten. Dock är facket med så avgörs det i Arbetsdomstolen stolen. Annars är det en stämning och civil rättegång ja.
Citera
2025-06-24, 08:40
Medlem
Brain Damages avatar
Detta är resultatet av att frågor om arbetsrätt inte längre sker enligt TS i den numera tyvärr låsta tråden (FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden. En massa snillen spekulerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Absolut, dock kan en arbetsgivare inte bara ta tillbaka en uppsägning heller.

”Du förresten du får inte sparken du får jobba 1 månad till”.

Är du uppsagd så är du uppsagd. Om du ska komma tillbaka så är det en förhandlingsbar kan vara så att du vill ha ditt jobb tillbaka och du blir återanställd med samma uppsägningstid som du har sen innan, eller så kommer ni överens om att jobba en månad till.

Kom ihåg att utan jobb osv så kan det bli svårare med banklån osv.
Det handlar inte om en återtagen uppsägning, det handlar om att ge ett erbjudande om en förmånligare uppsägningstid än LAS efter att uppsägningen skett. Svara inte på viktiga frågor där du själv saknar kunskap!

Citat:
Tackar du nej till arbete så har du inte rätt till a-kassa för den perioden. Har varit med om en kollega som sades upp och förhandlade om tiden. Hon fick ingen ersättning.

Nu verkar du vara med i facket, så ring dem. Det är de som ska hjälpa dig med juridik. Alltid fråga dem innan man skriver på så man vet vad man gör!
Ett av få korrekta svar i tråden, förutom mina.

Citat:
Utan att veta, men det kan vara så att arbetsgivaren inte har följt LAS och att det var därför uppsägningstiden förlängdes. Då har det skett en felaktig och olaglig uppsägning som måste göras om på rätt grunder.
Högst sannolikt inte. Det handlar med sannolikhet, gränsad till visshet, om att AG helt enkelt fått in lite mer jobb än beräknat under TS uppsägningstid.
Citat:
En uppsägning som bryter mot LAS brukar inte tas tillbaka, som tex tur ordning osv. Brukar sluta med uppsägning men med skadestånd beroende på hur man jobbat.

Skadestånd räknas som böter och ej avdragsgillt för förtaget, som högst är det 2 års löner och som minst 3 månaders löner.
Varför spekulerar du i en ogiltig uppsägning när absolut ingenting tyder på att det är det? Felaktiga uppsägningar brukar ogiltigförklaras och i ca 75% av fallen landar det i en ök om arbetsbefriad uppsägningstid utan avräkning, oftast inte mycket längre än vad AT skulle haft vid en korrekt uppsägning. Ca 25% av uppsägningarna dras tillbaka. Grovt uppskattat efter ca 30 år i förhandlarbranschen. Skadestånden LAS anger hamnar man ytterst sällan på.

Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Du blev uppsagd med sista dag den 20:e juni och behöver alltså inte svara på hans förfrågan. Inget svar = du har ingen laglig rätt att arbeta kvar där nåt mer. Bara du har en skriftlig uppsägning som säger att de har sagt upp dej med sista dag den 20:e juni så har du inte gjort nåt som kan få dej avstängd från akassan. Den 23:e idag - ska du skriva in dej på arbetsförmedlingen om du inte gjorde det än. Då ska du nu begära arbetsgivarintyg från din arbetsgivare som de skapar online. Som de ofta utfärder efter att du fått din sk slutlön med 13% semestersättniing. Obs. Du kan behöva vänta på din absolut sista lön innan detta kan göras. Det är nåt du behöver stämma av med företagets löneavd + din numera föredetta chef.

Efter att arbetsgivarintyget inkommit online ska du dubbelkontrollera det så alla timmar och löner stämmer (detta påverkar din ersättning negativt om felaktigt. Det ska också klart och tydligt stå att din arbetsgivare sade upp dej med sista datum 2025-06-20). Detta dokument ska du bifoga när du ansöker hos din akassa. Tillsammans med andra arbetsgivarintyg om du haft flera jobb under de senaste 12 månaderna. Ofta dyker arbetsgivarintyget automatiskt upp hos din akassa efter att din löneavdelning utfärdat det-sen behöver du bara acceptera det och skicka vidare till din arbetslöshetskasssa. Sen kan det ta en viss tid innan en handläggare gått igenom den och tagit beslut om din dagspenningnivå. När allt det är klart kan du börja stämpla 1 gång varje måndag. Med start från dagens datum och den kommande måndagen efter att beslut har blivit taget. Det är därifrån dina 300 dagar börjar räknas.

