2025-06-24, 10:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja jag tror allmänt vi blir för bekväma, även om det inte gäller mig... ....Men jag tror det finns hopp. Min teori jag följer just nu är att jag kompenserar för skräpmaten genom att ibland ha fruktstunder och kanske ibland nyttig sallad till den lite sämre maten.

Stressen är förödande.

Jag tror inte vi är särskilt lyckliga heller även om det sägs att vi tillsammans med Finland är ett lyckligt folk.
Bland den äldre befolkningen ökar också användandet av sömnmedel och det är ett tecken som tyder på att något är fel.
USA håller på att få en läkemedelsbubbla, kostnaderna katastrof-ökar, snittamerikanen över 65 äter 8 olika mediciner. Alla kan bevisas förlänga livet via studier, men jag tror inte på detta, det är falsk statistik skapad av gigantiska läkemedelsföretag. Så jag har ett minimalistiskt tänk om mediciner. Något säger mig att 100-åringarna på Sicilien äter noll mediciner. Man ska förlänga livet med livskvalitet, inte på konstgjord väg.
Citera
2025-06-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
USA håller på att få en läkemedelsbubbla, kostnaderna katastrof-ökar, snittamerikanen över 65 äter 8 olika mediciner. Alla kan bevisas förlänga livet via studier, men jag tror inte på detta, det är falsk statistik skapad av gigantiska läkemedelsföretag. Så jag har ett minimalistiskt tänk om mediciner. Något säger mig att 100-åringarna på Sicilien äter noll mediciner. Man ska förlänga livet med livskvalitet, inte på konstgjord väg.

Håller med, läkemedlen blir en fälla och att skriva ut blir en expeditionsaffär och en "lätt" lösning för läkarkåren. Vi behöver mer av livsstilförändringar.
Citera
2025-06-24, 13:38
Medlem
Monerokungens avatar
Just nu ligger värdena på!

LDL 2.3
HDL 1.7
APOb 0.6
ApoA 1.8
Triglycerider 0.5
CRP 0.3
Blodtryck i vila 113/65
Hba1c 31

Jag hade 14 April

LDL 4.1
APOb 1.1

Har sänkt utan läkemedel. Och då är jag ingen knubbis som äter skitmat och latar mig. Hade ändå höga värden. Troligen genetiskt. Tror och hoppas jag tjänar några år på att leva såhär.

Ska börja en ny form av yoga.
Styrketräning men på rätt sätt.
Bygga upp så jag har optimal hållning med axlar och nacke.
Har aldrig jobbat och är ekonomiskt fri ( Finns för och nackdelar) Men jag har som sagt aldrig någon stress. Perfekt sömn, Vilket jag vet är viktigast av allt.

Det jag är värdelös på det är smidigheten. Jag har 2 barn och får snart mitt tredje barn. Och vill hålla mig frisk så länge jag kan. Men samtidigt inte bli manisk i detta.

Det roliga är att folk tycker jag är dum i huvudet som ens bryr mig om detta. Men vi får se om 20-30 år vem som skrattar. Dessutom finns det någon investering som är viktigare än sin kropp och hälsa?

Folk vill investera, spara pengar, och jobba. Men skiter i sin kropp och sin hälsa
Jag är hellre fattig men pigg glad och positiv.
Än rik och har ont i varje led och massa sjukdomar.

Mina föräldrar har skrämt mig. Jobbat som "slavar" på ett lager i 30 års tid. Tjänar pengar som räcker till hyra, mat , räkningar, bensin. Sen repeat. Har så ont i kroppen att dom äter värktabletter. Dom är runt 60 men kroppen är som 90+.

Det tråkiga med att inte jobba är att det är svårt att få nya vänner, Har inte mycket att göra på dagarna när barnen går i skolan. Så finns för och nackdelar.
Senast redigerad av Monerokungen 2025-06-24 kl. 13:40.
Citera
2025-07-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Sluta ät processad mat.
Undvik alkohol och droger.
Avstå mejeriprodukter från ARLA.
Gå/jogga 15 km per dag
Yoga varje dag.
Sov 8 timmar varje natt.
Undvik kollektivtrafik.
Bosätt dig utanför betong och hyreskasernsområden.

