• 1
  • 2
2025-06-23, 14:24
Medlem
Hej alla flashbackare. Befinner mig nu i en situation som jag aldrig varit i förut. Blev uppsagd från mitt jobb för ett tag sedan nu, facket hittade dock fel i mitt uppsägningsavtal och via förhandling förlängde uppsägningstiden till den 20:e juni. Den 20:e juni ringde chefen mig och frågade om jag ville jobba kvar tills augusti månad ut.
Min fråga är om jag nu tackar nej till detta erbjudande av min chef, har jag fortfarande möjlighet att få ersättning av min a-kassa (byggnads) från och med den 23:e juni?
Någon som varit i samma sits?
Vill verkligen ha ett annat jobb och tål nästan inte detta nå mer, är väldigt redo att söka nytt.
Tack i förhand för alla tips och svar
Citera
2025-06-23, 14:39
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snus420
Hej alla flashbackare. Befinner mig nu i en situation som jag aldrig varit i förut. Blev uppsagd från mitt jobb för ett tag sedan nu, facket hittade dock fel i mitt uppsägningsavtal och via förhandling förlängde uppsägningstiden till den 20:e juni. Den 20:e juni ringde chefen mig och frågade om jag ville jobba kvar tills augusti månad ut.
Min fråga är om jag nu tackar nej till detta erbjudande av min chef, har jag fortfarande möjlighet att få ersättning av min a-kassa (byggnads) från och med den 23:e juni?
Vill verkligen ha ett annat jobb och tål nästan inte detta nå mer, är väldigt redo att söka nytt.

Nej. Du rapporterar antal arbetade timmar eller procent till af.
Citera
2025-06-23, 14:39
Medlem
Juridiskt sett så har dom redan sagt upp dig.

Att du har fått chans till förlängning borde betyda en ny anställningsform.

Det vill säga projekt eller visstid.

Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt.

Så för A-kassan behöver dom ju inte veta om att du blivit erbjuden.

För dig själv så är det alltid skönt och ha jobb och pengar.

A-kassa är verkligen ingen dans på rosor och är krångligt med höga krav.

Så rådet är alltid och bita ihop och sök medans du har jobb. Du har alltid lättare att hitta jobb som anställd än uppsagd!

Nu kill gissar jag lite på med din uppsägning. Men är det så att chefen frågar dig så är det ju inget formellt.
Citera
2025-06-23, 15:10
Medlem
Som ovanstående skrev.

Däremot kan det faktiskt vara så att när facket har tagit hand om din sak, fått din uppsägning förlängt, så kan chefen mycket väl meddela facket att du tackade nej till förlängd uppsägning vilket han antagligen kommer göra när du blev ett fall för dem. För annars uppstår frågor som chefen inte vill ha.
Vad kan facket göra då? Jo dom kan rapportera till A-kassan vad som skett, vilket är mest sannolikt.

Sker detta så får du 45 karensdagar, muntligt är lika giltigt som skriftligt i detta fall.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-06-23 kl. 15:13.
Citera
2025-06-23, 15:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Mitt tips är att kontakta facket omedelbart. Innan du tar upp det med arbetsgivaren.
Citera
2025-06-23, 15:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Nej, du kan inte ha lön och A-kassa samtidigt.
Citera
2025-06-23, 20:48
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Du riskerar absolut en avstängning från A-kassan om det kommer till deras kännedom om att du tackat nej till erbjudet arbete. Jag vet inte hur arbetsgivarintygen är utformade nu för tiden men det är sannolikt att frågan om erbjudet arbete finns med. Vill du gå över på A-kassa direkt gäller det alltså att du snackar med din arbetsgivare om att inte skriva in det i arbetsgivarintyget. Säg typ att du har ett nästan garanterat jobb i början av augusti. Dra en vals helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Juridiskt sett så har dom redan sagt upp dig.

Att du har fått chans till förlängning borde betyda en ny anställningsform.

Det vill säga projekt eller visstid.

Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt.

Så för A-kassan behöver dom ju inte veta om att du blivit erbjuden.

