2025-06-23, 11:15
Medlem
Eromars avatar
Jag har hört Stayin' Alive av Bee Gees så länge jag kan minnas, och alltid sett den som en oseriös discodänga.
Men igår lyssnade jag på texten och insåg att den kanske handlar om att få folk med självmordstankar att välja livet.
Det finns ett mörker i texten som på något sätt inte fångas upp, är jag ensam om detta?
Jag har aldrig hört någon annan tolka den så, folk verkar mest se den som trams.
Lite sjukt egentligen att man står och dansar till en låt som kanske handlar om psykisk kollaps?

Någon som tänkt samma?

PS

Jag fick nu höra att dessutom har låten ett tempo som anses vara idealt med HLR hjärtkompressioner .
Tvivlade på detta var sant men hittade video om HLR.

https://www.youtube.com/watch?v=-A0nAKWTewI
Senast redigerad av Eromar 2025-06-23 kl. 11:22.
Citera
2025-06-23, 11:23
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Robin recalls, "The subject matter of 'Stayin' Alive' is actually quite a serious one; It's about survival in the streets of New York, and the lyrics actually say that". Barry Gibb reflects, "Everybody struggles against the world, fighting all the bullshit and things that can drag you down. And it really is a victory just to survive. But when you climb back on top and win bigger than ever before, well that's something everybody reacts to everybody".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stayin%27_Alive

Varför starta en tråd när en googling kan besvara din fråga?
Citera
2025-06-23, 11:35
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Robin recalls, "The subject matter of 'Stayin' Alive' is actually quite a serious one; It's about survival in the streets of New York, and the lyrics actually say that". Barry Gibb reflects, "Everybody struggles against the world, fighting all the bullshit and things that can drag you down. And it really is a victory just to survive. But when you climb back on top and win bigger than ever before, well that's something everybody reacts to everybody".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stayin%27_Alive

Varför starta en tråd när en googling kan besvara din fråga?

Jag googlade faktiskt, men Google filtrerade bort låten helt ur sökningen och gav mig bara resultat som handlade om självmord i allmänhet även på engelska.
Och att något står på Wikipedia är rätt ointressant i det här fallet, det jag tog upp handlar ju mer om upplevelse än fakta.

Jag har hört Stayin’ Alive i typ 30 år utan att uppfatta något mörker alls , det slog mig först igår.
Det är det som gör det så märkligt att låten är nästan perfekt maskerad, eller misslyckad kanske?
Citera
2025-06-23, 11:51
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Jag googlade faktiskt, men Google filtrerade bort låten helt ur sökningen och gav mig bara resultat som handlade om självmord i allmänhet även på engelska.
Och att något står på Wikipedia är rätt ointressant i det här fallet, det jag tog upp handlar ju mer om upplevelse än fakta.

Jag har hört Stayin’ Alive i typ 30 år utan att uppfatta något mörker alls , det slog mig först igår.
Det är det som gör det så märkligt att låten är nästan perfekt maskerad, eller misslyckad kanske?

Så du menar att vad personen som skrev låten säger att den handlar om är ointressant eftersom det står på wikipedia?
Citera
2025-06-23, 11:54
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Så du menar att vad personen som skrev låten säger att den handlar om är ointressant eftersom det står på wikipedia?

Nej absolut inte, men du ansåg att tråden i sig var helt onödig för att man kunde googla,
Och då menar jag att på den punkten spelar de ingen roll .
Förstår du nu ?

Det finns flera lager i tråden.
Citera
2025-06-23, 14:08
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Många lyssnare fokuserar på refrängen och den allmänna stämningen snarare än på själva handlingen i texten.
Det gör att låten kan användas i många olika sammanhang – även när det handlar om stress, förändring eller till och med en mental kollaps.

Ganska mycket musik med mörkare inslag går förbi som glada melodier , även om man kan engelska så hör man bara men inte lyssnar på texterna.
Känner till flera såna låtar men "Stayin Alive" har gått helt förbi för min del , allt jag associerar är mest pekande finger dansen.
Citera
2025-06-23, 14:12
Avstängd
Tanachs avatar
det är väldigt vanligt att många lyssnare uppfattar musiken snarare än texten, särskilt när det gäller melodier som är glada men har mörkare texter. Det är en intressant psykologisk effekt: musiken skapar en känsla, medan texten ibland försvinner i bakgrunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Ganska mycket musik med mörkare inslag går förbi som glada melodier , även om man kan engelska så hör man bara men inte lyssnar på texterna.
Känner till flera såna låtar men "Stayin Alive" har gått helt förbi för min del , allt jag associerar är mest pekande finger dansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in