2025-06-22, 13:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Scott Ritter säger att USA har en kärnvapenplan för Iran.

https://www.instagram.com/reel/DLMP8...NsOHpwenFqMw==

Det mesta som Scott Ritter säger visar sig inte stämma.

Men i detta fallet kan jag tro honom. Det vore tjänstefel av Iran att inte ha kärnvapenplaner mot alla länder som kan utgöra ett hot mot landet.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Iran’s decade-long hunt for one of the most rare minerals in the world finally paid off, only two months before Israel’s attack on Tehran, which just so happens to be key mineral for defense and renewable energy.

https://insidetelecom.com/iran-disco...-in-the-world/

Undrar om detta har något med saken att göra
Senast redigerad av Masinga 2025-06-22 kl. 13:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Tycker inte det finns så mycket som tyder på högt IQ. Känns mer som att de är kvar på medeltiden. De har haft en chans till diplomati genom att skriva på avtalet men har valt den här vägen istället där man absolut inte har en chans i helvetet. Israel är betydligt mycket mer utvecklat som land och det syns i det här kriget.

Menar du rent teknologiskt så ja, då är Israel långt före.
Vad är IQ för dig?

Empati, musikalitet, matematik, balans, medkänsla, en förmåga att se en större bild, perception, spatial förmåga, konstnärlig förmåga etc. Är IQ och EQ för mig.

Vet inte om Israel visar på det. Gentemot andra länder såsom Palestina och Palestina vice versa.

Tycker de flesta länder framstår som barbariska och egoistiska. Drivna av makt, agenda och pengar. Precis som cynism inom sociala medier och deras förödande konsekvenser på oförstörda unga människor. Lika barbariskt som på Medeltiden. Men på nytt vis. Vems är ansvaret tillslut?
Citera
2025-06-22, 13:28
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är lögn. T.ex. USAs egen underrättelsetjänst har uttryckligen sagt (via sin nya chef, inför den amerikanska kongressen) att Iran INTE försöker skaffa kärnvapen.
Hur ofta ska man lita på "USAs egen underrättelsetjänst"? Är det bara i detta fall vi ska göra det eller brukar du alltid lita på den?
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jag sa inte att Iran ska släppa bomber på New York, men om Iran blockerar oljan kan det få stora konsekvenser för hela världen, inte minst USA.

Du underskattar Iran tror jag.

Ja Iran kan ställa till stora problem med oljetillförseln som drabbar hela världsekonomin. Om Iran vidtar en sådan åtgärd gissar jag på att det blir ett mer omfattande krig mot landet där även flera länder kommer att ställa sig bakom militära stridsåtgärder mot Iran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Vilket skulle garantera en omedelbar USA-ledd invasion av Iran, så hoppas Iran agerar på detta vis.

Kör stenhårt!
Jag tror inte du hoppas på en ny version av Irak 2004. Iran är starkare och har mer support från andra länder än Irak hade då. USA är dessutom svagare nu än då.
Citera
2025-06-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Irans ledare är ju snart 90 och har gjort sitt. Han skiter nog i om han lever särskilt länge till. Jag tror knappast han ens orkar pallra sig till Ryssland. Han väljer förmodligen att göra något extremt korkat för sitt land och strävar efter att dö som en martyr. Det är ett dilemma. Han ska ha pekat ut några personer som ska ta över ifall han dör, men de är inte offentliggjorda ännu. De lär väl heller inte bli det förrän han verkligen är död. Å andra sidan skulle en amerikansk/Israelisk raid verkligen kunna radera ut talibanerna från landet. Det skulle kunna ge demokrati och fred. Men då måste de visa upp en kandidat som är stark, samt att man kan övertyga grannländerna att räta in sig i ledet. Is håller exempelvis på att starta om i Syrien. Det vore skönt om USA och Israel kunde rensa där också.
För att styra ett land och hålla ihop det krävs ledarskap, vilja och viss "offervilja", d.v.s. att uthärda motgångar utan att förvänta sig någon annan som tar kostnaden.

Hur väl sistnämnda fungerade med den afghansk kontrollerade styret vet vi alla. Genomkorrupt och bacha bazi. Mullorna i Iran, beroende på vilka du betraktar, om de följer en renlärig ideologisk linje lär således vara villiga att ta viss stryk för långsiktig vinst.

Det finns nog få iranier som är både villiga att göra uppoffringar och ta en smäll för landet samt utmana landets styre bara för att USA och Israel kräver det. Det vore självmord.
Citera
2025-06-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jag sa inte att Iran ska släppa bomber på New York, men om Iran blockerar oljan kan det få stora konsekvenser för hela världen, inte minst USA.

Du underskattar Iran tror jag.

Jag har sett vad Iran pysslar med de senaste 20 åren och har märkt att de är väldigt impulsiva och aggerar i affekt som de flesta muslimer brukar göra. Finns inget riktigt strategisk tänkande utan man agerar vad man känner för stunden.

Hittar de på något ogenomtänkt skit så kommer landet bombas till grus. Hade jag varit Iran så hade jag vetat min plats i näringskedjan och tagit ett kliv tillbaka nu när de blivit fullständigt förnedrade inför världens ögon.
Citera
2025-06-22, 13:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Jo enbart då.
(FB) USA har attackerat Iran - och bombat tre kärnvapenanläggningar (2025-06-22)
Nej, du har inte läst på ordentligt.
Det står bara att det möjligen inte är rutinmässigt. Det är inte samma sak som att det inte sker.
Citera
2025-06-22, 13:32
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hoppas att efter USAs anfall nu att de "butthurt" Islamisterna i Iran förintar den där sjöpasset och kraschar hela världsekonomin som medierna varnat om.
Varför hoppas du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyrkopt
Menar du rent teknologiskt så ja, då är Israel långt före.
Vad är IQ för dig?

Empati, musikalitet, matematik, balans, medkänsla, en förmåga att se en större bild, perception, spatial förmåga, konstnärlig förmåga etc. Är IQ och EQ för mig.

Vet inte om Israel visar på det. Gentemot andra länder såsom Palestina och Palestina vice versa.

Tycker de flesta länder framstår som barbariska och egoistiska. Drivna av makt, agenda och pengar. Precis som cynism inom sociala medier och deras förödande konsekvenser på oförstörda unga människor. Lika barbariskt som på Medeltiden. Men på nytt vis. Vems är ansvaret tillslut?

Säger inte att Israel är Guds bästa barn, men får jag välja mellan en demokrati som hela tiden går fram i utvecklingen med ett muslimland som fortfarande är kvar på medeltiden så väljer jag såklart Israel.
Citera
Avstängd
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jadu varför har USA kärnvapen!? Varför har Israels kärnvapen (om de nu stämmer) varför har Frankrike kärnvapen och UK..!? Nord Korea!? Ryssland.
Defensiva syften. Men du tycker alltså att det är ok om Iran skaffar sig kärnvapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in