För dig själv så är det alltid skönt och ha jobb och pengar.

A-kassa är verkligen ingen dans på rosor och är krångligt med höga krav.

Så rådet är alltid och bita ihop och sök medans du har jobb. Du har alltid lättare att hitta jobb som anställd än uppsagd!

Nu kill gissar jag lite på med din uppsägning. Men är det så att chefen frågar dig så är det ju inget formellt.
Du har fel, det finns absolut inget som säger att det inte går att förlänga uppsägningstiden utan att det blir en ny anställning. LAS anger minsta uppsägningstid och inget annat.
Citera
2025-06-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du riskerar absolut en avstängning från A-kassan om det kommer till deras kännedom om att du tackat nej till erbjudet arbete. Jag vet inte hur arbetsgivarintygen är utformade nu för tiden men det är sannolikt att frågan om erbjudet arbete finns med. Vill du gå över på A-kassa direkt gäller det alltså att du snackar med din arbetsgivare om att inte skriva in det i arbetsgivarintyget. Säg typ att du har ett nästan garanterat jobb i början av augusti. Dra en vals helt enkelt.

Du har fel, det finns absolut inget som säger att det inte går att förlänga uppsägningstiden utan att det blir en ny anställning. LAS anger minsta uppsägningstid och inget annat.

Absolut, dock kan en arbetsgivare inte bara ta tillbaka en uppsägning heller.

”Du förresten du får inte sparken du får jobba 1 månad till”.

Är du uppsagd så är du uppsagd. Om du ska komma tillbaka så är det en förhandlingsbar kan vara så att du vill ha ditt jobb tillbaka och du blir återanställd med samma uppsägningstid som du har sen innan, eller så kommer ni överens om att jobba en månad till.

Kom ihåg att utan jobb osv så kan det bli svårare med banklån osv.
Citera
2025-06-23, 23:14
Citat:

Tackar du nej till arbete så har du inte rätt till a-kassa för den perioden. Har varit med om en kollega som sades upp och förhandlade om tiden. Hon fick ingen ersättning.

Nu verkar du vara med i facket, så ring dem. Det är de som ska hjälpa dig med juridik. Alltid fråga dem innan man skriver på så man vet vad man gör!
Citera
2025-06-23, 23:19
Citat:
Absolut, dock kan en arbetsgivare inte bara ta tillbaka en uppsägning heller.

”Du förresten du får inte sparken du får jobba 1 månad till”.

Är du uppsagd så är du uppsagd. Om du ska komma tillbaka så är det en förhandlingsbar kan vara så att du vill ha ditt jobb tillbaka och du blir återanställd med samma uppsägningstid som du har sen innan, eller så kommer ni överens om att jobba en månad till.

Kom ihåg att utan jobb osv så kan det bli svårare med banklån osv.

Utan att veta, men det kan vara så att arbetsgivaren inte har följt LAS och att det var därför uppsägningstiden förlängdes. Då har det skett en felaktig och olaglig uppsägning som måste göras om på rätt grunder.
Citera
2025-06-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Utan att veta, men det kan vara så att arbetsgivaren inte har följt LAS och att det var därför uppsägningstiden förlängdes. Då har det skett en felaktig och olaglig uppsägning som måste göras om på rätt grunder.

En uppsägning som bryter mot LAS brukar inte tas tillbaka, som tex tur ordning osv. Brukar sluta med uppsägning men med skadestånd beroende på hur man jobbat.

Skadestånd räknas som böter och ej avdragsgillt för förtaget, som högst är det 2 års löner och som minst 3 månaders löner.
Citera
2025-06-23, 23:28
Citat:
En uppsägning som bryter mot LAS brukar inte tas tillbaka, som tex tur ordning osv. Brukar sluta med uppsägning men med skadestånd beroende på hur man jobbat.

Skadestånd räknas som böter och ej avdragsgillt för förtaget, som högst är det 2 års löner och som minst 3 månaders löner.

Tillhör du en av dem som tror att allt avgörs i rätten? Personen i fråga påtalade att facket var inblandade och att tiden är förlängd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in