Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
Jag fick svar från chatgpt nu som sa att vattenhöjningen motsvarar ca 14 sjöar av vätterns storlek och djup. Det kan ju vara fel, men säg mellan 10 och 20 Vättern kanske?
Det blir till att gräva gropar som mellan tummen och pekfingret vardera är 10x5 mil och 50 meter djupa.
I Sahara t ex. Varje år.
Spännande tanke.
Ett spadtag i taget blir mycket över tid. Tyskarna kan väl köra ner deras stora kolmaskingrävare och varför inte dammsuga iväg all sand upp på rullband? Frågan är väl om det är berg i marken eller annat hårt material. Då blir det rejält dyrt att gräva hål.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du kan väl i så fall börja med att gräva en kanal hit där det redan är under havsnivån:
https://en.wikipedia.org/wiki/Qattara_Depression
Du får själv skriva miljökonsekvensbeskrivningen.
En annan plats med samma möjlighet. Det går att bygga i moduller så kan man delvis "testa" innan man går all in. Om inte landet har något värde eller att något liv växer eller strövar över landet. Varför vill man inte få lite energi och vatten, även om det är saltvatten in i sitt land?
Varför jag valde just platsen tidigare är en lösning på världsprobelm där en stor del av global handel går via Hormuzsundet. Med en ny kanal skapas en annan väg och minskar globala risker till ett enskild land går banans. Som många länder verkar göra idag.
Haha . Med en överslagsräkning tror jag att det positiva överväger men frågan är osäker då jag nu inte vet om något liknande gjorts i historien. Hur positivt är det om djurliv blossar upp och klimatet blir mer mänskligt anpassat? Hur mycket värde ligger i det? Land som tidigare var öken och i stort sett värdelöst kan bli oaser av grönska och liv!
De som arbetar inom området borde lägga lite tankar bakom och överdriva de positiva effekterna precis som de överdriver de negativa så blir det nog jämnt ut, lagom och realistiskt utfall av deras miljökonsekvensanalys.