2025-06-22, 18:39
Medlem
LittleFishs avatar
Bara ge fan i vad andra gör för du är inte i deras kropp i vilket fall. Dessutom finns det inga människor som har perfekta liv. Det är en omöjlighet. Vi ser dessutom bara det folk vill att man ska se och det skapar ångest från deras sidan.
Gör så mycket eller så lite som gör att ditt liv blir bättre/roligare. Allt annat ger inget att grubbla över. Varför lägga energi på sånt du inte kan göra nått åt?
Jämförelse är glädjens tjuv.
Citera
Medlem
Om du går till vårdcentralen så får du hjälp, medicinen i dag är bra men drt tar några veckor sen mår du toppen.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaksmularen
Vänner, intressen, hyfsat jobb etc skapar flera ytor där du kan skaka av dig/få distans till delar av livet som är svåra eller suger. Det är så folk gör, för alla har delar av livet som suger. Förstår att kanske vägen dit är lång, men kan du hitta någon eller ett par personer du connectar med? Har du något nischat intresse du kan träffa någon igenom? Låter som du behöver komma ut ur ditt huvud och bryta mönster. Annars, om du inte är instabil, psykadelika. Det kan bryta barriärer men kräver att du är tillräckligt mentalt stabil.

Man måste skapa andra arenor där man kan ha roligt eller känna tillfredsställelse.

Livet går ut på att lösa problem, då det enda säkra i livet är att vi kommer drabbas av problem och kriser oavsett vår sociala och ekonomiska och hälsostatus.
Jag trodde länge innan att det perfekta livet går ut på att inte ha några problem men det är en utopi.
Folk drabbas av olyckor, sjukdomar, nära vänners illojalitet, svikna löften, otrohet, brott, olösliga konflikter inom familjen, på arbetsplatser,

jobbiga grannar- min arbetskollega köpte en villa och grannen bredvid super och spelar hög musik och grillar nästan varje dag. Matos, skrik och hög musik gör att man måste ha stängda fönster på sommaren men inte ens det hjälper.
Grannen gillar också att meka i garaget, borrar och donar hela dagarna.
Hans katter kommer över och pissar, katturin lukt överallt.

Citera
2025-06-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Lever du ditt eget liv för dig själv, eller för alla andras skull?
Tror du att alla andra lever för sig egen skull, eller för din skull?

Om din granne mår bra, så borde det generera i att även du mår bra, inte tvärtom.

Om du inte mår bra i ditt liv, så råder jag dig till att sätta dig ner och klura ut vad som gör dig på bra humör, vad du gillar att göra där du mår bra, och sen omsätter du den tanken till att skaffa ett arbete som ligger i den genren.

Då kanske det blir lite lättare att kliva upp varje morgon?

kloka och tänkvärda ord
Citera
2025-06-22, 18:49
Medlem
Sluta jämför dig med andra så vänder det ska du se.
Förefaller som att ditt illamående beror på just jämförelser.
Citera
2025-06-22, 18:50
Medlem
Få har perfekt. När jag mötte på gatan en person utan händer hade mobilen balanserat på handleden sa jag till mig själv att aldrig i helvete klaga på mitt eget liv.
Mått dåligt till och från sen tonåren men vägrat ge upp och dö. Vill leva. Nu mår jag äntligen bra och har de bra.
Citera
2025-06-22, 19:19
Medlem
zombie-nations avatar
Det ingår ju i fobisk personlighetsstörning att man tror att andra har det så bra. När det är sjukligt kan man inte bara sluta med det. Det är inte lätt att bygga självkänsla, men man kan börja med att inse att alla människor har ett egenvärde.
Citera
2025-06-22, 19:22
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Ja jag mår dåligt, ja jag kanske är bitter, men jag mår skit rent psykiskt. Vantrivs på mitt arbete och jag ser konstant glada människor överallt som gör roliga saker.

Vad ska jag göra för att få ett lika perfekt liv som mina medmänniskor? 🥺
Har du mått dåligt länge? Känner du dig ensam? Det är enbart du som kan göra något åt saken. Ingen kommer att trolla ditt liv roligt åt dig. Tänk att du är 80år,vad kommer du att önska då att du gjorde nu?

Gör dem sakerna nu. Livet är kort min vän.
Citera
2025-06-22, 19:23
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Ja jag mår dåligt, ja jag kanske är bitter, men jag mår skit rent psykiskt. Vantrivs på mitt arbete och jag ser konstant glada människor överallt som gör roliga saker.

Vad ska jag göra för att få ett lika perfekt liv som mina medmänniskor? 🥺

Till att börja med; det finns hjälp emot depression. 🤗

Sen är det som visas upp på SoMe bara den "glättiga sidan" av livet i många fall. Du vet inte alls vad som finns och händer bakom fasaderna.

Med det sagt; Det finns en del du kan göra själv! Jag lever själv med kronisk migrän, men lever ändå ett "lyckligt liv". Givetvis har jag skov i sjukdomen som gör att jag tillfälligt måste sakta ned livet just då, men annars ser jag till att alltid ha små roliga saker att se fram emot i vardagen. Det kan vara en fika med en kompis, föreningsaktiviteter, ett författarsamtal, eller en vernissage på museum. Var lite "din egen lyckas smed" och fyll kalendern, i den mån du orkar såklart, med saker som får dig att må bra.
Citera
2025-06-22, 19:37
Medlem
Det finns knappt några "perfekta" liv. Kan du komma med ett enda exempel på nån som har ett perfekt liv så kan säkert nån av oss på flash få fram hur det egentligen står till med deras liv.

Var tacksam och glad över att du är frisk. Fokusera på ditt liv och tävla endast med dig själv och inte andras, som du uppfattar det, perfekta liv.
Citera
2025-06-22, 20:29
Medlem
hieroboams avatar
Var glad för deras skull då om du på riktigt tror att de är glada! Alla har sina problem, du är inte ensam.
Citera
2025-06-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Har du mått dåligt länge? Känner du dig ensam? Det är enbart du som kan göra något åt saken. Ingen kommer att trolla ditt liv roligt åt dig. Tänk att du är 80år,vad kommer du att önska då att du gjorde nu?

Gör dem sakerna nu. Livet är kort min vän.

Ja jag har mått dåligt sedan början av tonåren och känner mig ensam. Men det lustiga är att jag ändå har ett extremt stort behov av att vara just själv, sociala kontakter dränerar mig något enormt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in