Då kommer du kunna vara pigg och leva ett långt liv om du inte har dåliga gener i släkten.

Varför avstå mejeriprodukter från ARLA? Eller menar du alla mejeriprodukter?
Citera
2025-07-03, 01:44
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Maja
Varför avstå mejeriprodukter från ARLA? Eller menar du alla mejeriprodukter?

Man ska bojkotta alla mejeriprodukter som innehåller Boaver.
Arla köpte ett kemiföretag och dess lösningsförslag och ger den patenterade kemikalien, Bovaer (3-NOP, 3-nitrooxipropanol) till korna. Kemikalier ska man undvika om man vill leva fram till pensionen och ett antal år som pensionär.
Citera
2025-07-03, 08:11
Medlem
Citat:
Arla köpte ett kemiföretag och dess lösningsförslag och ger den patenterade kemikalien, Bovaer (3-NOP, 3-nitrooxipropanol) till korna. Kemikalier ska man undvika om man vill leva fram till pensionen och ett antal år som pensionär.

3-NOP bryts ner till 3-nitroxipropionsyra som redan finns naturligt i kons våm.

Varför och hur tror du att en lite annan mängd av ett naturligt förekommande ämne i kon ska påverka människan mer än det redan gör idag, via mjölk från kor som inte får Bovaer?

Det är för all del bra att vara försiktig med tillsatser men ibland tror jag att det största problemet är att vissa är rädda för precis alla kemiska formelnamn.

Nikotinamidadenindinukleotid och glycerol-3-fosfatdehydrogenas tycker ni säkert låter jättefarligt också och ändå kan ni inte leva utan dem.
Citera
2025-07-03, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
3-NOP bryts ner till 3-nitroxipropionsyra som redan finns naturligt i kons våm.

Varför och hur tror du att en lite annan mängd av ett naturligt förekommande ämne i kon ska påverka människan mer än det redan gör idag, via mjölk från kor som inte får Bovaer?

Det är för all del bra att vara försiktig med tillsatser men ibland tror jag att det största problemet är att vissa är rädda för precis alla kemiska formelnamn.

Nikotinamidadenindinukleotid och glycerol-3-fosfatdehydrogenas tycker ni säkert låter jättefarligt också och ändå kan ni inte leva utan dem.

Allt påverkar ju. Tror du korna mår som vanligt? Väldigt naivt.
Citera
2025-07-03, 21:15
Medlem
Citat:

På Arlas hemsida så ser jag att kemikalien används som tillsats i foder där syftet är att minska på metanutsläppen från kossorna.
Det är snarare hälsosamt för en kossa att få prutta. Man vet ju själv hur ont i magen man kan få av att hålla igen en prutt. Stackars kossan som ska hålla igen sina fiskar för klimatets skull.

Det är inte fisen i sig som är farlig, frågan är hur denna kemikalie påverkar kossorna men också oss människor, särskilt om människan vill passera pensionsåldern.

Tack för din information, nu fick jag lära mig någonting nytt!

https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/information-ring-bovaer/
Citera
2025-07-04, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Maja
På Arlas hemsida så ser jag att kemikalien används som tillsats i foder där syftet är att minska på metanutsläppen från kossorna.
Det är snarare hälsosamt för en kossa att få prutta. Man vet ju själv hur ont i magen man kan få av att hålla igen en prutt. Stackars kossan som ska hålla igen sina fiskar för klimatets skull.

Det är inte fisen i sig som är farlig, frågan är hur denna kemikalie påverkar kossorna men också oss människor, särskilt om människan vill passera pensionsåldern.