Har du jobbbat heltid med normalön under de senaste 12 månaderna så kommer det givetvis inte vara några problem med att få ihop en bra ersättningsnivå. Det enda problemet du får stå ut med är att din första ersättningsvecka kanske inte är just den 23 juni utan den kanske blir nån gång framöver i juli eller augusti MEN under tiden har du ju troligtvis en innerstående lön som du får i juli (för juni) + ev semestersättning. Din sk slutlön. Vilket är sättet du klarar att leva på innan akassa dagarna börjar
Fetat:
1. Visa gärna lagen som säger att TS inte har rätt att arbeta kvar.
2. Att tacka nej till erbjudet arbete är alltid en möjlig anledning att bli avstängd från A-kassa, även vid förlängd uppsägningstid.
3. Semesterlagen säger 12%. Många avtal säger 12,8%, andra säger 13%. Det finns de som säger 13,2%. Sluta svamla okunskap!
4. Varför skriver du luddigt när lagen tydligt säger att slutlön ska vara utbetald senast 1 månad efter sista anställningsdag?
Jösses!

Citat:
Det avgörs i rätten. Dock är facket med så avgörs det i Arbetsdomstolen stolen. Annars är det en stämning och civil rättegång ja.
Kanske ett av 1000 fall avgörs i rätten, AD eller tingsrätt, max. Lejonparten avgörs inte alls eftersom det sker mot ungdomar som inte varken har kunskaper eller ekonomi, eller medlemskap i facket för att driva frågan. resterande 999 fall avgörs i förhandling.

Lägg av att svara när ni bara spekulerar!
Citera
2025-06-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snus420
Hej alla flashbackare. Befinner mig nu i en situation som jag aldrig varit i förut. Blev uppsagd från mitt jobb för ett tag sedan nu, facket hittade dock fel i mitt uppsägningsavtal och via förhandling förlängde uppsägningstiden till den 20:e juni. Den 20:e juni ringde chefen mig och frågade om jag ville jobba kvar tills augusti månad ut.
Min fråga är om jag nu tackar nej till detta erbjudande av min chef, har jag fortfarande möjlighet att få ersättning av min a-kassa (byggnads) från och med den 23:e juni?
Någon som varit i samma sits?
Vill verkligen ha ett annat jobb och tål nästan inte detta nå mer, är väldigt redo att söka nytt.
Tack i förhand för alla tips och svar

Ett svar: Nej du har inte rätt att få ut A-kassa om du tackat nej till en förlängning av uppsägningstiden:
Däremot skall du absolut söka nytt jobb: Då du är uppsagd har du rätt att göra det under arbetstid och du har även rätt att gå på intervjuer under den tiden.
Sen rent juridiskt så har du lättare att avlsuta din anställning under den förlängda uppsägningstiden.
Så mitt råd till dig: Jobba kvar för att säkerställa din försörjning: Men var extremt aktiv med att söka nya jobb:
Citera
2025-06-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ett svar: Nej du har inte rätt att få ut A-kassa om du tackat nej till en förlängning av uppsägningstiden:
Däremot skall du absolut söka nytt jobb: Då du är uppsagd har du rätt att göra det under arbetstid och du har även rätt att gå på intervjuer under den tiden.
Sen rent juridiskt så har du lättare att avlsuta din anställning under den förlängda uppsägningstiden.
Så mitt råd till dig: Jobba kvar för att säkerställa din försörjning: Men var extremt aktiv med att söka nya jobb:

Ni missförstår. Han har redan suttit av sin förlängda uppsägningstid nu. Troligen blev han uppsagt i maj, fick kanske gå på dagen eftersom det inte framgick hur lång hans uppsägningstid var - och arbetsgivaren inte vill betala för uppsägningstiden- men facket gick in och sa att "nähä du" - hanb har rätt till en betald uppsägningstid på en månad -vilket är det vanligaste - så han fick stanna kvar med sista datum 20:e juni. Sen om han blev arbetsbefriad under tiden eller fick jobba t.o.m 20 juni spelar inte så stor roll eftersom det är nu passerat och han har fullföljt sitt kontrakt och arbetat sin sista dag? Då spelar det ingen roll om en arbetsgivare ångrar att han sparkat hen för tidigt och erbjuder honom typ 40 000 kr i löneförhöjning för att fortsätta jobba (dvs en ny visstidsanställning om 2 månader)- när han tidigare blivit sparkad? Har du läsförståelse problem?

Eller är det jag som missuppfattar? Bara för att en chef frågar om han vill fortsätta jobba ytterligare 2 månader är ju inte samma sak som att man förlänger en uppsägningstid. Att förlänga en uppsägningstid måste ha skäl och kan väl knappas göras hursomhelst? Finns det ens laglig rätt för en arbetsgivare att säga att "du måste jobba här 5 månader till" på sin absolut sista dag?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-24 kl. 11:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in