• 4
  • 5
Igår, 02:06
Medlem
Tanachs avatar
Muslimer har ofta tydliga och legitima skäl för att bosätta sig i Sverige: konflikt, förföljelse, ekonomiska möjligheter eller studier.

Deras val att utöva sin religion i Sverige beror inte på att islam är dåligt, utan på att de söker ett bättre liv för sig själva och sina barn.

Men jag kan fortfarande hålla med om att Sverige är otrognas land och borde inte vara ett val att flytta till.

Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag får det inte att gå ihop att om islam är så bra ,varför vill de bo i en lägenhet i tex Avesta för att utöva sin religion?

Om jag är katolik varför vill jag i Bagdad om allt var bra i tex Irland?

Har de rakt ut förklarat varför de har kommit till Sverige?
Senast redigerad av Tanach Igår kl. 02:09.
Citera
Igår, 10:06
Medlem
För att kunna leva på skattebetalarnas pengar och slippa arbeta
Citera
Igår, 10:59
Medlem
psaks avatar
Helt enkelt för att våra länder varit så s k snälla att vi har öppnat våra gränser för dem. Det behöver vi nog inte deras ord för att förstå.
Vi tillåter dem fortsätta vara muslimer i våra generösa länder där vi ger även icke-medborgare bidrag livet ut.
Östeuropa ligger närmare Mellanöstern utan att få mängder av s k flyktingar därifrån, trots alla krig och misär.

DOCK är ju detta inte något fatalistiskt som en del tror utan bara för att de kanske har bra skäl att flytta därifrån och hit så ska ju inte vi TILLÅTA det.
Som våra samhällen har påverkats av att vi gjorde det (i den här gigantiska omfattningen) bevisar det ju att det var ett av våra misstag.
Citera
Igår, 12:21
Medlem
Blaskas avatar
Var väl inte så goda utsikter i hemlandet.
Citera
Igår, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
För att kunna leva på skattebetalarnas pengar och slippa arbeta

Finns väldigt många muslimer som arbetar i Sverige, detta måste du missat helt? Sedan är det självklart svårt att få ett jobb. Lika så är det relativt svårt även för en svensk med lågutbildning eller utbildning i fel yrke. Ska du hitta invandrare med hög arbetslöshet så ska du inte titta på musliner i stort utan t ex de från Somalia här är det få som har jobb cirka 25 procent.
Citera
Igår, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Var väl inte så goda utsikter i hemlandet.

Nä de lär inte fly för att de har en viss religon utan för levnadsförhållandena i regimen de flyr ifrån. Men visst SD-trollen tror givetvis de inbytt flyr för att få soc och gratis lägenhet. När de allra flesta får jobb och kan försörja sig dock inte från dag ett.
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Nä de lär inte fly för att de har en viss religon utan för levnadsförhållandena i regimen de flyr ifrån. Men visst SD-trollen tror givetvis de inbytt flyr för att få soc och gratis lägenhet. När de allra flesta får jobb och kan försörja sig dock inte från dag ett.
Haha, källa på att ”de allra flesta får jobb”.
Enligt tex svenskt näringsliv blir majoriteten nämligen aldrig självförsörjande här i Sverige.
Citera
Igår, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Haha, källa på att ”de allra flesta får jobb”.
Enligt tex svenskt näringsliv blir majoriteten nämligen aldrig självförsörjande här i Sverige.

Ungefär 70 procent som är födda utomlands har jobb ännu högre om man räknar med de som är födda av utländska föräldrar.

Arbetslöshet är mer kopplat till utbildning än om du är född i landet. Arbetslösheten bland svenskar som saknar gymnasieutbildning är allt annat än låg.
Citera
Igår, 16:31
Medlem
Citat:
Ungefär 70 procent som är födda utomlands har jobb ännu högre om man räknar med de som är födda av utländska föräldrar.

Arbetslöshet är mer kopplat till utbildning än om du är född i landet. Arbetslösheten bland svenskar som saknar gymnasieutbildning är allt annat än låg.
Jag efterfrågar fortfarande källa. Det jag läst, tex det jag länkar nedan, säger något annat..
https://entreprenorskapsforum.se/202...lvforsorjande/
Citera
Igår, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Jag efterfrågar fortfarande källa. Det jag läst, tex det jag länkar nedan, säger något annat..
https://entreprenorskapsforum.se/202...lvforsorjande/

Här är en källa t ex https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...a_1210645.html

Din källa pratar om självförsörjning. Det är väl trots att relativt bra att 50 procent är självförsörjande efter 4 år. En född svensk är väl knappt självförsörjande de första 25 åren.
Citera
Igår, 23:27
Medlem
Citat:
Här är en källa t ex https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...a_1210645.html

Din källa pratar om självförsörjning. Det är väl trots att relativt bra att 50 procent är självförsörjande efter 4 år. En född svensk är väl knappt självförsörjande de första 25 åren.
Det står inget om att 50 procent skulle vara självförsörjande efter 4 år. Däremot nämner de ordet sysselsättning, som ofta är något helt annat. Tex räknas föräldralediga och folk på SFI, samt folk i arbetsförmedlingens åtgärder som sysselsatta. Alltså folk som lever på skattemedel, ofta rena bidrag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in