Tack för din information, nu fick jag lära mig någonting nytt!

https://konsumentkontakt.arla.se/org...n-ring-bovaer/

Rätt sjukt att vi människor börjat ge kossor medicin mot pruttar . Då kan vi väl ge bovaer till människor också kan man tycka. Samtidigt uppmuntras vi till att flyga mer.
Jag tycker verkligen det är hål i huvudet. Det märks att ledarna måste bytas ut. Inkompetens och dåliga ledare vi har.
Citera
2025-07-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med, läkemedlen blir en fälla och att skriva ut blir en expeditionsaffär och en "lätt" lösning för läkarkåren. Vi behöver mer av livsstilförändringar.
Läkemedel är något nödvändigt ont.
Antibiotika kan påverka eller rent av förstöra en del av ens tarmflora, men det är i regel det bästa alternativet om man fått en svårare åkomma som kräver medicinering för att man ska bli frisk eller rent av överleva och inte dö inom en kort.

Samma gäller många mediciner för äldre men även yngre människor.
Det hade varit bättre utan men under rådande omständigheter så överväger medicinens positiva aspekter de negativa.

Det bästa botemedlet mot säg diabetes 2 är ju bra kost och aktiv livsstil så kan man rent av bli av med sjukdomen.
Men gör man inte detta så kommer medicinering vara nödvändigt för att upprätthålla hälsan, dvs under rådande omständigheter så gör medicinen mer nytta än skada.

Läkare skriver i mycket högre utsträckning ut bra kost och aktiv livsstil på recept i dag än tidigare då man inte ens pratade om det där rådet kunde vara att man ska ta det väldigt lungt om man har fått hjärt och kärlsjukdom istället för att röra på sig och motverka.

Med det är ju mycket lättare att ta en tablett än att faktiskt göra en livsstilsförändring.
Lycka till att förändra överviktiga Per-Eriks 65 vanor som han haft större delen av sitt liv.
I dennes fall så kan mediciner som blodförtunnande mm ge årtionden extra levnadsår istället för att ta dö där vid 60.
Om Per-Erk lagt om livet helt så hade denne antagligen sluppit en rad mediciner och levt med högre kvalitet.

Men att säga att mediciner är dåliga osv tyder ju snarare på att man är en foliehatt som tror att det är en agenda bakom allt och att politiker alltid ljuger mm.
Världen är ytterst sällan konspiratorisk, men folk vill hitta alternativa sanningar för att förklara en komplex värld.
Citera
2025-07-04, 11:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Men att säga att mediciner är dåliga osv tyder ju snarare på att man är en foliehatt som tror att det är en agenda bakom allt och att politiker alltid ljuger mm.
Världen är ytterst sällan konspiratorisk, men folk vill hitta alternativa sanningar för att förklara en komplex värld.
Du glömmer att mediciner är dåliga om priset är så högt att statsbudgeten skenar. Det är inte rimligt att läkemedelsföretagen blomstrar med ozempic som kostar 5000 kr per månad istället för att patienten slutar äta burgare varje dag. Denna medicinkostnad betalas sedan av de som slutat via skatten, och staten göder sina medborgare till feta svin. Och vi vet inte ens vad den medicinen har för bieffekter. Men med ditt argument är bieffekter inget problem, för läkemedelsbolagen kan ju uppfinna ett piller till som tar bort den.

Med ditt argument kan alla små barn dricka Coca Cola istället för mjölk. När de sedan blir feta så kan de ju få ozempic? Men det är en omänsklig ovärdig värld.

Du gör alltså fel när du ur din ekvation lyfter bort mediciners bieffekter och kostnader. Det kan man inte göra. Kallas för att vara en vaxxer Det kan inte finnas för många vaxx i en människokropp enligt en vaxxer. Enligt mig gäller försiktighetsprincipen och snålhetsprincipen.
Senast redigerad av Paris24 2025-07-04 kl. 11:27.
Citera
2025-07-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Enligt egen empiri kan jag inte hålla med. Jag pratar nu generellt om en människas utveckling och inte specifikt om cancerrisk.
Och hur värdefull tror du att din egen empiri är gentemot forskning utförd av personer som faktiskt kan något om ämnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in