• 1
  • 2
2025-06-22, 21:04
Medlem
Jag har försökt utforska färsk sill i helgen!

Hur ser marknaden egentligen ut?
Är färsk sill tillgänglig för mittelsvensson?

Min erfarenhet:
Mamma stekte det när jag var liten, troligen fryst förpackad fryst "Lysekils sillflundra" som säljs överallt. Den kan ha lite skarp fisksmak om man inte lakar ur den ordentligt.
(Sillflundra är ett sätt att filea strömmingen)

Gick förbi delidisken innan midsommar och såg att de hade strömming relativt billigt, nästan slutsåld.
Jättegod men vissa fileer var sjukt små!? Östersjön?
Smakade faktiskt en rå och var som fin sushi! Annars ska man frysa den för att döda ev. parasiter

Gick i några matbutiker och hittade strömming hos Citygross i egen förpackning, fångad i Atlanten, dessa fileer var betydligt större, även sjukt goda.

Vad är er uppfattning?
Brukar det finns sill där det säljs färsk fisk? Endast vid högtider?
Hinkarna med saltsill är betydligt vanligare i matbutiken, är det de som restaurangerna använder?
Men majoriteten blir inlagd?

Gillar svensson stekt sill? Eller föredrar de inlagd senapsill löksill etc?
Ser inte stekt sill serveras som dagens lunch för ofta?
Din uppfattning?
Senast redigerad av robinluva 2025-06-22 kl. 21:08.
Citera
2025-06-22, 21:07
Medlem
Färsk vs salt stekt:

Båda går alldeles utmärkt att steka – men det beror lite på vad du är sugen på!

Färsk sill (eller strömming) är mildare i smaken och perfekt att panera och steka gyllene. Den blir riktigt god om du marinerar den i filmjölk och senap innan panering – det ger både smak och saftighet. Servera gärna med kokt färskpotatis, skirat smör och lingon för en klassisk touch1
.

Salt sill, å andra sidan, har en kraftigare och mer distinkt smak. Den behöver vattnas ur i kallt vatten i 10–12 timmar innan tillagning. Efter det kan du panera och steka den precis som färsk sill. Den är fantastisk ihop med gräddkokt lök och kokt potatis – en riktig husmansklassiker
Citera
2025-06-22, 21:10
Medlem
Behöver inte diskutera surströmming här men en intressant kommentar från chatgpt

Citat:
Surströmming ej hållbart fiske, varför gör man inte sursill från Atlanten?
Bra fråga! Surströmming görs traditionellt av Östersjösill, som är mindre och magrare än Atlantsillen. Den typen av sill anses ha rätt konsistens och smakprofil för fermenteringsprocessen – mindre fetthalt gör att den inte härsknar lika lätt under jäsningen. Atlantsill är ofta fetare och större, vilket påverkar både fermenteringen och smaken. Dessutom har surströmming en stark kulturell koppling till Norrland och Bottenviken, där traditionen uppstod på grund av brist på salt – en metod för att bevara fisken ändå.

Men du är inne på något – med dagens hållbarhetsfokus borde sursill från andra sillar vara intressant att utforska. Det finns faktiskt en växande intresse för alternativa fermenteringstekniker och nya råvaror. Skulle du prova “surmakrill” om någon vågade göra det? 😄
Citera
2025-06-22, 21:34
Medlem
En kollega till mig var väldigt god vän med en fiskare i bohuslän. Han sa att fiskare är mindre ärliga än bilhandlare. De ljuger alltid om när fisken är uppdragen.
Citera
2025-06-22, 22:03
Medlem
makuhiras avatar
Vill inte vara den som är den, men strömming är enbart från Östersjön(norr om Kalmar) så finns ingen strömming från Atlanten.

Jag gillar nästan all strömming/sill. Det bästa som finns är knäckebröd, böckling o potatis samt dill.

Var faktiskt länge sedan jag såg stekt strömming på krogen. Vet inte varför man knappt ser det längre.
Citera
2025-06-22, 22:30
Medlem
Stenballes avatar
Kul felskrivning i rubriken.

"Bängen trålar - sillen trålas
Tråd om sill - sill i garn
Sill på krok - sill till tok"
Citera
2025-06-22, 22:39
Medlem
Sereenas avatar
Förr i tiden så fanns det alltid färsk sill(strömming) i kyldisken, och den var riktigt billig med, köpte bla för att mata min sköldpadda som jag hade då (jag fick den av en polares päron, och blev tvungen att placera om den då den då den blev för stor att ha i en liten lägenhet) men det blev en del panerad och stekt med.

Större butiker hade nästan alltid tunnor med salt sill som man plockade i lösvikt, minns att vi rotade igen tunnorna i jakt på honor med rom och sen åts det stekt salt sill med löksås och potatis.

Numera ser man det inte så mycket längre, samma sak med makrill, förut så hade typ alla butiker fryst makrill, men nu så är det sällsynt.
Senast redigerad av Sereena 2025-06-22 kl. 22:46.
Citera
2025-06-22, 23:17
Medlem
pn222jws avatar
"Sotare"... en grillad variant, har jag inte ätit sen 1980talet.
Citera
2025-06-23, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Förr i tiden så fanns det alltid färsk sill(strömming) i kyldisken, och den var riktigt billig med, köpte bla för att mata min sköldpadda som jag hade då (jag fick den av en polares päron, och blev tvungen att placera om den då den då den blev för stor att ha i en liten lägenhet) men det blev en del panerad och stekt med.

Större butiker hade nästan alltid tunnor med salt sill som man plockade i lösvikt, minns att vi rotade igen tunnorna i jakt på honor med rom och sen åts det stekt salt sill med löksås och potatis.

Numera ser man det inte så mycket längre, samma sak med makrill, förut så hade typ alla butiker fryst makrill, men nu så är det sällsynt.

Saknar också sillen som fanns i tunnor på den gamla goda tiden!
Vår lilla butik på landet hade dessa (var på 60-talet som mitt minne kommer ifrån).

Sillen skulle vattnas ur, stekas som Du säger med god löksås och kokt potatis. Rommen var godast i mitt tycke.

Detta var på den tiden mycket billigt och sågs kanske som fattigmansmat.
Citera
2025-06-23, 08:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Saknar också sillen som fanns i tunnor på den gamla goda tiden!
Vår lilla butik på landet hade dessa (var på 60-talet som mitt minne kommer ifrån).

Sillen skulle vattnas ur, stekas som Du säger med god löksås och kokt potatis. Rommen var godast i mitt tycke.

Detta var på den tiden mycket billigt och sågs kanske som fattigmansmat.

Det fanns iaf en bit in på 90 talet här utifrån det hus vi bodde i när jag minns att jag åt det sist.
Citera
2025-06-23, 13:15
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Mmm... Saknar den stora, feta islandssillen på tunna. Den blev ju tyvärr mer eller mindre utfiskad. Det är inte så långe sedan mina butiker fick in färsk strömming på tisdagar, kostade typ nada, runt 20 spänn kilot. Nu har jag inte sett färsk strömming här på åratal.
Citera
2025-06-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Den blev ju tyvärr mer eller mindre utfiskad. Det är inte så långe sedan mina butiker fick in färsk strömming på tisdagar, kostade typ nada, runt 20 spänn kilot. Nu har jag inte sett färsk strömming här på åratal.

Man får fortfarande strömming i stockholms skärgård på försommaren men långt från dom
oändliga fångsterna som man fick för 20 år sedan.

Trålare från Orust och Tjörn trålar upp allt ute till havs och säljer till norrmännen som
foder till laxen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in